Hei,

har i dag en frittstående balkong som er ca. 1x2 m som vi vurderer å bygge ut til 3x2m.

Balkongen er i et hjørne og den nåværende konstruksjonen har 3 stk 45x195 bjelker ut langs balkongens langside samt ytterkantsramme. For øvrig er den kledd i plåt og har en avtakbar trall.

Vi har hatt dialog med kommunen og plass finnes i byggereglene, men de er negative til en hjørnestolpe siden ingen andre hus har dette. En frittstående balkong med skjult bærende konstruksjon er direkte akseptert.

Hva gjøre?

-diagonale tverrbjelker i limtre++?
-stålkonsoller som kan bygges inn i balkongpanel?

Råd i konstruksjonsspørsmålet mottas med takk!

Legger ved en meget enkel skisse. Skisse av balkongutvidelse, viser nåværende del (B1, 1x2m) og ny del (B2, 2x2m) ved huset, med dimensjoner i rødt, grønt og blått.

Hva slags hus er det? Når ble det bygd? Er eksisterende bjelker innspent i husets bjelkelag eller finnes det noen form for konsollkonstruksjon?

• Liker
P-H-Å
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Hva slags hus er det? Når ble det bygget? Er de eksisterende bjelkene spennet inn i husets bjelkelag eller er det noen form for konsollkonstruksjon?
hei og takk for interessen i vårt spørsmål,

Det er et trehus med lerkledning. De eksisterende bjelkene er innspent i bjelkelaget, men sannsynligvis ingen konsollkonstruksjon. Træhus med lerkledning, balkong med glassrekkverk, grønne hagemøbler og planter. Nederst vises inngangspartiet med en lampe og panel av tre. vedlegger eksteriørbilde

G
Om det finnes noe stabilt å feste i inni veggen ved hjørnet kanskje en eller annen type stag kunne fungere.

Byggkonstruksjon med røde veggpaneler, stag og metallramme, vist for å illustrere montering i et hjørne.

• Liker
Autodidak1
  • Laddar…
G Gooli skrev:
Om det finns noe solid å feste i inni veggen ved hjørnet kanskje en type stag kunne fungere.

[bilde]
Takk for tipset, men dessverre godkjenner ikke kommunen heller stag på grunn av at det ikke finnes i området.

Stilig hus og elegant balkong! Uten hjørnestolpe og hengestag er det bare to måter å forankre en utvidelse av balkongen på: 1) Nye bjelker som føres inn og forankres i bjelkelaget og 2) Konsoller som sitter under balkongen, festet til fasadeveggen. Hvis kommunen ikke godkjenner hengestag mistenker jeg at de ikke godkjenner konsoller heller. Reglene for å beregne laster på balkonger er ganske strenge, så det er begrenset rom for jukseløsninger.

• Liker
P-H-Å
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Flott hus og elegant balkong! Uten hjørnestolpe og hangstag finnes det bare to måter å forankre en utbygging av balkongen: 1) Nye bjelker som føres inn og forankres i bjelkelaget og 2) Konsoller som sitter under balkongen, festet i fasadeveggen. Hvis kommunen ikke godkjenner hangstag, mistenker jeg at de ikke godkjenner konsoller heller. Reglene for å beregne belastninger på balkonger er ganske strenge, så det finnes begrenset rom for jukseløsninger.
Hei og takk for ditt svar!
konsoller som er skjulte har jeg fått ok på.

En variant är att fästa in en bjälke (kraftig i limträ) i ytterväggen runt hörnet och bygga upp en konstruktion med hjälp av den. Se principskiss härintill. Kompletterande bjälkar är inte inspända utan hålls uppe med balkskor eller liknande beslag.
Prinsippskisse av en trekonstruksjon med en limtrebjelke festet i en yttervegg og støttebjelker holdt oppe av balksko.

• Liker
P-H-Å
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
En variant er å feste inn en bjelke (kraftig i limtre) i ytterveggen rundt hjørnet og bygge opp en konstruksjon ved hjelp av den. Se prinsippskisse her vedlagt. Kompletterende bjelker er ikke innspent, men holdes oppe med bjelkesko eller lignende beslag.
[bilde]
hei og takk for ditt innspill i konstruksjonsmatchen!
denne løsningen har ikke vært framme før så den tar vi med oss i det videre tankeprosessen!

Kommunen henviser til hva naboene har og ikke har. Er det ingen i området som har gjort en lignende utbygging som du kan stjele ideer fra?

Om ingen andre har bygd ut sin balkong, kan man jo vri det mot kommunen og be dem komme med forslag på "støtte" da det også for dem er interessant at pilottilfellet i området gjør det på en god måte.

• Liker
P-H-Å
  • Laddar…
Med litt flaks kan den ytterste og bærende bjelken skjules bak fasadepanelet på den delen som den er innspent.

• Liker
P-H-Å
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Kommunen henviser til hva naboene har og ikke har. Er det ingen i området som har gjort en lignende utbygging som du kan stjele ideer fra?

Om ingen andre har bygd ut sin balkong kan man jo snu det mot kommunen og be dem komme med forslag på "støtte" da det også for dem er interessant at pilotprosjektet i området gjøres på en bra måte.
hei og takk for ditt innspill, det tar jeg med meg!

Vi har bodd lengst i området og verner selv om områdets karakter samt er først ut med denne typen byggendring. Området er gestaltet og tegnet av Wingård med vel gjennomtenkte løsninger. Selvstendig eierskap av hus og tomt, men med fellesareal, garasje, boder og lekeplasser for øvrig. Dog ville en stolpe i ytterhjørnet ikke skjemme området. Jeg får kanskje ta en ny runde med kommunen samt forhøre meg om flere i området er interessert i denne endringen.

Uansett løsning tenkte jeg etter tilbygging å tilgjengeliggjøre vårt materiale for øvrige eiere i fellesskapet for å lette deres prosesser.

Sist redigert:
  • Liker
justusandersson
  • Laddar…
En greie som i alle fall jeg ville teste er å prøve å få tak i noen på Wingårdhs og se om man kan få noe fra dem uten å måtte starte opp en stor og fakturert jobb.

"Hei på dere. Vi bor i xxx... Kommunen går med på å utvide balkongen, men er usikre på å "ødelegge" deres design og opplevelsen av området med en søyle i hjørnet. Hva sier dere - fungerer det med en hjørnesøyle uten at det ødelegger inntrykket, eller hva sier dere om en støtte?"

Hvis du får tilbake at de absolutt vil ha balkongen svevende eller at de vil ha 50 000 for å engang snakke om det, kan du jo late som det regner og ikke nevne noe mer om det. Men hvis du skulle få noe fra dem som sier at det går å løse med søyle eller støtte uten at det ødelegger området, så har du jo en ganske god sak i videre diskusjoner med kommunen.

• Liker
P-H-Å
  • Laddar…
Om dere bygger et lignende rekkverk synes jeg personlig at et galvanisert rør som stolpe ville vært en pen løsning som blir veldig diskret. Man kan jo også trekke det litt inn i konstruksjonen så det ikke sitter ytterst i hjørnet.

kanskje noe å sjekke med kommunen?

• Liker
richardtenggren og 2 andre
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Om dere bygger et lignende rekkverk, synes jeg personlig at et galvanisert rør som stolpe ville være en pen løsning som blir veldig diskret. Man kan jo også dra den litt inn i konstruksjonen så den ikke sitter ytterst i hjørnet.

Kanskje noe å sjekke med kommunen?
Ja, det er jo en god tanke, takk!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.