Vi er ute etter mer lagringsplass og tenkte å bygge inn trappen vår. Trappen er en ekte 70-tall i et 30-tallshus, så målet er også å få et mer tradisjonelt utseende. Planen er å:
1. Fjerne spiler
3. Montere opptrinn
4. Gjøre innbygging
5. Bygge nytt rekkverk
Og så skal gammel maling selvfølgelig fjernes og males på nytt.
I denne tråden er jeg interessert i punkt 5. Bildet Trappa_03 viser en skisse av trappen som den er, uten spiler. Jeg vil sette et rekkverk mot venstre vangeside sett rett forfra. Det jeg lurer på er hvordan jeg både fester stolpene på best måte, og hvordan spilene skal festes nederst. Bildene Trappa_01 og 02 viser en enkel modell av hvordan jeg tenker meg det. Her har jeg tegnet hele rekkverket som en separat boks på utsiden. OBS at jeg ikke har tegnet inn noen spesielle detaljer ennå. Det som ikke er så fint er jo at vangen blir frilagt på innsiden - ser litt uferdig ut? Hvordan kan man ellers gjøre det? Lage tapphull i vangen?
Jeg vil jo også ha stabile stolper. Den øvre kan skrus skikkelig i veggen, men den nedre må festes i vangen, noe som kanskje også påvirker stolpens plassering?
Å montere opptrinn er klokt. Barn, gamle og hunder liker ikke trapper som mangler opptrinn. Jeg har en trapp med liknende plassering og form som kommer ned i kjøkkenet. Rommet under og ved siden av utnyttes til oppbevaring. Uttrekkbare skuffer som skjules av luker samt et spiskammerlignende rom med dør. Som håndledere har jeg to rekkverk i polert rustfritt rør (diameter ca 26 mm) med påsveisede fester. Den delen som sitter på den nedre trappeavsatsen er U-formet (en kantet u) og er festet direkte i vangstykket.
Takk for svar! Ja material og montering av sättsteg er også et spørsmål. Dette med forspenning har jeg oppfattet. Google gir for øvrig mange varianter. Skal man f.eks frese tapphull i øvre plansteget som sättsteget går i eller er det unødvendig? Skal det være margin til vangstykkene?
Men er det ingen som kan gi input på rekket? Burde jeg skrevet i en annen forumdel?
Om inntrinns baksiden normalt er skjult, synes jeg man skal gjøre det så enkelt som mulig. Skru inntrinnets nederkant i bakre kant av det bakliggende trinnet, og fest oversiden med vinkelbeslag i undersiden av neste trinn.
Du har ikke forklart hvorfor du vil ha spiler i trapperekkverket. Den løsningen du har tegnet opp synes jeg er litt klumpete og ikke særlig elegant. En viktoriansk trapp med dreide detaljer og elegante rekkverk krever etter min mening en annen og fremfor alt større omgivelser. Du kan lage stolper for håndløpere i laminert tre som kan bli svært stive hvis de festes på to punkter i vangstykket. Vil du utnytte hele plassen under trappen til oppbevaring, ville det vel være logisk å prøve å nå den fra den nå åpne siden?
Jeg synes at din skisse av den tenkte trappen ser fin ut, liker den retningen!
Øvre stolpen kan du jo dra i veggen, det er ikke noe problem å få stabil bare det finnes noe fornuftig bak. Den nedre stolpen hadde jeg skrudd fra vangenes innside. Vil man ha enda mer stabilitet finnes det fester der man skrur en plate i bakken, deretter løper en gjengestang fra festet gjennom hele stolpen slik at den kan strammes ned ovenfra. Avsluttes med et stolpehode av noe slag. Finnes for eksempel på altanbygge.nu om du vil se.
Jeg mener absolutt at bunnen på rekkverket skal følge vangstykkets form selv om det medfører litt mer bry. En spontan idé som dukker opp er å figursage to (avhengig av rekkverkets bredde) lekter som skrus på vangenes utside. Monteres slik at de kommer typ 5-10 mm nedenfor vangenes overkant. Deretter en litt tynnere høvlet plate oppå lektene, tynn nok til å kunne følge formen. Skru gjennom spjelene gjennom platen ned i lektene. Sparkel skruer eller jobb med lister for å dekke dem og samtidig gi litt mer liv i rekkverket (synes at spjeler som bare står på en flat planke blir litt intetsigende). Platen i bunnen kan med fordel gjøres så bred at den stikker litt utenfor overflaten på trappens side, slik at overflaten støtes opp mot platens underside og fres gjerne en fin profil på kantene. Håper at du forstår mitt forsøk på å forklare hva jeg ser for meg
@justusandersson Takk for info om inntrinn. Det jeg lurer på er bare om mengden knirk påvirkes av hvordan man fester inntrinnet i overkant?
Takk for tipset om limtrestolpe.
Jeg vil gjerne snakke om stil! Men forklar gjerne hva du synes er klumpete. Jeg har tegnet mengden spiler ut fra en norm jeg fant - antar at det er for at barn ikke skal klemme seg imellom osv. Stolpen tenkte jeg med en eller annen topp-knopp, kanskje en utforming på både stolpe og spiler. Jeg er ikke ute etter et viktoriansk utseende, men enkelt men gammeldags.
Jeg forstår ikke helt kommentaren om å kunne nå rommet gjennom den nå åpne siden, du mener en liten luke ved gulvet der jeg har tegnet forbygget? Gi gjerne flere tips og mer detaljert tilbakemelding!
@Bernieberg Det er trepanel ved øvre stolpen så der burde det gå bra å skru! Jeg tror også på å skru nedre stolpen i vangen. Men skal man lage et utskjæring i stolpen slik at den havner "over" vangen, kanskje mindre "klumpete" som Justus skrev? Dog blir det kanskje mindre stabilt, og da er igjen spørsmålet hva spilene fester i siden de da havner rett over vangstykket.
Jeg skal prøve å tegne om slik at bunnen følger vangens form!
Ditt forslag er veldig interessant men litt vanskelig å forstå. Jeg skal tegne litt slik jeg tolker det, så kan vi se om jeg har skjønt?
Med klumpete mener jeg at detaljene har for grove dimensjoner i forhold til trappens funksjon og betydning. Alt bør være litt mer slankt. For å unngå knirk i trappen må opptrinnene monteres tett mot undersiden av inntrinnene og være ordentlig festet. Du kan utnytte rommet under trappen til lagring. Bygg, eller kjøp ferdige, skapstammer som du utstyrer med uttrekksskuffer. Plasser disse under trappen og bygg luker som tetter til mot vangen.
Å feste opptrinnene som Justus skriver er helt ok. For å unngå knirk lager du oversiden av opptrinnet "bomberad". Det vil si at det er høyest på midten og går ned noen mm mot vangstykket på hver side. Det blir en liten synlig glippe. Men den vil knapt synes. Den eneste som vil se den (og irritere deg på den) er du selv, og muligens en og annen snekker (som ikke irriterer seg, men nikker litt avmålt).
Tanken er at opptrinnet forsterker trinnet som det er skrudd på i bakkant og støtter trinnet ovenfor i midten, slik at trinnene slutter å svikte. Dermed beveger de seg ikke i tappene, og knirkingen forutsettes å opphøre.
Plywood er bra materiale til opptrinn for ettermontering. Ikke den dårligste sorten bare .
I en nyprodusert trapp er opptrinnene frest inn i spor på undersiden av trinnene. Ved montering skyver man inn opptrinnet i sporet og skrur mot bakkanten på det nedre trinnet. Sporene skal ikke være trange. Opptrinnet skal bare holdes på plass men fortsatt kunne bevege seg.
I ditt tilfelle, ved ettermontering med opptrinnet under, bør du bruke såkalte møbelvinkler som har et avlangt spor som tillater at opptrinnet kan bevege seg.
Har synspunkter om rekkverket som jeg skriver om etter maten.
Din skisserte idé kan bli bra med noen modifikasjoner.
Veggen med døren er litt i mest massive laget. Sneik du den inn under trappen og lar overkanten følge vangestykket blir det nettere og mer elegant. Om du mekker litt med døren. Høyrehengslet utadgående og kapper det venstre hjørnet. Da blir den underordnet trappen visuelt og sniker seg inn uten å ta over.
Rekkverket vil se ubalansert ut om du bare gjør ting på utsiden av trappen. Det du gjør på utsiden trenger en "kommentar" ved spindelsiden av trappen. Ikke nødvendigvis komplett, men tilstrekkelig for å ikke etterlate innsiden i stikken.
Feller du inn litt kraftigere stolper så de rår over vangen en halv cm ca på innsiden. Da kan du sette rør eller rundstav mellom håndløper og vang. Håndløperen skal absolutt følge vangestykket. Det er verdt hvert eneste minutt det tar ekstra.
Tegnet en enkel skisse for hånd som forhåpentligvis kan gjøre surringen mer begripelig
Takk for alle svar, nå er det mye å holde styr på!
@justusandersson
Jeg er enig i at detaljene er for klumpete, foreløpig har jeg ikke tenkt så mye på dimensjoner osv i rekkverket. Jeg tegnet stolpen 110x110. Vet ikke hva som kan være en passe dimensjon?
Tanken var å utnytte rommet under til lagring, akkurat som du sier. Bra tips å bruke ferdige stammer, det kan kanskje bli ganske kronglete rom ellers. Samtidig har vi mangel på lagring så hver kubikkcentimeter ekstra er verdt noe, selv om jeg må krype under trappen for å hente juleboksen osv.
@findus42
Stor takk for all informasjon og for den fine skissen. Det hadde spart meg mange timer med Sketchup-gneting om jeg kunne tegne så!
Bombera - jeg har lest om dette men er ikke helt med. Gjør man som jeg har tegnet på bildet under, bare med noen få mm forskjell mellom sentrum og kant?
Plywood som opptrinn, interessant! Er det en fordel at den ikke har fuktrørelser som vanlig tre? Finner man så fin plywood i byggevarehandelen? Jeg leste på amerikanske forum og der ble det anbefalt minst 3/4 tommer tykkelse.
Møbelvinkler - jeg tegnet igjen, er det slik man setter dem? Tre-fire per trinn?
Døra/veggen: Jeg hadde tanker om å sette døra som i din skisse fra begynnelsen men syntes hullet var for lite. Din idé var jo radikal! Samtidig har det vært litt motstand hos meg. Jeg har tre-fire dører liggende som nesten er det eneste som er igjen av det gamle i huset. Å sette saga i en av dem føles litt feil. Jeg er enig i at "boksen" jeg tegnet ser dominerende ut men samtidig har jeg sett slike løsninger som jeg har likt. Jeg vingle!
Det ser pent ut å ha rekkverk på den øvre delen også som du har tegnet. Men det gapet er i virkeligheten ganske lite, ca 1 meter på det høyeste stedet. Jeg tenker at det blir et litt merkelig rekkverk? Det er ganske lavt under taket.
Pent å ha en høyrestolpe nede. Det hadde jeg tenkt på, men glemt å tegne. Det gjør det jo også f.eks. lettere å sette opp en barnegrind.
At stolpene "rår over vangen ca en halv cm på innsiden" forstår jeg ikke helt. Mener du at stolpene er sentrert over vangen og stikker ut 5 mm på hver side? Nei? Vangen er 40 mm tykk.
Håndløper som følger vangstykket, elegant men akk så vanskelig?
Den øvre "stolpen" som sitter i veggen, blir det penest å la den gå til gulvet som du har tegnet kanskje? Så kreves det selvfølgelig en masse tanke bak detaljene, lister osv. Det er neste steg.
Akkurat slik som du har tegnet tenkte jeg meg at man kunne gjøre med stolper og spiler! Foreslår du rundstav til spilene for at det skal være enkelt å montere? Jeg tror jeg klarer tapp/tapphull, det vanskeligste blir vel å få formen på skulderen til å bli bra siden den da skal følge den buede vangen.
Og akkurat som du har tegnet tenker jeg meg en rund håndløper i tre for øvre delen mot veggen.
Og så et mer håndfast spørsmål. Til syvende og sist skal det bli linoljemaling tror jeg. Bør jeg frese trappen ren for maling før jeg monterer opptrinnene? Jeg vil helst ikke det på grunn av bruken. Det er en fordel for meg om jeg kan dele opp jobben i etapper som opptrinn, innbygging, rekkverk i stedet for å bli tvunget til å rive alt på en gang. Eller så trenger jeg den pisken....
