Mine venner bygger hus med en hustilvirker og de ba meg se på noen ting de har funnet når de besøkte byggeplassen. Jeg synes det ser slurvete ut, men kan ikke helt vurdere om det må gjøres om eller om det vil fungere likevel når alle overflater og ting er ferdige.
Synes dere det er slurvete og bør gjøres om, eller er det helt ok?
På fasaden ved takfoten har de satt to bord utenpå de andre, som om de vil skjule noe. Jeg synes det ser uprofesjonelt ut. Skal det være slik?
Denne skruen/bolten sitter helt skjevt. Vil det holde?
Gipsplaten er skadet. Slik ser det ut flere steder.
Skråspikningen i første bildet var veldig slurvete gjort og bør kanskje gjøres om. Jeg tolker det som en åpning for dør eller vindu og disse festes i sideveis. Den kortlingen vil uansett holdes sammen av platene senere.
Bordet på fasaden føles rart om det ikke er slik at takfoten skal kles inn på en måte og møte dette bordet. Hør med håndverkerne hvordan de har tenkt. Er det mye sånt kanskje maleren surmuler og skriver noen timer ekstra på det. Er det en totalentreprise trenger jo ikke eieren bry seg. Det er ingenting som påvirker sluttresultat/funksjon.
Det siste bildet er ingenting å bekymre seg for. Det skal vel antakelig sitte en innerdør der senere og foringen kommer til å dekke dette. Uansett vil maleren nok måtte sparkle ut det uansett.
Skråspikningen skal ikke være noen fare som skrevet tidligere. Den "klädselbrädan" ser det ut som de satt der for å skjule ursågningen under takstolen, eller at de ikke fikk til målene oppover mot luftspalten. Det ser uansett bedrøvelig ut. Karmskruen sitter skjevt trukket inn, har de flaks så går det an å forbore og dra den inn i regelen i stedet der den hører hjemme.
Gipset blir dessverre malerens bekymring, men det der går nok å løse med litt sparkel. Men det ser ut som en døråpning og da kommer listverket til å dekke det.
Overordnet så ser det jo ganske slurvete ut og mange slike smådetaljer senker jo tilliten til snekkerne. Heldigvis er det jo der ingen alvorlige feil.