Hei som overskriften sier ja skal bygge et nytt hus og det er nesten i prinsipp nøkkelferdig men nå er det sånn at ja har alltid ønsket å ha et hemmelig rom, og min tanke er at det skal være på ca 10 kvadrat!
Noen tips på hvordan jeg skal gjøre det vil ikke at det skal være med i plantegningen heller
rommet skal som sagt ikke "eksistere"
litt tips hadde vært herlig : )
Mvh
M
Noen tips på hvordan jeg skal gjøre det vil ikke at det skal være med i plantegningen heller
rommet skal som sagt ikke "eksistere"
litt tips hadde vært herlig : )
Mvh
M
Medlem
· Uppland
· 2 541 innlegg
Kul idé! Jeg synes det er lett å overse rom i et hus hvis man ikke kjenner det godt.
Er det en rett blokk vi snakker om kan det kanskje bli vanskelig, men et hus med uregelmessig form gjør saken mye lettere. Tegn både en planløsning, en fasadetegning og ytterveggene utenfra og la disse skille seg fra hverandre. Sørg deretter for å optisk forvirre hjernen. På et U-formet hus ser "vingene" ut som ekte vinger selv om de i virkeligheten bare stikker ut et par meter. Tegn litt så finner du en smart løsning! Gjemme ting skal man gjøre der folk kan se dem.
Må finnes mange bruksområder for et hemmelig rom. Musikkrom for HiFi-nerden som ikke vil innrømme at stereoanlegget kostet mer enn huset, cannabisdyrking for den som vil ha økologisk og kortreist, dukkerom for henne som i hjertet alltid forblir fem år... d^_^b
Er det en rett blokk vi snakker om kan det kanskje bli vanskelig, men et hus med uregelmessig form gjør saken mye lettere. Tegn både en planløsning, en fasadetegning og ytterveggene utenfra og la disse skille seg fra hverandre. Sørg deretter for å optisk forvirre hjernen. På et U-formet hus ser "vingene" ut som ekte vinger selv om de i virkeligheten bare stikker ut et par meter. Tegn litt så finner du en smart løsning! Gjemme ting skal man gjøre der folk kan se dem.
Må finnes mange bruksområder for et hemmelig rom. Musikkrom for HiFi-nerden som ikke vil innrømme at stereoanlegget kostet mer enn huset, cannabisdyrking for den som vil ha økologisk og kortreist, dukkerom for henne som i hjertet alltid forblir fem år... d^_^b
Gav egentlig litt "østerriksk kidnappingskjeller"-følelse over dette... men hvis du ikke vil ha det med på plantegningen og annet, må du nok bygge det selv i etterkant. Derimot kan du jo forberede ved å på plantegningen tegne det opp slik at det rommet du tenker å bygge bare er å "dele av". Kommer jo mye an på hvordan resten av huset ser ut også. Det viktige er at man ikke ser viktige referansepunkter samtidig som man ser på det skjulte rommet...
Ja, litt vanskelig å forklare..må tegne en tegning og legge opp senere!
Ja, litt vanskelig å forklare..må tegne en tegning og legge opp senere!
Min tanke er å bygge halve huset kjeller og å dele av den halvdelen er kanskje en idé? Kjelleren skal ikke være med på plantegningen!
Så har jeg støtt på et dilemma om jeg skal bygge et nøkkelferdig hus eller et med løst virke hmm
Takk for alle forslag, men dere må gjerne komme med flere ;D
mvh
Så har jeg støtt på et dilemma om jeg skal bygge et nøkkelferdig hus eller et med løst virke hmm
Takk for alle forslag, men dere må gjerne komme med flere ;D
mvh
Morsomt med hvordan man ser forskjellig på det, selv får jeg følelsen av en koselig "koja" å gjemme seg i.
Enklest (?) blir det nok om man gjør det i kjellerdelen, kulest burde det vel bli om man kunne få til det over bakken gjemt inne blant de vanlige rommene. Men det stiller nok krav til at boarealet er større enn vanlig.
Enklest (?) blir det nok om man gjør det i kjellerdelen, kulest burde det vel bli om man kunne få til det over bakken gjemt inne blant de vanlige rommene. Men det stiller nok krav til at boarealet er større enn vanlig.
"Hemmelig" rom er vel ikke noe rart? Selv skal jeg med tiden lage en skjult dør i kjelleren som skal lede inn til et mer eller mindre gjemt rom på ca 10 m2.
Hva som skal være der inne? Jo, to chesterfield-stoler, et lite mahognibord, et askebeger, tregulv, brystpanel på veggene og hyller fulle av whisky og sigarer...
(Whiskyen har jeg allerede, sånn cirka 70 flasker... Det er det andre som blir vanskeligere...)
Hva som skal være der inne? Jo, to chesterfield-stoler, et lite mahognibord, et askebeger, tregulv, brystpanel på veggene og hyller fulle av whisky og sigarer...
(Whiskyen har jeg allerede, sånn cirka 70 flasker... Det er det andre som blir vanskeligere...)
