Hei!
Skal mure en garasje med Leca-blokker 19x19x59 og lurer på hva forskjellen på sementen er. Sitter og ser på byggmax sin hjemmeside. De har en modell som heter Mursement A 63 kr/sekk og så har de vanlig Sement standard 40kr/sekk.
Noen som vet forskjellen?
Skal mure en garasje med Leca-blokker 19x19x59 og lurer på hva forskjellen på sementen er. Sitter og ser på byggmax sin hjemmeside. De har en modell som heter Mursement A 63 kr/sekk og så har de vanlig Sement standard 40kr/sekk.
Noen som vet forskjellen?
vanlig sement skal du definitivt ikke mure leca med da det ikke er ment for det, mur sement skal det være, derimot kan du sammenligne ulike fabrikater. jeg selv muret huset med ferdigblandede mur og pusspruk om jeg ikke husker feil, b bruk tror jeg.
jeg legger meg i igjen selv om jeg ikke helt kan dette 
jeg tror ikke du skal ha a bruk men det optimale er å bruke en ferdigblandet murmørtel b, unnskyld meg om jeg tar feil.
tror jeg hadde utstockningsbruk b som puss på huset og så langt ser det toppen ut iallfall
mvh
jeg tror ikke du skal ha a bruk men det optimale er å bruke en ferdigblandet murmørtel b, unnskyld meg om jeg tar feil.
tror jeg hadde utstockningsbruk b som puss på huset og så langt ser det toppen ut iallfall
mvh
Murte med en sekk vanlig sement og en spade mursement/gullex og 13 spader mursand. om jeg ikke husker feil
-kan ikke tenke meg at det er billigere å kjøpe ferdigblandet på sekk?
-dra til grus hullet og hent en tilhenger (ta en stor, ofte samme pris ca 100-150kr) og hent mursand vet jeg....
lykke til!
-dra til grus hullet og hent en tilhenger (ta en stor, ofte samme pris ca 100-150kr) og hent mursand vet jeg....
lykke til!
Ferdig bruksblanding er definitivt ikke billigere enn å blande sement og mursand selv.malmborg skrev:Murte med en sekk vanlig sement og en skuffe mursement/gullex og 13 skuffer mursand. om jeg ikke husker feil
-ta en tur til grusgruven og hent en henger (ta en stor, ofte samme pris ca 100-150kr) og hent mursand vet jeg....
lykke til!
Men til tross for dette så finnes det neppe noen økonomi i å ta en tur til for å få tak i sand hvis det kun er noen få sekker bruk man trenger.
TS skal mure en hel garasje, da kan det være motiverende. Samtidig må man ha selvtillit til at man kan blande godt nok selv
Sist redigert:
Mja...
Jeg tror du beskriver et A-mørtel nå. Med den blandingen .... men jeg er ikke sikker ...
LECA skal du nok mure med en svakere B-mørtel ... tror jeg ....
Les side 3 i denne arbeidsbeskrivelsen fra Maxit
http://se.maxit-cms.com/media/22/pdf/leca/vaggar/murverk_arbetsanv.pdf
Jeg kan ikke dette, men jeg råder deg til å bli helt sikker før du går videre og begynner å mure.
Du burde kunne ringe Maxit, du kan kanskje få riktige råd her, også hos byggevarehandleren kan de vite. Men vær forsiktig med det siste, spesielt på såkalte byggevarehus, der er ofte kunnskapsnivået skremmende lavt, selv om de ofte vil gi inntrykk av å ha kontroll på situasjonen.
Jeg tror du beskriver et A-mørtel nå. Med den blandingen .... men jeg er ikke sikker ...
LECA skal du nok mure med en svakere B-mørtel ... tror jeg ....
Les side 3 i denne arbeidsbeskrivelsen fra Maxit
http://se.maxit-cms.com/media/22/pdf/leca/vaggar/murverk_arbetsanv.pdf
Jeg kan ikke dette, men jeg råder deg til å bli helt sikker før du går videre og begynner å mure.
Du burde kunne ringe Maxit, du kan kanskje få riktige råd her, også hos byggevarehandleren kan de vite. Men vær forsiktig med det siste, spesielt på såkalte byggevarehus, der er ofte kunnskapsnivået skremmende lavt, selv om de ofte vil gi inntrykk av å ha kontroll på situasjonen.
Sist redigert:
gjør ikke det sier jeg,genes skrev:
tar jeg så feil når jeg sier at standard sement er betong??
du skal ikke mure med betong uten gullex, mursement!
b blanding skal det også være kunne man jo lese i maxit lenken over
Sement er en av bestanddelene i betong.gb79 skrev:
Samme sak med de fleste mur- og pussbruk, sement inngår, men det finnes mer, mye mer.
Forenklet kan man si at sementen er limet i materialene ovenfor.
ja men blir det ikke feil da om han tar standard cement og blander det med sand og skal mur??? det er vel uansett så man gjør betong, muligens med singel i også. skal han mur med betong?anaitis skrev:
nei det tenker jeg uansett stå´på meg og si han ikke skal mur med betong!
og grus skal han for den del ikke blande med heller, eller kaller vi mursand for grus?
mvh
Cement og mursement er bindemidler og skal begge blandes med noe avhengig av hva man vil gjøre.
For å mure lettklinker skal du bruke et B-mørtel.
Hvis du vil bruke standardsement, kjøper du også lesket murkalk E og blander inn i vektproporsjonene 35/65/550 Kalk/Cement/Sand. (1:1:8 volum) Da har du et KC-B.
Bruker du Mursement, blander du med sand i vektproporsjonene 100/600 Mursement/Sand (1:5 i volum).
Mursement A og sand blir Gullex i forskjellige styrker avhengig av hvordan man blander. Gullex inneholder ikke tilsatt teknisk kalk, noe som gjør at det er veldig godt å mure med, men ikke like godt å pusse med siden det er stivere.
Murer man for eksempel under bakken, vil man ikke ha kalk i mørtelen og bruker da Gullex i riktig styrke. Riktig styrke for lettklinker er B. Best er å kjøpe ferdig fabrikkblandet mørtel. Da vet man virkelig hva man får. Det du leter etter da er Gullex M 2,5.
Når du så skal pusse, grunner du med et A-mørtel, nettar og pusser med B-mørtel i 2 påslag til en tykkelse på minst 15 mm.
For å mure lettklinker skal du bruke et B-mørtel.
Hvis du vil bruke standardsement, kjøper du også lesket murkalk E og blander inn i vektproporsjonene 35/65/550 Kalk/Cement/Sand. (1:1:8 volum) Da har du et KC-B.
Bruker du Mursement, blander du med sand i vektproporsjonene 100/600 Mursement/Sand (1:5 i volum).
Mursement A og sand blir Gullex i forskjellige styrker avhengig av hvordan man blander. Gullex inneholder ikke tilsatt teknisk kalk, noe som gjør at det er veldig godt å mure med, men ikke like godt å pusse med siden det er stivere.
Murer man for eksempel under bakken, vil man ikke ha kalk i mørtelen og bruker da Gullex i riktig styrke. Riktig styrke for lettklinker er B. Best er å kjøpe ferdig fabrikkblandet mørtel. Da vet man virkelig hva man får. Det du leter etter da er Gullex M 2,5.
Når du så skal pusse, grunner du med et A-mørtel, nettar og pusser med B-mørtel i 2 påslag til en tykkelse på minst 15 mm.