Heisann alle sammen!

Jeg skal bygge en soveloft i leiligheten min, legger ved en veldig enkel tegning. Jeg har dog spørsmål angående hvor grovt virk som trengs? Kreves det limtrebjelker eller klarer jeg meg med tykkere bjelker?

Arealet blir jo 300 x 165, så det blir en spennvidde på 300 over rommet på den ene siden av konstruksjonen, de resterende sidene har veggtilkobling. Alle de 4 hjørnene av plattformen vil ha stenderer under i form av bjelken jeg velger samt at 3 av sidene vil skrues inn i veggen.

De rødmarkerte linjene på tegningen er tverrstengene i plattformen som vil festes med bjelkesko.

Gjerne si din mening! Hvor grovt trenger rammen og stenderne å være? Og hvor grove tverrstenger inni rammen trengs?
Min tanke er at det bør vel være bygd for 300 kg, men en 160 cm seng og 2 personer, kanskje tunge personer :).

MVH
David
Enkel skisse av sovloft med mål 300 x 165 cm, rødmerkede tverrgående bjelker, tre vegger tilkoblet, en side uten veggkontakt.

Om du kjører med 45*220 C14 klarer du den vanlige dimensjoneringen for gulv, det vil si 200kg/kvm. Skal du bare ha seng der?

huggan skrev:
Om du kjører med 45*220 C14 klarer du den vanlige dimensjoneringen for gulv, det vil si 200kg/kvm. Skal du bare ha seng der?
Yes det blir bara seng der.

Da trenger du ikke engang å ha den dimensjonen om du ikke vil.

Så jeg skulle klare meg på 45 x 145? Eller blir det for svakt? Jo mindre jo bedre blir det med takhøyden.

Kommer vel an på hva du skal gjøre der!
Glad påske
Legg 4stk langsgående

Jeg ville nøyd meg med 145 x 45, bare rent intuitivt.

Det kan jo være deilig med litt gyng også :cool:

Hva slags type seng skal du ha der oppe?
Skal du ha "gulv" ved siden av sengen, og hva slags type stige skal du ha?

45*145 er mer enn nok.

Blir et plankegulv modell tykkere. Blir nok en vanlig 160 sengebunn.
Mvh

Dajo321 skrev:
Blir et plankegulv modell tykkere. Blir nok en vanlig 160 sengebunn.
Mvh
Du kunne jo "felle inn" sengebunnen i loftet, sengen trenger jo ikke stå på noe, da sparer du høyde og fremre regelen kan være 45x170 eller 45x195 uten at det reduserer brukbar høyde.

Gulv kan du legge ved hodet eller fotenden.

Hengende seng med hvit ramme montert på veggen, rød pute på sengen, i et rom med hvite vegger.
Slik ble det hos oss, jeg satte en 45x195 ytterst.

• Liker
sofia.r og 1 annen
  • Laddar…
Fint, kommer nok gjøre det :)

Jeg legger opp litt bilder av resultatet senere

• Liker
Trollskidan
  • Laddar…
Forresten, hvor mye takhøyde fikk du igjen på loftet?

Takk!
75cm er det mellom overmadrass og tak, det er nok til at man som voksen skal kunne sitte opp, og ikke slå hodet for ofte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.