Hei, jeg lurer på om noen kan gi råd om bæreevne på en hammarband for en carport.
Målene blir 3,6 bred og 6 m lang med pulpettak.
På den ene siden fungerer det med 4 stolper totalt, men på den andre siden vil jeg ha 3 stolper og dermed bredere mellom grunnmurene.
Så hvor mye kan hammarbandet rekke/stikke ut etter siste stolpe for at den skal kunne ta lasten?

Har testet träguidens mal og fått 45x195, men da er det stolper i ytterkantene
Snøsone 2 - Alingsås
5 graders vinkel på taket
Papptak med sedum

Håper noen kan hjelpe til.

Jeg mistenker at 45x195 C 24 er for svakt for den oppgaven. Jeg ville valgt limtre. Da kan du dessuten få bjelker som er 6 m lange.

Hvis man regner med 2 kN/kvm i egenvekt for sedumtak kommer jeg fram til en linjelast på kantbjelkene (en mer relevant betegnelse synes jeg) på 7,2 kN/m. Da blir største passende spennvidde (avstand mellom stolpene) 1,8 m.

• Liker
wrang
  • Laddar…
Jeg hadde til og med tenkt å ha 45x220 for å være mer sikker samt en regel på platten 45x120 oppå.

Hvis du skrusammenføyer (PU-lim eller lignende) symmetrisk en stående 45x220 med en liggende 45x120 får du en utrolig stiv konstruksjon. Den tilsvarer en lekt som er 45x307 mm. Den tåler en avstand mellom stolpene på 2,8 meter.

• Liker
wrang
  • Laddar…
Stolpene er limt 2 stk 45x120mm med PU lim og skrudd med 80mm skruer cc300mm
Så deilig å høre at det fungerer å ha den ytre 3:e stolpen lengre inn enn jeg har tenkt på.
Eller har jeg misforstått dette

kommer tilbake med skisse

En GS skisse så er det kanskje lettere å forstå. Jeg lurer nå på hva ??? kan være som utsick

En 3D-skisse av en konstruksjon med bjelker og en person som står ved siden av. Målene på bjelkene er 6000 mm og 220 mm.

GS skisse?

useless useless skrev:
GS skisse?
Beklager
Mener Google Sketchup

Der ??? er hvor mye det kan stikke ut uten at det forverrer holdfastheten

Det kommer litt an på hvilken avstand du har mellom takbjelkene. Er c/c avstanden 1200 mm kan du ha et utstikk på 1200 mm uten problemer. Samtidig finnes det grunner til å være forsiktig. Selv om det holder, blir det kanskje ikke pent over tid.

• Liker
wrang
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det beror lite på vilket avstånd du har mellom takbjelkene. Er c/c avstanden 1200 mm så kan du gå opp til et utstikk på 1200 mm uten problem. Samtidig finnes det grunner til å være forsiktig. Selv om det holder, blir det kanskje ikke pent med tiden.
Hadde nok tenkt meg c/c 600 da carporten blir 6000mm

Hva hadde du tenkt deg for størrelse på utstikkeren?

J justusandersson skrev:
Hva hadde du tenkt deg for størrelse på utstikket?
Størrelse?
Samme som hammarbandet eller mener du lengde utenfor stolpen?
Det er nettopp dette jeg gjerne vil ha hjelp med.
Så hvor mange xxxx mm kan hammarbandet stikke ut utenfor 3. stolpen.

Om 45x220 klarer f.eks. 1500mm??

Jeg har ingen eksakte mål å gi deg, men hvis du kan tenke deg en diagonal skråstøtte et stykke opp, så kan man øke den utskytende lengden.

Det er ikke bare et spørsmål om bygningsstatikk, men også et stabilitetsspørsmål. Et hjørne i luften på en utendørskonstruksjon der en kantbjelke møter en takbjelke kan med tiden finne på å gå egne veier. I tillegg er ikke stolpekonstruksjoner som en carport stabile uten veggpartier eller diagonaler av ulike slag. Jeg foreslår derfor at du viser et bilde av hvordan du har tenkt deg konstruksjonen i sin helhet.

• Liker
snoooze og 1 annen
  • Laddar…
B b8q skrev:
Jeg har ingen eksakte mål å gi deg, men om du kan tenke deg en diagonal skråstag et stykke opp, så kan man øke den utskytende lengden.
Absolutt om det blir bedre med skråstag
Skal skissere alt i 3D så ser man evt lettere

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.