10.157 lest ·
22 svar
10k lest
22 svar
Bytte vegghengt utenpåliggende toalett men det passer ikke.
Vi har tydeligvis en vegghengt toalett fra 70-tallet og den renner.
Men jeg var i kontakt med Gustavsberg som sa at siden den er så gammel så finnes det ingen deler å kjøpe.
vi kjøpte altså en ny som vi skulle montere. Ifølge nettsiden skulle den "være enkel å montere og passe de fleste eldre montasje".
Det gjorde den selvfølgelig IKKE
det er ca 5 cm forskjell til hullene for oppheng og hvis vi henger den opp på "grove piggene, 2 stk som stikker ut fra vegg" så går den ikke i det hele tatt inn i avløpsrøret.
hadde en rørlegger her i dag og han trodde at det eventuelt er en "stålramme støpt inn i gulvet bak veggen der disse to pinnene stikker ut fra". spørsmålet er: Hva i alle dager gjør vi? Er det nye dimensjoner nå for tiden?
en enkel fiks som har blitt veldig komplisert.
Det er jo ikke slik at det er det eneste som
skal byttes og repareres i huset, så det ville også vært interessant å vite på et overslag, hva denne festen kan havne på.
ytterst takknemlig for svar
Men jeg var i kontakt med Gustavsberg som sa at siden den er så gammel så finnes det ingen deler å kjøpe.
vi kjøpte altså en ny som vi skulle montere. Ifølge nettsiden skulle den "være enkel å montere og passe de fleste eldre montasje".
Det gjorde den selvfølgelig IKKE
det er ca 5 cm forskjell til hullene for oppheng og hvis vi henger den opp på "grove piggene, 2 stk som stikker ut fra vegg" så går den ikke i det hele tatt inn i avløpsrøret.
hadde en rørlegger her i dag og han trodde at det eventuelt er en "stålramme støpt inn i gulvet bak veggen der disse to pinnene stikker ut fra". spørsmålet er: Hva i alle dager gjør vi? Er det nye dimensjoner nå for tiden?
en enkel fiks som har blitt veldig komplisert.
Det er jo ikke slik at det er det eneste som
skal byttes og repareres i huset, så det ville også vært interessant å vite på et overslag, hva denne festen kan havne på.
ytterst takknemlig for svar
Moderator
· Stockholm
· 57 852 innlegg
Det finnes toalettstoler bl.a. fra Gustavsberg som samsvarer med "eldre svensk standard" for hullmønsteret. Nå vet jeg ikke om det kan finnes mer enn én eldre standard.
Gå inn på hjemmesidene for de ulike produsentene Gustavsberg, Ifö, Ido osv. Det finnes måleskisser på alle toalettstoler.
Gå inn på hjemmesidene for de ulike produsentene Gustavsberg, Ifö, Ido osv. Det finnes måleskisser på alle toalettstoler.
Ja vi trodde på "standard" men antagelig har den endret seg. Nå står. Ta toalettet der og vi lurer på hvordan i all verden vi skal få inn nye "stålrør" ut fra veggen som skal holde for toalettet.
Dro videre spørsmålet til min pappa som på 70-tallet og senere jobbet på Gustavsberg med service av deres sanitetsporselen.
Har den trykknapp (modell 339) eller "løfteknapp" (trolig modellnavn 385), så sitter de mye riktig ofte med en stålfixtur i veggen.
Om man ikke finner en stol med samme hullbilde så går det å løse gjennom at man setter nye bultar, sk "skruvstift":
https://www.vvsobygg.se/skruvstifts...hMt90OzxFBynz5dqYPanyUtzhimVizLxoCnH4QAvD_BwE
Krever dog at det finnes noe å skru inn - dvs ikke bare gips...
Har den trykknapp (modell 339) eller "løfteknapp" (trolig modellnavn 385), så sitter de mye riktig ofte med en stålfixtur i veggen.
