Hei

Skal bygge en egen GDS bilvask og trenger hjelp med konstruksjonen.

Alt stål er hulprofil.

1. Stolpene er 100x100 mm - UKJENT tykkelse

2. Taket (7 stålhulprofiler som går langs med) UKJENT størrelse og tykkelse.
Det eneste jeg vet er at de skal være rektangulære. Har sett litt på eksisterende vasker og de ser ut til å være halve bredden på Stolpene.

Er det noen som kan hjelpe meg med punkt 1 og 2?

• Rammeverk for en GDS biltvask laget av stålhullprofiler med rektangulært takstativ og stolper i kvadratisk profil.
Jeg tror selv det er 120x60 men er usikker. Platetak og laveste klasse på snø er det.

Hvorfor 100x100? Det er jo sykt overdimensjonert. Konstruksjonen er heller ikke stabilisert.

W witten skrev:
Hvorfor 100x100? Det er jo syk overdimensjonert.
Kjørte forbi en bilvask, en stor aktør, og de hadde det på den måten med en plate på 20x20 cm der stolpen sto på.

hva skal det ellers være? vet ikke tykkelsen heller.

Det var forresten ikke keningen å la det høres så negativt ut, mener bare at du må betale for en masse unødvendig stål.

W witten skrev:
Det var forresten ikke meningen å låte så negativ, mener bare at du må betale for en masse unødvendig stål.
Nei det forstod jeg men jeg trodde du hadde en løsning haha! eller et svar på hvordan det skal være!

M MackanM skrev:
Kjørte forbi en bilvask, en stor aktør, og de hadde på den måten med en plate på 20x20 cm der stolpen stod på.

hva skal det ellers være? vet ikke tykkelsen heller.
Du trenger å regne på det for å vite, snø- og vindlaster. Det kan vel bli vanskelig å komme igjennom myndighetsprosessen om du ikke har noen som dimensjonerer dette? Til slutt trenger du å levere en konstruksjonsattest.

M MackanM skrev:
Nei, det forsto jeg, men jeg trodde du hadde en løsning haha! eller et svar på hvordan det skal være!
Det tar noen timer å dimensjonere en sånn her konstruksjon.

W witten skrev:
Det tar noen timer å dimensjonere en sånn konstruksjon.
Okei

sjekk din PM

Jeg ville nok fjerne takbjelkene og legge bærende plater langs husets lengde. Noen skråstag trengs også for å stagge det opp.

• Liker
ricebridge
  • Laddar…
W witten skrev:
Jeg ville nok fjerne takbjelkene og legge bærende plater langs husets lengde. Noen skråstag trengs også for å avstive det.
Akkurat, for mye trykk i bygningens lengderetning, så vil hele herligheten gi etter som en Z.

OKej. Googlet på plåten ser ut til å være billigere og bedre, men trenger jeg likevel noe stabilt å feste 360 vaskearmen som slangen er koblet til?

M MackanM skrev:
OK, googlet etter platen ser ut til å være billigere og bedre, men jeg trenger fortsatt noe stabilt for å feste 360 vaskearmen som slangen er koblet til?
Skulle jeg ha 1 eller 2 som går langs hele bygningen midt på taket som jeg bruker for å skru fast 360-armen

Hellingen på taket er 7 grader

ricebridge ricebridge skrev:
Precis, för mye trykk i bygningens lengderetning, så viker hele herligheten seg ned som en Z.
Jupp, jeg har sett bilder av carporter som har endt sine dager på den måten. Blir vanligvis raskt ryddet opp siden det er litt pinlig hvis det er nybygd :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.