Vi skal bygge nytt. Tomt finnes. Ideer finnes.

Vi vil ha store vinduer. Huset skal vi ha i kanskje 15-20 år. Hva som skjer etter er vi mindre interessert i.

Spørsmålet er om stein eller tre bør brukes da vi vil ha nøyaktig 45cm tykke vegger. Og som jeg nevnte tidligere, mange store vinduer.

Sør-Sverige. Nær Ystad.

Hva synes dere?

Hva er tanken bak veggenes tykkelse? Billigst vil nok være trelekonstruksjon. Tanker om fasade?

Jonatan79 skrev:
Hva er tanken bak veggenes tykkelse? Billigst vil være trekonstruksjon. Tanker om fasade?
Alle vet at 46cm er for mye..

Med vennlig hilsen, fremax

Fasade? Blandet. Plåt. Puss (om tre, på sementskivor) samt trekompositt.

45 cm da det er i den tykkelsen vi kan skaffe typ YTONG. Tegninger kommer til å være tilpasset til nettopp denne tykkelsen.

Er det ikke billigere og tilstrekkelig med 300mm YTONG f.eks, trengs det så tykt om det nå er Skåne vi snakker om?

harry73
?? Er vi mindre verdt?? Hvorfor skulle vi i Skåne ikke få ha 45 cm?
Rasisme!

Ps Jeg vet at det ikke funker på internett, men jeg kunne ikke la være ;)

• Liker
fremax og 1 annen
  • Laddar…
45 cm blir ikke dyrere (i vårt tilfelle). Kan det noen gang bli for mye isolasjon?

ok, ante at dere kanskje hadde en god deal på dem. Ja, det finnes jo en grense for når tykkere vegger ikke gjør mer nytte / sparer mer energi. 45 cm i skåne vil dere nok være ganske alene om om jeg får gjette. Blir jo et stabilt hus og sannsynlig billig i drift om dere isolerer taket ordentlig. Enklest er vel å pusse & male veggene også utvendig, avhengig av stil og design dere har tenkt dere på huset og tomtens beliggenhet.

Det spørsmålet nå gjelder handler om vinduer. Jeg har hørt at man kan kompensere det store vindusarealet med unødvendig mye isolering i vegger og tak. Ellers vil ikke bygningsrådet godkjenne byggetillatelsen?

For det første trengs en rimelig relasjon mellom byggningsareal og boligareal. Og da blir nok 45 cm for tykt. Men dette er enkelt å finne ut. Det er bare å tegne opp på papiret og se om det funker. Steinhus har tradisjonelt litt mindre vindusarealer, men det finnes sikkert varianter. Jeg tror man kan få ideer om vindusarealene hvis man blar i huskataloger. Puss er et kostbart fasademateriale som holder mye lenger enn 25 år. Trefasader kan blåse i stykker raskt i utsatte områder. Sjekk hvordan naboene gjør det. MVH, PerOF

Naboene har forskjellige. Både tre som stein. Han som har inspirert oss har 420mm + puss.

Ser man rent teknisk så ville jeg foretrekke et steinhus. Et tregere material som både gir fordeler vinter som sommer med jevnere temperatur innvendig, spesielt da dere vil ha store vindusflater.
Dessuten mugner ikke eller råtner stein hvis den ikke får noe organisk materiale på seg. Så bruk stein også til innervegger i tilknytning til våtrom.
Det store spørsmålet er vel heller forskjellen i kostnad, men for meg har et steinhus en høyere annenhåndsverdi.

• Liker
Atom og 1 annen
  • Laddar…
Mitt område, nord for Ystad og kystnært, ble utbygd for ca 10 år siden. Detaljplanen krevde pussede fasader, noe som innebærer at de fleste husene er i sten. Et lite tips er å tenke over fasadefargen: de hvite fasadene, som tradisjonelt passer inn i dette miljøet, holder ikke i ti år. De blir veldig skitne og "algefarget" av vær og vind og males om ofte. De få husene som har farget puss klarer seg bedre, men der er snarere blekningen et problem, om enn mindre.

Sten eller tre har ikke så stor betydning i denne delen av landet. Blåsten mot vinduspartiene er derimot kraftig.

Sist redigert:
Dere som vet så mye om steinhus! Spørsmål 1. Har moderne steinhus murte hvelv i vinduene? Eller er det prefabrikkerte steinblokker? 2. Er ildsted og røykrør innmurt i veggen? Eller mures de frittstående? 3. Mures moderne steinhus med bærende mellomvegger og takåser? Beklager dumme spørsmål! Mvh, PerOF

• Liker
Atom
  • Laddar…
1. Det vanligste er vel forspente bjelker, men hvelv kan gjøres om man vil.
2. Avhenger helt av hva man vil ha og har plass til.
3. En smak sak her også, men jeg ville foretrukket steinmaterialer på grunnplanet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.