Jeg bygger fritidshus med loft og åpent til møne over halve.
Jeg vil bygge en vegg som ikke går hele veien til taket der det er åpent til møne. Den ene enden festes i loftet og en vegg. Den andre går ut i rommet.
Trappen skal festes på den ene siden av veggen. Den andre siden blir en del av u-formet kjøkken.
Jeg har tenkt å bygge med trestender 45*70, osb + gips. Er det noe jeg bør tenke på i og med at veggen ikke festes i taket? Tetttere stenderavstand? Krysslekter? Noe annet? Verste scenario er selvfølgelig en vegg som svaier...
Jeg vil bygge en vegg som ikke går hele veien til taket der det er åpent til møne. Den ene enden festes i loftet og en vegg. Den andre går ut i rommet.
Trappen skal festes på den ene siden av veggen. Den andre siden blir en del av u-formet kjøkken.
Jeg har tenkt å bygge med trestender 45*70, osb + gips. Er det noe jeg bør tenke på i og med at veggen ikke festes i taket? Tetttere stenderavstand? Krysslekter? Noe annet? Verste scenario er selvfølgelig en vegg som svaier...
Om du kan avslutte veggen ute i rommet med å svinge 90' til en retning så blir den ekstra stabil.
Trenger ikke være mange dm for å stabilisere veggen.
Et spørsmål som er vesentlig for hvor stabilt det blir er hvor lang og høy veggen skal bli.
Trenger ikke være mange dm for å stabilisere veggen.
Et spørsmål som er vesentlig for hvor stabilt det blir er hvor lang og høy veggen skal bli.
Takk for svar! Veggen kommer til å bli ca. 2,4 meter høy og ca 2 meter lang. Jeg fester en trapp på den ene siden av veggen. Smart å svinge veggen 90 grader for stabilitet. Skal tegne og vurdere. Er det nok med cc 60 på stenderne, eller blir det mer stabilt med 45?
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Bygge enkel vedoppbevaring mot vegg
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Bygge vegg kjeller
Bygga en fristående vägg på berg
Altan & Uteplats -
Hvordan bygge frittstående vegg av leca?
Hvordan bygge frittstående halvvegg
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi