Hei!

Skal bygge en lignende seng som på bildet til min datter. Men har en fundering på hvordan man skal gjøre rekkverket tilstrekkelig stabilt for å tåle en 4-åring. Rekkverket på bildet ser veldig nett ut, men spørsmålet er om det går an å få det stabilt. Hvordan ville dere konstruert det for å få det så stabilt som mulig?

• Bilde av en barneseng med et tynt rekkverk, rosa gardiner og oppbevaringsskuffer under, i et koselig barnerom med myk belysning og dekorasjoner.
Hvordan skal det festes? Rekkverket i seg tror jeg holder godt og vel

• Liker
JF.
  • Laddar…
Unikt namn
Regel opp i taket, så i veggen.
Loftseng med skuffer under, rosa gardiner og en lysekrone. Grønne linjer markerer hvor bjelker skal festes i taket og veggen.

• Liker
JF.
  • Laddar…
P pjkw skrev:
Hvordan skal det festes? Rekkverket i seg tror jeg holder godt og vel
Det er det som er spørsmålet 🙂

Passende dimensjoner til rekkverket, noen forslag?

J JF. skrev:
Egnede dimensjoner til rekkverket, forslag noen?
Moelven har planhøvlet furu 27x27mm, det burde være tilstrekkelig.

• Liker
JF.
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Moelven har planhøvlet furu 27x27mm, det burde være tilstrekkelig.
Overligger i samme dimensjon eller en bredere?

J JF. skrev:
Overligger i samme dimensjon eller en bredere?
På bildet ser det vel ut til å være samme dimensjon?

Det går selvfølgelig an å ha overliggeren i 33x33mm om man så ønsker.

• Liker
JF.
  • Laddar…
J JF. skrev:
Passende dimensjoner til rekkverket, noen forslag?
En 4-åring? Da bør det være et gjerde som er nok 1 meter høyt, de klatrer lett over. Jeg synes du skal glemme det med gjerdet og senke sengen, så den er ca. 20 cm over gulvet. Med et gjerde som vises på bildet blir fallhøyden nær 1 meter og ikke bra. Det som vises er for maks en halvt års gammel- da er det hevet med diverse under madrassen for å komme lettere til barnet.
Kanskje misforstår jeg tanken din (og bildet) og det er lavere på den sengen du har, men unger kan klatre.

Jeg hadde køyeseng da jeg var 5-6 år. Har ingen minner om at jeg falt ned noen gang?

• Liker
JF.
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
En 4-åring? da blir det å få et gjerde som er minst 1 meter høyt, de klatrer lett over. Synes du skal glemme det med gjerde og senke sengen, så den er ca. 20 cm over gulvet. Med et gjerde som ses på bildet, blir fallhøyden nær 1 meter og ikke bra. Det som vises er for maks et halvt år gammelt barn - deretter er det hevet med diverse under madrassen for å nå barnet lett.
Kanskje misforstår jeg tanken din (og bildet) og det er lavere på den sengen du har, men unger kan klatre.
Visst kan det skje ulykker, men hun er ikke typen som klatrer. Men jeg forstår poenget ditt.

F fribygg skrev:
På bildet ser det vel ut til å være samme dimensjon?

Det går selvfølgelig an å ha overliggeren i 33x33mm om man ønsker det.
Jo, nettopp, men tenkte om man kan få det bedre, det på bildet var mer for inspirasjon.

J JF. skrev:
Jo precis men tenkte om man kan få det bedre, det på bilden var mer for inspirasjon.
Bedre som i smekkrere, kraftigere eller penere?

F fribygg skrev:
Bedre som i smidigere, sterkere eller penere?
Funksjonen er det viktigste, at barnet ikke ruller ut.
Så hadde det gjerne fått være penere så klart :)

Er rommet så lite at sengen må stå på noe annet for å få plass?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.