Har forsøkt å finne tidligere tråder om dette men fant ingen som riktig besvarte mine funderinger. Tror at det finnes flere her inne som sitter på kunnskap om hvordan det bør gjøres, bl.a. @heimlaga@TorpAnders men det finnes sikkert flere her med gode kunnskaper.
Svillen er til store deler helt råtten i hele dybden varierende mot grunnmuren eller øvre del. Muligens kan en mindre del bevares men vi snakker om høyest 1 meter av drøyt 4,5m totalt.
Spørsmålet er altså hvordan man best tar tak i dette, leste et tips om å sette regel på inn- og utside som skrues med gjennomgående gjengestang i hver planke som man deretter kan løfte i. Vurderer om det kan være en fornuftig metode selv om jeg helst vil unngå å rive opp innerveggen for den metoden.
Jeg kommer bare til å kunne løfte utenfra og forhåpentligvis på hver side av gavlen men også i midten.
Spørsmålene er flere:
* Det er vel umulig å få inn en hel ny svill iom at jekkene er i veien? Hvordan skjøter man da svillen, og hvor er det mest hensiktsmessig?
* Holder det med en gjennomgående gjengestang i hver planke?
* Så har vi problemet med at flere av de stående plankene dessuten er råtnet. Jeg håper å kunne sette ”løfteregelen” over skadene i så fall men to planker er råtnet i nesten 3 meters lengde.
Dessverre ingen glade tilrop, men følger tråden av rent egoistiske grunner. Her i huset tyder den flittige maurtrafikken inn i ytterveggen ved entrétrappen på at det ser omtrent ut som på dine bilder. Men det tar vi siden, akkurat nå legger vi nytt tak.
Takk for litt respons i alle fall. Mitt største spørsmål gjelder om framgangsmåten med å skru planker på begge sider av veggen er den metoden som brukes?
Jeg er ikke misunnelig på deg, men det som ser håpløst ut, går alltid å fikse med litt viljestyrke, tid og noen besøk i lommeboken.
Syll og plank ser unektelig ut til å ha passert beste før-dato, nå ser jeg ikke hvordan resten av veggen/huset ser ut, men jeg ville seriøst vurdert å bytte ut hele den delen av veggen da det her med å plukke og lappe flekkvis ofte tar mer tid enn det er verdt, for hvor mye restaurering man enn liker, så finnes det en praktisk grense man må våge å stille seg.
Med det sagt så ville jeg sett på en løsning for å stempling / veksle av veggen slik at hele partiet kan tas bort rasjonelt.
Takk for litt respons i alle fall. Mitt største spørsmål gjelder om fremgangsmåten med å skru plank på begge sider av veggen er den metoden som brukes?
Er det spontet 3x7" i veggen?
Alt avhenger selvfølgelig av hvilket trykk du har ovenfra på akkurat den delen og hvordan omkringliggende veggpartier vil reagere/påvirkes, men gjennomgående forbinder med stang er å foretrekke fremfor skrudd.
Hei Mexitegel! Spørsmålet er altså hvordan feste svillen til huset? Jeg ville si kraftig husspiker eller fransk treskrue. Finnes i kraftige dimensjoner. Ulempen med spiker er at man kan skade skruer som finnes i nærheten, hvis man slår uforsiktige hammer slag. Skruer forekommer på spikplater og bjelkesko.
Jeg er ikke misunnelig på deg, men det som ser håpløst ut går alltid å fikse med litt viljestyrke, tid og noen besøk i lommeboka.
Syll og plank ser utvilsomt ut til å ha passert best før datoen, nå ser jeg ikke hvordan resten av veggen/huset ser ut, men jeg ville seriøst vurdert å bytte ut hele den delen av veggen, da det å pirke og lappe flekkvis ofte tar mer tid enn det er verdt, for så mye bygningsvern man enn liker, finnes det en praktisk grense man må våge å stille seg.
Med det sagt ville jeg sett på en løsning for å stive opp/støtte opp veggen slik at hele partiet kan plukkes bort rasjonelt.
Dette handler ikke om bygningsvern, men bare om funksjon, men vil jo helst ikke begynne å rive gulv osv. innvendig da det medfører så mye. Så spørsmålet er jo hvordan man kan støtte? Jeg har vært inne på det også.
Stemmer at veggplankene er spontet 3” litt ulik bredde.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.