Hei, håper det finnes noen som kan hjelpe meg med dette Jeg undersøker muligheten for å bygge et mellomdekke for å lage to etasjer. Gipskonstruksjonen med de svarte dørene til venstre vil bli revet. Arealet i salen er cirka 200 m2. De horisontale stålstengene i taket antar jeg er for horisontal strekkbelastning? De burde kunne fjernes om mellomdekke bygges? Er det noen som vet hva det omtrent kan koste?
Stålstengene fungerer som hanebjelker som bl.a. forhindrer at takstolene presser ut ytterveggene. De gjør dessuten at takstolenes høyben kan gis mindre dimensjoner. Normalt kan man ikke fjerne dem, men muligens flytte dem i høyden. Det er sikkert mulig å bygge et mellomgulv.
Det ville nok gjøre det lettere for de dyktige konstruktørene her (noe jeg ikke er) om du forteller hvor bred og lang bygningen er.
Slik at det er mulig å beregne dimensjonene på hver gulvbjelke og hvor mange bjelker som trengs.
Hva har du tenkt å ha for gulv der oppe?
Og hvilken belastning på det nye gulvet, nytt boligareal eller hva?
Er usikker på lengdene, 20x10 meter? Tanken er to etasjer hvor begge er tenkt for bolig. Gulvet må oppfylle EI60 og 56 dB lydklasse. Det hadde også vært bra om man kunne trekke opp VA-ledninger samt elektriske ledninger gjennom gulvet. Noen som har en anelse om kostnad, per kvadratmeter?
Alle som driver med kostnadsberegninger på en seriøs måte, noe jeg ikke gjør, har et konkret forslag å ta utgangspunkt i. Ellers blir det bare gjetninger. Selv ville jeg gjette på mellom 10 000 kr og 20 000 kr per kvm, avhengig av sted og utførelse. Et mellombjelkelag kan gjøres veldig enkelt, men dine brann- og lydkrav vil øke kostnaden. Med de aktuelle målene kreves en bærekonstruksjon i stål eller limtre. Det store spørsmålet er hvordan man best fanger opp søylekreftene som oppstår.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.