1.330 lest ·
3 svar
1k lest
3 svar
Bygge ny vegg. Innfesting i eksisterende gips?
Hei alle kunnskapsrike!
Jeg holder på med et prosjekt for å sette opp en vegg i vårt allrom for å lage et nytt rom. De eksisterende veggene er gips på trespiler, og den nye veggen blir OSB og gips på begge sider. Det jeg lurer på er om/hvordan man best fester de første og siste veggspilene i de eksisterende veggene? Gjetter at det finnes en overhengende risiko for sprekker i hjørnene hvis man ikke gjør det, men hvordan gjør jeg det best når det ikke er spiler bak gipsen akkurat der den nye veggen skal stå. Trenger jeg å ta ned en bit av gipsen for å få inn en spile bak, eller finnes det en enklere, men god løsning? Lim/ plugg? Takk for alle tips.
Jeg holder på med et prosjekt for å sette opp en vegg i vårt allrom for å lage et nytt rom. De eksisterende veggene er gips på trespiler, og den nye veggen blir OSB og gips på begge sider. Det jeg lurer på er om/hvordan man best fester de første og siste veggspilene i de eksisterende veggene? Gjetter at det finnes en overhengende risiko for sprekker i hjørnene hvis man ikke gjør det, men hvordan gjør jeg det best når det ikke er spiler bak gipsen akkurat der den nye veggen skal stå. Trenger jeg å ta ned en bit av gipsen for å få inn en spile bak, eller finnes det en enklere, men god løsning? Lim/ plugg? Takk for alle tips.
Huseier
· Stockholm
· 714 innlegg
Du fester stenderen i veggen. Ta settelim om det er sånn. Personlig bruker jeg metallstender, da holder korte enlags treskruer bra. Med en trestender borer du et 8mm hull i stenderen og tar 6x70 eller 80 skruer inn i gipsen. Skru rolig så ordner det seg.M Marcus Ericsson skrev:Hei alle kunnskapsrike!
Jeg holder på med et prosjekt for å sette opp en vegg i allrommet vårt for å få til et nytt rom. Eksisterende vegger er gips på trestendere, og den nye veggen blir OSB og gips på begge sider. Det jeg lurer på, er om/hvordan man best fester den første og siste veggstenderen i de eksisterende veggene? Jeg antar at det er en overhengende risiko for sprekker i hjørnene hvis man ikke gjør det, men hvordan gjør jeg det best når det ikke er stender bak gipsen akkurat der den nye veggen skal stå. Trenger jeg å ta ned en bit av gipsen for å få inn en stender bak, eller finnes det enklere, men gode løsninger? Lim/plugg? Takk for alle tips.
Gipsankere, kanskje?
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Kan jeg bygge ny WC på andre siden av bærende vegg?
Bygningsfysikk -
Bygge ny innervegg på betonggulv med varmeslynger
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Ny vegg mot eksisterende - hvordan forebygge sprekkdannelse?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Riva och bygga upp ny icke-bärande innervägg
Utbyggnad och tillbyggnad -
Koble ny vegg til eksisterende - forebygge sprekkdannelse
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi