Hei!
Har sett rundt her på forumet og har ikke funnet noen svar på mine spørsmål!
Har kjøpt et rekkehus fra -82 der grunnmuren ligger direkte på bakken.
Under teppe/parkett ligger det spon, cellplast og fuktsperre.
Jeg har et dørhull i en 100 mm siporexvegg som skal tettes. Og ut fra det jeg har lest er et dødt materiale å foretrekke, da det ikke beveger seg over tid, altså null risiko for sprekker =)

Nå til mine spørsmål:
Hvordan skal jeg begynne, trenger jeg å ta hensyn til husgrunnen, eller er det bare å legge en "blaffa" murbruk/lim direkte på husgrunnen? Jeg tenker først og fremst på fukt. (En notis, under selve veggen er det trolig bruk og noen grønne plastklosser, noen som vet hva det er)

Hvordan skal jeg avslutte når jeg nærmer meg taket?

Jeg planlegger å kjøpe siporexblokker som jeg deretter armerer i "karmen"

Ser gjerne bildene!
På et bilde ser man en regel som satt som støtte for undergulv. Den lå oppå fuktsperre.

TAKK!

• Renovering av rom med papp og gipsplater, synlige verktøy og byggeutstyr på gulvet, samt åpen døråpning til et tilstøtende rom.
  • Utsikt mot kjøkken fra et rom under renovering, vegger og gulv er fjernet, plast med tekst ligger på gulvet, en stykke av en slange er synlig.
  • Bilde av en byggesone med avrevet gulvbelegg, eksponert sponplater, og en fuktsperre med teksten "tenotät tenofilm för tätare hus". En trelist er synlig.
bump

Jeg ville ha fjernet alt treverk nedenfor i åpningen og murt opp med lecablokker, alternativt siporex som i ditt tilfelle. Ikke sikker på at det er nødvendig, men jeg ville antageligvis ha prøvd å bore og sette inn litt armering hvert tredje skift i de eksisterende veggene på hver side altså.
Forutsetter at det er puss på veggene utenpå lettbetongen, der ville jeg ha fjernet et par cm i en ramme rundt om og lagt pusse-nett med overlapp på den gamle veggen rundt hele åpningen og pusset, så tenker jeg meg at det ikke skal bli noen sprekkdannelse i skjøtene.
Bruk mye blokk og lite mørtel, så reduserer du effekten av at mørtelen krymper når den herder. Man kan også bruke ekspanderbetong som altså ikke ekspanderer, men som heller ikke krymper nevneverdig.

Hei! Takk for svar! Ja, det blir siporex og gullex m2,5. Uten armering. Direkte på platen. Risikoen for sprekkdannelse vurderer jeg som lav da det er bare dødt materiale tvers igjennom.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.