2.915 lest ·
3 svar
3k lest
3 svar
Dampsperre/-brems under parkettgulv over garasje?
Jeg holder på å bygge en gjesteleilighet i det som tidligere var et uinnredet loft over garasje/redskapsbod i et hus bygd på 1930-tallet. Har en snekker som hjelper meg med det meste tekniske, men han er på ferie og jeg vil ikke forstyrre ham. I veggene har jeg variabel dampsperre (ISOVER Vario Xtra) men når jeg nå skal begynne å legge gulv blir jeg litt forvirret. Det virker som om det er mange forskjellige råd om man skal ha sperre/brems nedover eller ikke avhengig av om man har krypkjeller/plate/gulvvarme etc.
Under leiligheten er det altså en uisolert garasje+redskapsbod. Bjelkelaget mellom garasje og leilighet er 145 mm og konstruert på følgende måte (nedenfra): dobbel gips > isolasjon (145 mm) > gammelt plankegulv > 22 mm gulvspån. Jeg vil nå legge grålumppapp og eikeparkett. Må jeg også legge ut dampsperre/-brems under pappen?
Takk på forhånd for svar.
Under leiligheten er det altså en uisolert garasje+redskapsbod. Bjelkelaget mellom garasje og leilighet er 145 mm og konstruert på følgende måte (nedenfra): dobbel gips > isolasjon (145 mm) > gammelt plankegulv > 22 mm gulvspån. Jeg vil nå legge grålumppapp og eikeparkett. Må jeg også legge ut dampsperre/-brems under pappen?
Takk på forhånd for svar.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Situasjonen kan sammenlignes med et bjelkelag over en krypkjeller. Man pleier ikke å ha noen form for dampbrems/-sperre over isolasjonen i det tilfellet. Skulle du bruke det, skjer det nok ikke noe dramatisk.
Takk for svaret!
Funderer på hvordan man skal resonnere. Sperren finnes der for at fuktig inneluft ikke skal trenge ut i veggene, møte kulde og kondensere. Tenker man at den fuktige inneluften har en tendens til å stige, og derfor er gulvet ikke et problem?
Funderer på hvordan man skal resonnere. Sperren finnes der for at fuktig inneluft ikke skal trenge ut i veggene, møte kulde og kondensere. Tenker man at den fuktige inneluften har en tendens til å stige, og derfor er gulvet ikke et problem?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Dampsperrer begynte å brukes samtidig som mineralullisolering, hovedsakelig fordi kondens reduserte isoleringens effektivitet. Dette problemet var ikke så tydelig når man brukte sag- eller kutterspon som gulvisolering. Det er riktignok sant at den varme luften (og dermed også den fuktigste) i et rom finnes øverst, men det er neppe en forklaring. Det finnes situasjoner når en fuktbarriere i gulvet er viktig. Det er absolutt ingenting galt i å ha en dampbrems under gulvbordene.
Klikk her for å svare