Har litt funderinger.
Tenkte at i taket så limer jeg skinnen og prøver å finne bjelker i taket å skru mot. Det burde ikke trenges mollyplugg? finner bjelker og drar dit noen gipsanker. På gulvet burde det holde å skru fast utlegg i parkett.

Tenkte å bruke 45 mm skinner av metall og så trestendere. Hadde tenkt å sette osb og så gips. Men hele vår leilighet er enkelgips på 45 cc så kanskje bare kjører med enkelgips. Osb er jo bra om det er baderom og man vil stive opp men det spiller vel ingen større rolle i et lite soverom?

OSB-en er bra å ha hvis man skal skru fast tunge ting på veggene, ellers kan man droppe den.

Jeg vet ikke hvorfor du skal lime fast lekten i taket? Høres litt overdrevet ut. Finner du lekter der, så skru den fast med en solid treskrue (ikke gipsanker) i disse. Du trenger kanskje ikke kile naboen ovenfor i rumpa med skruene, men en 50-70mm lengde på dem går det vel med i alle fall.

Parkett er prima å skru i, det har jeg gjort, men da skal man være sikker på at konstruksjonen er permanent siden man jo ødelegger parketten, og det pleier nordmenn å gå i spinn av.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
Litt Off Topic. Men tenk på ventilasjon.

Det er ganske vanlig at denne typen ombygginger gir nedslag på neste OVK (ventilasjonskontroll). Da kan du bli tvunget til å rive veggen.

• Liker
ricebridge og 1 annen
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Lite Off Topic. Men tenk på ventilasjon.

Det er ganske vanlig at denne typen ombygginger gir bemerkninger ved neste OVK (ventilasjonskontroll). Da kan du bli tvunget til å rive veggen.
Veldig bra tips. Det er allerede godkjent av styret og naboen har gjort det samme.

ricebridge ricebridge skrev:
OSB-en er bra å ha hvis man skal skru fast tunge ting på veggene, ellers kan man hoppe over den.

Jeg vet ikke hvorfor du skal lime lekten i taket? Høres litt overkill ut. Finner du lekter der så skru den fast med nokså store treskruer (ikke gipsanker) i disse. Du trenger kanskje ikke kile naboen over med skruene, men en 50-70mm lengde på dem går det nok med i alle fall.

Parkett er fint å skru i, det har jeg gjort, men da skal man være sikker på at bygget er permanent ettersom man jo ødelegger parketten, og det pleier nordmenn å gå i spinn av.
Pleier alltid lime utlegg og sånn gjør man det på byggeplasser også. Da sitter jo dritten! Jeg tenker som deg at osb er vel ikke så viktig. Det bygges sikkert nye villaer med enkeltgips. Har til og med sett det på badet 😎

Det er vel ikke feil å dra noen spikerplugger gjennom parketten om den av en eller annen grunn rives om ti år

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.