Hei.
Jeg har en låve fra etter krigen i topp stand. Har ikke vært i bruk siden 50-tallet.
Jeg har til hensikt å bygge et bad vegg i vegg med stallen, altså i en del av vognskjulet.
Jeg har allerede bærende bjelker, reisverk og isolasjon klart for gulvet, med tanke på tunge fliser og kakler.
Jeg kommer ikke til å bygge veggene selv, men vil være godt kjent med konstruksjonen før jeg henter inn hjelp.
Jeg skal altså på en del av vognskjulet bygge opp nye sterke gulv og vegger for å skape plass til bad, gjestetoalett og en liten trappehall opp til det som tidligere var høyloftet.
Når man kommer opp via trappen på høyloftet, står man på gulvet som da er baderommets tak. Derfra skal det bygges vegger hele veien opp til låvetaket slik at det blir en egen boenhet som er avskjermet fra resten av låven/vognskjulet.
Jeg har hele tiden forestilt meg byggingen i to etapper. Først vegger og tak for underetasjen (bad, toalett, trappehall). Steg to vegger opp til mønet.
Total størrelse er 4x7m. Badet ca 4x3m.
Hva er avgjørende?
Hva skal jeg passe på?
Hvilke dimensjoner i valg av treverk? Jeg har tilgang til naboens sag inkludert trevirke.
Hvordan ser den vanligste løsningen ut når det gjelder konstruksjon?
Tar gjerne imot lenker
Tar imot alle tips med takknemlighet.