Hei.
Har ikke helt bestemt meg ennå for hvordan jeg skal gjøre med studiobyggingen min. Det finnes i hovedsak to valg.
1. Bygge om maskinhallen i stallen.
2. Bygge helt nytt.
Jeg vet at det alltid er lettere å bygge nytt, men i dette tilfellet er jeg veldig fristet til å gjøre om i stallen, da jeg svært gjerne vil ha trestammen synlig. Synes det er ekstremt vakkert å se på.
Som dere ser på bildene er det støpt gulv og trepanel. Tanken er i så fall å fjerne bordene og støpe en ny såle rundt eksisterende mur for deretter å bygge opp med 400mm lettbetong, typ YTONG. Min tanke er å kun ha dette som vegg. Altså pusset inn- og utside. Har ikke full kontroll på isolasjonsevnen samt lydisolering, men det jeg har lest på nettet får meg til å tro at det skal være tilstrekkelig. Ingen ekstra isolasjon vil dermed være nødvendig.
Jeg trenger ikke å ha det fullstendig lydisolert ut, da jeg bor litt avsides, men naboer et stykke unna. Det største problemet er vel inn til hestene som er i samme bygning, men litt lyd kan de alltids tåle om kveldene
Hva tror dere om ideen min? Hvis dere ser på bildene, hva synes dere? Noen gode ideer? Jeg kommer til å bygge et nytt innertak. Har ikke helt bestemt meg hvor jeg skal bryte. Vil ha høy takhøyde, så jeg tror jeg vil bryte like over "støttene".
Sitter og funderer på hvilken vegg som isolerer luftlyd best?
Som sagt jeg er ikke ute etter å få det knappe stille ut fra lokalet men jo mer desto bedre.
Om man tar en vegg bygd av 480mm lavenergi Ytong vs dobbeltgips ---> 95 isolering ---> dobbeltgips.
Hvilken vegg isolerer best?
Ytong er uegnet fra et lydisoleringssynspunkt på grunn av materialets lave tetthet. Prinsippet du skal bygge etter er masse/luft/masse. Graden av lydisolering (Rw) er avhengig av størrelsen på disse samt om konstruksjonen bygges flytende eller ikke (rom i rommet).
Ettersom du vil trenge akustikkregulering på innsiden, vil du uansett ikke se noe (i det store og hele) av den opprinnelige konstruksjonen. Derfor synes jeg det virker enklere og billigere å bygge et nytt lydisolert skall på innsiden.
Tung betongvegg på utsiden og trestendervegg på innsiden. Mellomrommet med mineralull. Steinvegger gir jo veldig mye lydreflekser så det vil du helst ikke ha på mer enn én vegg der inne.
Ok der ser man. De var litt dårlig jo. Hadde vært betydelig smidigere med Lättbetong som deretter pusses. Da hadde det liksom vært ferdig
Trekonstruksjon har så mange flere momenter.
Tanken var som sagt å blokkere for deretter å konsentrere seg om lydregulering ved hjelp av bassfeller og diffusor. At det skulle dekke hele den eksisterende rammen har jeg vanskelig for å se. Aja tilbake til tegnebrettet. Må vurdere konstruksjon med tre samt steinull. Kanskje går det an å bygge utover i stedet for innover.
Ytong har en densitet på 350kg/m3.
Hva gjelder for en vegg med gips, steinull (95mm), gips?
Det går utmerket å bygge med bare stein også, men det går ikke an å komme unna faktumet at harde flater som betong reflekterer mye, og du vil få forstyrrende ekko.
Sand er for øvrig veldig bra som lyddemping, tungt og porøst.
Takk for ditt svar Johannes. Skal vurdere hvordan jeg gjør det. Billigst blir sannsynligvis å bygge et rom i rommet men det vil ta mye plass pluss at da forsvinner hele ideen med å ha synlig trekonstruksjon