Våre barn ønsket seg et hemmelig rom, og da vi snakket med Myresjöhus (som vi til slutt ikke kjøpte huset fra), hadde selgeren der en ferdig løsning - det viste seg at dette ikke er et så uvanlig ønske...
I vårt tilfelle har vi en tradisjonell planløsning i andre etasje med en stue og fire soverom (to og to på hver side av stuen). Mellom to av soverommene finnes det et område som ikke har noen dør fra stuen. Egentlig er det en stor garderobe, men det duger som "et hemmelig rom" for barna.
På samme måte kan man, hvis plassen finnes, skape et rom med dør bare innenfra et annet rom, mellom to andre rom på rad. Jeg tror ikke at det er mange tilfeldige besøkende som reflekterer over at det mangler noen kvadratmeter, eller at man tror at det faktisk er en walk-in garderobe der ingen andre har noe å gjøre.
I vårt tilfelle har vi en tradisjonell planløsning i andre etasje med en stue og fire soverom (to og to på hver side av stuen). Mellom to av soverommene finnes det et område som ikke har noen dør fra stuen. Egentlig er det en stor garderobe, men det duger som "et hemmelig rom" for barna.
På samme måte kan man, hvis plassen finnes, skape et rom med dør bare innenfra et annet rom, mellom to andre rom på rad. Jeg tror ikke at det er mange tilfeldige besøkende som reflekterer over at det mangler noen kvadratmeter, eller at man tror at det faktisk er en walk-in garderobe der ingen andre har noe å gjøre.
Egentlig kan man jo sammenligne det litt med et "safe-room" som er betydelig vanligere utenlands enn her hjemme. Forskjellen er at i det "hemmelige" rommet trenger man sannsynligvis ikke dimensjonere vegger i henhold til beskyttelsesklasser o.s.v. som man oftest gjør i et safe-room.
Google gjerne "safe room" så finner dere flere eksempler!
Google gjerne "safe room" så finner dere flere eksempler!
Japp helt klart skal jeg kidnappe noen og la henne leve der hele sitt liv, selvsagt ikke!!!!
Tenkte mer et rom med 2 stoler et bord og en øl og sprit kjøleskap og 2 lenestoler en TV og kunne sitte der inne med en kompis se litt bilsport eller spille litt på xbox-en=) Tror nok det blir i kjelleren, bygger en kjeller på ca 40 kvadrat, tar av 10 til rommet kanskje litt mer får se og murer opp en vegg og rommet er klart antar det er lettest og kjelleren vil jo ikke stå med i plantegningen =D
Tenkte mer et rom med 2 stoler et bord og en øl og sprit kjøleskap og 2 lenestoler en TV og kunne sitte der inne med en kompis se litt bilsport eller spille litt på xbox-en=) Tror nok det blir i kjelleren, bygger en kjeller på ca 40 kvadrat, tar av 10 til rommet kanskje litt mer får se og murer opp en vegg og rommet er klart antar det er lettest og kjelleren vil jo ikke stå med i plantegningen =D
Det er kjempekult med hemmelige rom! Jeg husker da jeg og en venn var i hennes foreldres sommerhytte en dag de hadde fest og forundret oss over at foreldrene gikk ned i kjelleren tomhendte og kom opp med øl og sprit hver gang uten at vi hadde sett en eneste liten boks i kjelleren. (Vår plan var jo å "låne" noen bokser, derfor vårt ivrige leting)
Etter å ha gått rundt i kjelleren en stund, var vi enige om at det manglet plass. Etter mye nøye søking fant vi et skap med skospor på "gulvet" og bare en jakke hengende i, dette måtte vi selvfølgelig undersøke nærmere - når man trykket på gulvplanken åpnet baksiden av skapet seg, og vi kom inn i det hemmelige rommet! Der inne ble blant annet all øl oppbevart, samt et førsteklasses hjemmebrenningsapparat. (Dette var for et par år siden før billig sprit ble så rimelig at det knapt lønner seg å brenne selv)
Akkurat hvor kult som helst!
Etter å ha gått rundt i kjelleren en stund, var vi enige om at det manglet plass. Etter mye nøye søking fant vi et skap med skospor på "gulvet" og bare en jakke hengende i, dette måtte vi selvfølgelig undersøke nærmere - når man trykket på gulvplanken åpnet baksiden av skapet seg, og vi kom inn i det hemmelige rommet! Der inne ble blant annet all øl oppbevart, samt et førsteklasses hjemmebrenningsapparat. (Dette var for et par år siden før billig sprit ble så rimelig at det knapt lønner seg å brenne selv)
Akkurat hvor kult som helst!
Ja, dere ser det er jo hvor frekt som helst =D Et hemmelig rom antar jeg de fleste menn vil ha haha : ) men hvordan fungerte døren, var den nøye bygd, jeg mener hvis dere ikke hadde sett skoavtrykket tror du dere hadde funnet rommet da?
Jeg synes faen det er skikkelig kult å ha et slikt hemmelig rom, har alltid ønsket meg et slikt, og selvfølgelig ikke for å låse inn nå, men mer for å kunne smette unna og kunne ta en kald øl og se på TV, blir jo litt kos med det hele ;D