Innfesting stolper:
45mm gods tillater at du borer med pluggborr først og deretter fyller igjen hullene med treplugg. Bruker du en 20mm plugg kan du dra 6mm treskrue og ha en skive for M8 i hullene for å fordele trykket og forhindre at skruen går rett gjennom.
Trappetrinn:
Din plan er bra
Spiler:
Du må teste deg frem. Proposisjonene endres med forutsetningene. Sag litt ribber av masonite f.eks. og sett opp på stedet med litt maskeringstape. Gå deretter rundt og se fra ulike vinkler.
Håndlist som følger vange:
Bøyingene er svake. Du kan lime en blokk av passende tre (poppel er fint til slikt. Furu går også bra, men sprekker litt lettere enn løvtre) og figursage i båndsag. Mangler du en slik kan du lage maler og frese med håndoverfres. Vanskeligheten ligger i tykkelsen. En låskistefres 16mm med kulelager over skjæret går maks ned ca 70mm. For å oppnå maks dybde må du fjerne malen når du ikke kommer lenger med malen på. Er håndlisten bredere enn det, kan du snu og frese rent det siste fra den andre siden.
Vangstykkene er svungne fordi trinnene er ulikt brede rundt trappens hjørne. En linje basert på trappenesene er derimot helt rett. Vil du optimalisere funksjonen til rekkverkene som nettopp rekkverk, skal de være rette.
Noen inspirasjonsbilder (i dårlig lys og mobilkamera), fra vår trapp som jeg gjetter stemmer ganske bra i stil og tid.
Spilene sitter med CC 175, dimensjon 22*50. Håndlederen diameter 55, sitter 900 over trappetrinnet. Trappetrinnet stikker ut 35mm og er 40-45 høy omtrent. Rundingen har radius 15-20 mm.
@justusandersson
Nå henger jeg ikke med. Såvidt jeg forstår så følger ev trappnos trinnet. I en svingtrapp så gjør man trinnene like lange i ganglinjen. Den antas være ca 3/5deler av trappens bredde regnet fra spindelen. I svingen legges ganglinjen som en radius. Tegner man så inn hvordan trinnene ser ut så varierer lengden ved spindelen og ved det ytre vangstykket.
Håndlederen pleier være over vangstykket. For å ha riktig høyde så følger håndlederen trapptrinnets forkant der det treffer vangstykket.
Forklar gjerne hvordan du mener. Det ble helt blankt når jeg forsøkte å visualisere hvordan helt rette håndledere blir komfortable.
I bunn og grunn er det et geometrisk problem som så mye annet når det gjelder hus. Hvis trinnhøyde og trinnbredde er konstante, noe de bør være i ganglinjen, resulterer det i en helt lineær kurve.
Vangestykker som er tilpasset en variert bredde på trinnene blir svakt buet. Dette kan bli utrolig vakkert, men er uttrykk for et annet forhold. Trapper er komplisert. Det finnes folk som har doktorert på dette emnet.
@justusandersson
Det du sier blir nonsens i en svingtrapp. Antar man at du går i ganglinjen og vrir deg for hvert steg så den delen av rekkverket du holder i er rett i linje med trinnet du står på. Da er riktig høyde ikke en rett linje. Rettes linjer ser ikke bare sprøtt ut. Det blir forferdelig ukomfortabelt. Potensielt farlig om du slipper rekkverket i mørket og famler rundt på feil høyde for å finne det etter hjørnet.
Det eneste stedet hvor fallet er helt rett er i ganglinjen. For meg er det ikke et vanskelig matematisk problem. Slår man ut vangstykker så ser det ut omtrent sånn. Rette rekkverk (rødt) vil ikke ha en vettig referanse noe sted.
Men så er jeg ikke matematiker heller.
Av barnesikkerhetsgrunner får ikke mellomrommet være mer enn 10 cm. Dette for at barn ikke skal kunne sette seg fast eller komme seg gjennom.
[lenke] avsnitt 8.2321
Eller så har man en barnegrind. Babyer skal helst ikke være alene i trapper.
Enig i at rekkverket skal følge vangestykkets form for at trappen skal bli komfortabel å gå i. Når man går på en rett strekning er det enkelt, da beveger man seg en viss strekning vertikalt og en viss strekning horisontalt, hånden gjør det samme. Rene translasjonsbevegelser. I den svingete delen gjør man de samme translasjonene (om man går i midtlinjen som tenkt) men samtidig en rotasjon. Håndens posisjon i forhold til rotasjonssenteret gir en tangentiell forflytning på grunn av rotasjonen som legges til den horisontale translasjonen. Den vertikale translasjonen er den samme for alle trinn. Dette gjør at helningen på rekkverket bør avta der trappen svinger for å følge håndens naturlige bevegelse, altså samme form som vangestykket har. Så matematikken, eller rettere sagt kinematikken, gir også støtte for det svingede rekkverket om man vil.
Jeg har en toåring som ser det som et livseventyr å gå i trappen så snart han får sjansen. Litt midlertidig under renovering har vi bare noen rette planker som rekkverk, og han synes det er ganske vanskelig å bruke dem. I hjørnene rekker han knapt opp i det hele tatt.
Det er jo bare der fallrisiko forekommer som regelen finnes, så nedenfra er det knapt et krav/behov. Det er jo ikke forbudt med 10 cm mellomrom i resten av huset. Dessuten er barn på 4 måneder ganske lette å holde borte fra farlige steder, de kan jo ikke krype enda...
Det er jo bare der fallrisiko forekommer som regelen finnes, så nedenfra er det neppe noe krav/behov. Det er jo ikke forbudt med 10 cm mellomrom i resten av huset. Dessuten er barn på 4 måneder ganske lette å holde borte fra farlige steder, de kan jo ikke krype enda...
Det handler vel også om at et barn (eller en voksen) skal kunne stikke inn hodet og sitte fast.
Å bare sitte fast er knapt livsfarlig, det er jo i kombinasjon med å falle/henge man trenger å bekymre seg. For øvrig har 999/1000 barn hode større enn 12.5 cm ved seks måneders alder. Men nå synes jeg det blir litt vel OT...
Å bare sitte fast er knapt livsfarlig, det er jo i kombinasjon med å falle/henge man trenger å bekymre seg. For øvrig har 999/1000 barn hoder større enn 12.5 cm ved seks måneders alder. Men nå synes jeg det blir litt vel OT...
Ja, det er derfor det anbefales å holde åpningen noe mindre enn 12,5 cm...
Byggereglene handler ikke bare om farer med risiko for liv, men også om å unngå mindre alvorlige ting.
Tråden handler om hvordan TS skal utforme sitt rekkverk, så jeg synes ikke det er OT, men høyst vesentlig.
Man kan mene hva man vil om de regler fra Boverket som BirgitS linket til, men det er de som gjelder, det bør man være bevisst på.
Rekkverkene skal følge trappeforkantene på rettstrekkene. I svingen skal det helst være en 90 graders bøy som forbinder rettstrekkene. I det minste var det tidligere en svensk standard som regulerte dette. Rekkverk er alltid et kompromiss mellom forskjellige funksjonskrav som avhenger av forskjeller i lengde og alder. Noen ganger kan man trenge parallelle systemer.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.