Om man ikke finner en stol med samme hullbilde så går det å løse gjennom at man setter nye bultar, sk "skruvstift":
https://www.vvsobygg.se/skruvstifts...hMt90OzxFBynz5dqYPanyUtzhimVizLxoCnH4QAvD_BwE
Krever dog at det finnes noe å skru inn - dvs ikke bare gips...
takk va omtenksomt å høre deg for med en proff som virkelig vet. Setter pris på det.D doubleH skrev:Drog videre spørsmålet til min pappa som på 70-tallet og senere jobbet på Gustavsberg med service av deres sanitetsporselen.
Har den trykknapp (modell 339) eller "løfteknapp" (sannsynlig modellnavn 385), så sitter de ofte med en stålfikstur i veggen.
Om man ikke finner en stol med samme hullbilde så går det å løse ved at man setter nye bolter, såkalte "skruvstift":
[lenke]
Krever dog at det finnes noe å skru i - dvs ikke bare gips...
Det er med, den nye og den gamle (en knapp man ”drar opp”.
ja vi vet jo dessverre ikke helt hva som er på baksiden mer :/
Medlem
· Västra Götaland
· 3 566 innlegg
Burde vel gå an å finne ut hvordan veggene i toalettet er laget? Grunnen til at det sitter en installasjon pleier jo å være at det er gips. Har dere montert noe annet på toalettet, som skap eller toalettrullholder. I så fall bør dere ha sett hva som var bak flisene når dere boret? For så vidt ikke engang sikkert at det er flislagt? Våtrumstapet var jo populært på 70-tallet...L linnnordstrom skrev:
Ikke montert noe annet men på kjøkkenet hang skapene kun på masonitt, så jeg håper at det ikke er det samme.
Men hvis vi nå demonterer det gamle toalettet igjen, hvordan bør jeg måle nøyaktig for å så kunne bestille? (Er det fra piggene de sitter, til starten på avløpet?, kanskje dumt spørsmål men jeg har ingen anelse).
Finnes en del å lese i emnet her på Byggahus-forumet.
Søk på "vegghengt toalett"
Nå har dere jo dessverre allerede rukket å kjøpe en ny stol...
Hva kjøpte dere for merke/modell (fremgår ikke i tråden)
Hva har dere for cc-mål mellom boltane i veggen?
Gustavsbergs nye vegghengte toaletter har ovale hull som skal passe både gamle og nye standardmålet (180 og 230mm)
https://www.gustavsberg.com/fileadmin/uploads/Citat/Drawing/converted/5530.gif
Søk på "vegghengt toalett"
Nå har dere jo dessverre allerede rukket å kjøpe en ny stol...
Hva kjøpte dere for merke/modell (fremgår ikke i tråden)
Hva har dere for cc-mål mellom boltane i veggen?
Gustavsbergs nye vegghengte toaletter har ovale hull som skal passe både gamle og nye standardmålet (180 og 230mm)
https://www.gustavsberg.com/fileadmin/uploads/Citat/Drawing/converted/5530.gif
Denne bestilte jeg i begynnelsen av sommeren.
https://www.buildor.se/gustavsberg-vagghangd-toalettstol-339-rot
nettopp fordi det i instruksjonene på hjemmesiden sto at den skulle passe enkelt "Har du en vegghengt toalett fra før blir det enkelt å sette inn en Gustavsberg vegghengt toalett 339 ROT i ditt baderom. Ved å bruke svenske standardmål for montering, monterer du denne toaletten på samme sted som den gamle."
https://www.buildor.se/gustavsberg-vagghangd-toalettstol-339-rot
nettopp fordi det i instruksjonene på hjemmesiden sto at den skulle passe enkelt "Har du en vegghengt toalett fra før blir det enkelt å sette inn en Gustavsberg vegghengt toalett 339 ROT i ditt baderom. Ved å bruke svenske standardmål for montering, monterer du denne toaletten på samme sted som den gamle."
Se på tegningene - det fremgår ganske tydelig hvordan man skal måle.L linnnordstrom skrev:
Du har ikke skrevet hva du har for cc-mål mellom boltene i veggen.
Dere har jo ikke brukt den nye toalettstolen, så det går eventuelt å returnere den?
Hvis du/dere ikke vet hvordan dere skal måle selv, så ta en pappskive og mall mot den gamle stolens bakside - klipp/skjær ut hvor avløp og boltehull er, og ta med til VVS-butikken, så fikser de en stol som passer deres mål.