9.346 lest ·
26 svar
9k lest
26 svar
Bygge "fyrtårn". Finnes det prefab betongrør på 5m dia?
Medlem
· Västra Götaland
· 2 innlegg
Tenkte å sjekke mulighetene for å bygge et rundt hus for så lite penger som mulig. Tanken er at det skal være mulig å bo i det.
Ca 5 meter høyt i to etasjeplan. Ca 5 meter i diameter. Vil stå direkte på fjell.
Tenkte på om man kan bruke prefabrikkerte rørsegment av betong, men finner ingen som selger så store rørsegmenter. Til tross for at jeg har sett slike "irl".
Ca 5 meter høyt i to etasjeplan. Ca 5 meter i diameter. Vil stå direkte på fjell.
Tenkte på om man kan bruke prefabrikkerte rørsegment av betong, men finner ingen som selger så store rørsegmenter. Til tross for at jeg har sett slike "irl".
Men det høres spennende ut... Men 5 meter bredt og fem meter høyt blir ingen fyr... det blir mer en cisterne.
Fire meter i diameter og åtte meter høyt i tre plan blir bedre.
Hvor er det tenkt å stå?
Spennende tanke!
Fire meter i diameter og åtte meter høyt i tre plan blir bedre.
Hvor er det tenkt å stå?
Spennende tanke!
Medlem
· Västra Götaland
· 2 innlegg
Takk for svarene!
Sant.. cisternvarsel og fraktproblem. Får dog ikke bygge høyere enn 5 meter i henhold til oversikts/detaljplanen og jeg vil samtidig maksimere boarealet. Men jeg har på den andre siden funnet rør som er 3,5m dia...
Men det kanskje finnes en smart måte å bygge rundt og billig på?
Sant.. cisternvarsel og fraktproblem. Får dog ikke bygge høyere enn 5 meter i henhold til oversikts/detaljplanen og jeg vil samtidig maksimere boarealet. Men jeg har på den andre siden funnet rør som er 3,5m dia...
Men det kanskje finnes en smart måte å bygge rundt og billig på?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 innlegg
Sjekk om det finnes seksjoner til fodersilos.
Protte
Protte
Medlem
· västra götaland
· 1 017 innlegg
Burde det ikke gå an å mure?
Tøft med rundt. Tror ikke ferdige elementer blir billig. Lettest er nok lecablokk. Slemme disse bør enkelt kunne få det helt rundt.
Kan bli skikkelig fint hvitmalt.
Vanskelig å innrede og vanskelig med vinduene.
Lykke til
Kan bli skikkelig fint hvitmalt.
Vanskelig å innrede og vanskelig med vinduene.
Lykke til
Kan du ikke ta 2-3 3,5m rør og sette ved siden av hverandre? Det i midten kan bli trappehus og de andre rommene?
Men vil det ikke bli store problemer med byggetillatelsen? Er vel masse krav på at huset skal kunne tilpasses for funksjonshemmede?
Men vil det ikke bli store problemer med byggetillatelsen? Er vel masse krav på at huset skal kunne tilpasses for funksjonshemmede?
Unnskyld hvis jeg høres ut som en pessimist nå, men jeg tror ikke på ideen av flere grunner. For det første blir overflaten ikke så stor (5m diameter gir et areal på knapt 20 kvm per etasje, totalt mindre enn 40 kvm - det er som en 2-roms omtrent, men det blir betydelig vanskeligere å møblere på grunn av den runde formen, altså mindre arealeffektivt.
Bygget må også kunne tilrettelegges for tilgjengelighet, så du må på bakkeplan få plass til både kjøkken, bad og soveplass. Ytterveggen skal jo også isoleres for å oppfylle energikravene, så det blir mye arbeid med å feste isolasjonsmateriale på den buede betongen og kle det med noe fasademateriale.
Ja, rundt er kult, men hvis du vil bygge billig og samtidig få maksimal arealeffektivitet så er det ikke det du leter etter.
Bygget må også kunne tilrettelegges for tilgjengelighet, så du må på bakkeplan få plass til både kjøkken, bad og soveplass. Ytterveggen skal jo også isoleres for å oppfylle energikravene, så det blir mye arbeid med å feste isolasjonsmateriale på den buede betongen og kle det med noe fasademateriale.
Ja, rundt er kult, men hvis du vil bygge billig og samtidig få maksimal arealeffektivitet så er det ikke det du leter etter.
To rør med ulik diameter som settes i hverandre og fylles med frogolitkuler, men det er som du skriver en del problemer som dukker opp. Jeg lurer på hvor smidig det er å føre VVS og strøm hvis man ikke vil ha alt utenpåliggende?b8q skrev:
Men annerledes blir det nok.