Nå er endelig støpingen ferdig av garasjeplaten (tidligere carport). Taket holdes for øyeblikket oppe av to bjelker som takstolene hviler på og to stolper. Dette skal bort og erstattes av veggene jeg bygger som havner utenfor, noe dere sikkert ser på bildet.
Her kan man se nåværende bærende bjelker/stolper på det valmede taket.
Jeg har regnet med å bygge ytterveggene med 145x45. Jeg bør vel ha en stående regel som avveksling ved hammarbandet? Denne veggen vil jo bli bygget på plass og ikke reist, så jeg må begynne med svillen og hammarbandet og deretter sette opp reglene, ikke sant?
En annen ting som bekymrer meg litt er ved garasjeporten som kommer til å bli 3m bred. Vil det holde med en vanlig regelvegg sammen med stående avveksling ved hammarbandet? Eller bør jeg sette opp to stolper og en limtrebjelke her? I og med at det er et valmet tak, går jo takstolene i begge retninger.
Et annet spørsmål, bør svillen plasseres ved kanten av platen? Eller skal den plasseres litt inn?
Kan dette fungere?
Dette er med 45x145 bjelker, og en stående overdekning som er 45x145 rundt hele garasjen samt over garasjeporten. Holder det med en enkel 45x145 bjelke liggende over garasjeporten?
Satt doble stående 45x145 på hver side.
CC er 60 over hele garasjen.
Jeg har vanskelig for å finne informasjon om store åpninger med valmet tak. Garasjer er vanligvis bygget med vanlig tak og takstoler som bare hviler på to vegger, ikke som i dette tilfellet.
Det føles som en stående 45x145 blir for svak uansett.
Hva tror dere om en stående 42x180 limtrebjelke + en vanlig 45x145 som hammarband. Da havner jeg på omtrent samme mål som før.
Hva bør jeg bære opp denne limtrebjelken med? 2 limtresøyler? Hvor bør jeg plassere dem og hvilken tykkelse er rimelig?
Vet ikke om det forandrer noe, men hvis jeg ser på takstolene så er det kun en takstol som kommer til å havne ved åpningen for garasjeporten. Synes nærmest i bildet her:
Lengst bort i bildet er takstolen som sitter sammen med huskroppen og havner til venstre for garasjeporten på tegningen ovenfor.
Denne havner til høyre for porten i hjørnet:
Hva tror dere om konstruksjonen nedenfor?
Rødmarkert på bildet er 2 stk 42x180 limtrebjelker som er 4,5 m lange og avlastes med hjelp av to stykk 90x90 limtresøyler (markert i grønt).
De avlastes også ved portåpningen på hver side (3 m).
Dessverre ikke, veggen står lenger ut enn den eksisterende bjelken gjør i dag, og dessverre er den som sitter over "porten" litt for høy. Jeg har også tenkt å beholde eksisterende bjelker mens jeg bygger ny vegg, slik at jeg kan ta dem bort uten å måtte bruke støtter. Jeg kikket på den lange "bjelken" som går på langsiden, denne består av to 45x220 rekker (ikke engang limtre) som er satt sammen og skjøtet på sine steder. Hvis dette har holdt for å bære seks takstoler på langsiden, så burde vel to 42x180 limtre kunne bære en takstol over garasjeåpningen?
Cruzze skrev:
Svenskt trä har en bra kalkulator for dimensjonering av bjelker, etc. [lenke]
Jeg har forsøkt å bruke den, men dessverre finnes det bare åpningshus i én etasje som er nærmest mitt bruksområde, men det finnes ikke valmet tak som taktype?
Markert i svart er omtrent der den nye veggen havner, den røde pilen peker på nåværende bjelke, som kan være høyere fordi den ligger et annet sted på takstolen. Som du ser der det er svartmarkert, har jeg ikke akkurat samme høyde å jobbe med.