Hvis du bruker andre treslag enn furu, f.eks. bjørk, kan du lett komme ned i dimensjoner. Særlig hvis du også bruker lamineringsteknikk (dvs limer sammen biter). En stolpe skal på det meste ha et tverrsnitt på 75x75 mm.
@SCGB
Din tolkning av begrepet bombering er helt riktig.
Monteringen av møbelvinkler også. 3 er nok. Kanskje til og med 2.
Det er en stor fordel med at settetrinn har låst fuktbevegelse. Legger du massivt virke langstrinnet så vil det ikke støtte trinnet på midten vinter/vår fordi det krymper. Setter du det stående blir det som et spilegjerde når virket krymper og sprekker. Gjør like lite nytte da. Furu-plyfa med knivskåret finer pleier å finnes på større byggevarehus til fantasipris. Søk opp et lokalt snekkeri så kan de sikkert hjelpe deg.
Med stolpene så mente jeg at du kan ha litt grovere virke, typ 90x90, og sette asymmetrisk. Felle inn vangene så å si. Hvorfor den bør overlappe innover 5mm er fordi det er et vanskelig punkt å få virkelig bra. Lar du det være en glipe på noen mm med faset kant i den fugen. Da er det mye penere om den overlapper. Fugene du før maling så er det ingenting som drar oppmerksomheten til seg.
Overliggeren setter du etter de asymmetrisk plasserte stolpene. Pinnene/rørene setter du mellom vange og håndløper. Resultatet vil se rett og gjennomtenkt ut.
Takk! Jeg har tegnet om etter deres tilbakemelding. "Skapet" står fortsatt, har bare ikke orket å tenke videre på det. Men den innebyggingen blir steg 2, så jeg må bestemme meg snart.
Noen oppfølgingsspørsmål:
Bør den lille håndlisten på høyre side også følge vangens form slik jeg har tegnet?
Hva synes dere om profil for håndlistene? Jeg vil ikke at den skal føles for spinkel + skal gjerne ha noen hyggelige detaljutforminger. Akkurat nå har de omtrent profilen champignon
Noen utfordringer jeg forutser:
Lage håndlistene med buet form. Skulle helst gjort hele arbeidet selv, men å lage en så kompleks form klarer jeg nok ikke. Outsource? Det plager meg! 3d-printer?..
Den høyre vangen på nedre del av trappen går lenger ut i rommet enn den venstre. Derfor må venstre stolpe forskyves ut og får derfor mindre anleggsflate mot vangen. Kanskje ikke så bra for stabiliteten. Jeg vil ikke lage hull i gulvet pga. fin gammel parkett.
Uttakene på samtlige stolper blir ganske komplekse når de skal omslutte vang, trinn osv. Finnes det noen triks?
Dette var mye slankere og lettere! Håndlederen skal følge trappetinnene. Overkanten bør være 80 cm høyere opp. Der kan man behøve å kompromisse mht barnesikkerhet. Det skal føles behagelig når man går. Håndrekkas diameter bør være 3-5 cm.
Takk for tilbakemeldingen! Hva betyr det at håndløperen skal følge trappenes form? Mener du i formen?
Jeg har nok satt håndløperen på 90 nå men skal lese mer om ergonomien, vi er ganske høye i familien.
Jeg oppsummerer mine gamle spørsmål også om noen vil gi litt mer informasjon før jeg virkelig setter i gang!
Innfesting av stolpene - Utsparingen for vangen blir ganske vanskelig. Blir innfestingen svekket av dette? For eksempel, for den venstre stolpen blir det 45 mm igjen på venstre side som skrus mot vangen, dersom stolpen skal gå over vangen med 5 mm på høyre side.
Trappenese - Dette er egentlig et spørsmål i seg selv. I dag er trappetrinnene helt glatte foran. Kan man for eksempel lime på en list for å gjøre dem litt mer spennende? Jeg tenker å male hele trinnet slik at det ikke blir noen kontrasterende trappenese.
Spiler - Hva kan man ha som stilforbilde når det gjelder dimensjon/profil for 1920-30-tallet?
Håndløper som følger vangens form - HVIS man skal prøve dette selv, er metoden å laminere håndløperen i en bøyd form og frese profilen med håndoverfres? Hva synes dere om profil for håndløpere? Passende treslag?
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.