5.197 lest ·
3 svar
5k lest
3 svar
Bygge innervegg, feste rammeverk uten stender å feste i
Jeg skal dele av et soverom så det blir to mindre soverom.
Har tenkt å bygge veggen med metallstender og enkel gips med isolasjon imellom. Skal også trekke fiber ned i veggen slik at det finnes i begge rommene senere.
Har tenkt å sage opp det eksisterende gulvet der den nye veggen kommer. Ny dør til det ekstra rommet som blir kommer i allerede eksisterende vegg. Trenger bare å sette inn noen tre-stendere der.
Men problemet er at jeg vil sette den nye veggen der det ikke finnes noen stender i de eksisterende veggene eller i taket (kommer altså mellom stendere). Hvordan skal jeg feste stenderverket for den nye veggen på en passende måte? Mollyplugg? Annet?
Noen tips for bokser som passer bra med et innfelt fiberuttak med 2 uttak?
Takk på forhånd!
Har tenkt å bygge veggen med metallstender og enkel gips med isolasjon imellom. Skal også trekke fiber ned i veggen slik at det finnes i begge rommene senere.
Har tenkt å sage opp det eksisterende gulvet der den nye veggen kommer. Ny dør til det ekstra rommet som blir kommer i allerede eksisterende vegg. Trenger bare å sette inn noen tre-stendere der.
Men problemet er at jeg vil sette den nye veggen der det ikke finnes noen stender i de eksisterende veggene eller i taket (kommer altså mellom stendere). Hvordan skal jeg feste stenderverket for den nye veggen på en passende måte? Mollyplugg? Annet?
Noen tips for bokser som passer bra med et innfelt fiberuttak med 2 uttak?
Takk på forhånd!
Forsøk å finne bjelkene i taket som da vil være tverrgående og fest i dem. Hvordan du fester i eksisterende vegg er nok vanskeligere om det ikke er kortlat. Er det gips+OSB? I så fall burde det holde å lime metallregel mot evt. gipsskrue og samtidig skru det inn i OSB, men noen mer erfarne må nok bekrefte om det er good enough!
Takbjelkene ligger på samme retning som veggen skal bygges, så treffer ingen bjelke noe sted. Kan dog komme opp på loftet og kanskje få til en bjelke der når jeg tenker etter. Veggene er bare enkelgips på stålregel, så skal jeg få dit en bjelke så må man mekke litt.
Men det er jo trebjelkelag (det er i overetasjen som veggen skal være), så nedover burde jeg kunne feste uten bjelke i gulvet, og om jeg kan få til en bjelke fra loftet så har jeg jo også oppe. Det kanskje holder?
Men det er jo trebjelkelag (det er i overetasjen som veggen skal være), så nedover burde jeg kunne feste uten bjelke i gulvet, og om jeg kan få til en bjelke fra loftet så har jeg jo også oppe. Det kanskje holder?
Tankevurpa angående takbjelkene.N neoeip skrev:takbjelkene ligger på samme ledd som veggen skal bygges, så treffer ingen bjelke noen steder. Kan dog komme opp på loftet og kanskje få til en bjelke der når jeg tenker etter. Veggene er bare enkel gips på stålbjelke. Så skal jeg få dit en bjelke så må man mekke litt.
Men det er jo trebjelkelag (er i annen etasje som veggen skal være. så Nedover burde jeg kunne feste uten bjelke i gulvet, og hvis jeg kan få dit en bjelke fra loftet så har jeg jo også i toppen. Det kanskje er nok?
Får jeg spørre hvorfor du velger stål, lyddemping? Har ingen større erfaring med stålbjelker da jeg kun har bygget et bad i kjelleren. Men der kjørte jeg cc30 med 70 bjelker, dog opplevde jeg at veggen ikke ble like stiv som med tre. Mot ytterveggen ble det virkelig bra, men i den frittstående veggen ble jeg ikke fornøyd...
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Hvordan bygge innervegg kjeller sokkelhus 1967
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Bygge innervegg ved skråtak
Bygge innervegg, hvilke verktøy?
Bygge innervegg og feste stender
Bygge innervegger. Hvordan feste vertikale stendere i de horisontale