Ettersom en limtrebjelke er ment å ta opp en viss belastning, ville jeg selv aldri kunne tenke meg egenproduksjon. Tenk deg selv om ditt livsverk(!) gir etter fordi du har brukt feil type lim som ikke har tørket under riktig trykk på en for våt (eller tørr) treoverflate...
Moderator
· Stockholm
· 57 894 innlegg
Gjorde dette når vi bygde om uterommet på forrige hus, en nabo som var snekker og hadde tilgang til snekkermaskiner hjalp meg. Først planhøvlet vi alle bitene, det forsvant minst 5mm av materialet, deretter limte vi med polyuretanlim (vannfast), og brukte ca 30 limtvinger på 4 meter.
Dette var en bjelke som skulle ligge ovenpå et skyvedørsparti. Den fungerte bra. Det var gøy. Jeg ville dog aldri ha gjort dette på et "ekte" hus, uterommet er en annen sak.
Egentlig er det tvilsomt om det var verdt det, jeg har for meg at det gikk materialer for 600kr. bare limet kostet 150:-.
Den hjemmegjorte bjelken kan trolig aldri bli like bra som den fabrikkproduserte, blant annet så har jeg for meg at de fingerhøvler sidene så limflaten blir mye større, og de kan selvsagt presse sammen delene mye bedre i en fabrikk.
Dette var en bjelke som skulle ligge ovenpå et skyvedørsparti. Den fungerte bra. Det var gøy. Jeg ville dog aldri ha gjort dette på et "ekte" hus, uterommet er en annen sak.
Egentlig er det tvilsomt om det var verdt det, jeg har for meg at det gikk materialer for 600kr. bare limet kostet 150:-.
Den hjemmegjorte bjelken kan trolig aldri bli like bra som den fabrikkproduserte, blant annet så har jeg for meg at de fingerhøvler sidene så limflaten blir mye større, og de kan selvsagt presse sammen delene mye bedre i en fabrikk.
Ved industriell produksjon av limtrebjelker begynner man med å "fingerskjøte" virket slik at man i prinsippet får en uendelig lang planke. Fingerskjøten i seg selv er sterkere enn treet rundt. Den uendelige planken kappes deretter til riktig lengde før den limes og legges i presse. Det er ikke limfugen i seg selv som brister når belastningen blir for høy, det er treet som sprekker.
Om man ved egenproduksjon er litt usikker på limets evne og har lite med tvinger kan man jo også skru/spikre i bjelken
Et alternativ til limtrebjelke er å felle et kjempetre og få det saget til en solid bjelke. En slektning felte to solide furutrær som hver ga en 9m lang 250x250 bjelke som da på overflaten var kvistfri 8) Det ble dessuten et antall kvistfrie bord "utenfor" ved sagingen. Krever dog litt maskiner for å håndtere slike trær
Om man ved egenproduksjon er litt usikker på limets evne og har lite med tvinger kan man jo også skru/spikre i bjelken
Et alternativ til limtrebjelke er å felle et kjempetre og få det saget til en solid bjelke. En slektning felte to solide furutrær som hver ga en 9m lang 250x250 bjelke som da på overflaten var kvistfri 8) Det ble dessuten et antall kvistfrie bord "utenfor" ved sagingen. Krever dog litt maskiner for å håndtere slike trær
Hvordan vet du hvilken dimensjon du skal ha på din egenhendig tilvirkede limtrebjelke? Hvis konstruktøren angir en dimensjon og du lager en egen bjelke som antagelig ikke har samme holdbarhet, hvordan vet du at du har tatt i tilstrekkelig med marginer? Er det noe man ikke bør spare på så er det konstruksjonen. Følg konstruktøren slavisk. Vil du endre på noe så spør konstruktøren om råd først.
mvh
David
mvh
David
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
En del av problemstillingen er vel
hvordan man lager en bjelke på en litt smartere måte.
En konvensjonell limtrebjelke er jo ganske så stivt konstruert: Samme materialtykkelse hele veien.
Sirbo hadde sin kusine blikkenslageren, som bygde en bjelke
med hjelp av plywood (i.st.f. en masse tre), som er litt klokere.
Så, fasthetsspesialister:
om man bygger en bjelke med for eksempel 2 stk 45x95 med 12x360
plywood imellom, og limer og spikrer godt,
Skjematisk skisse:
|XXXX|
| |
| |
| |
|XXXX|
hva tilsvarer det fasthetsmessig for limtrebjelke?
Noen som forstod? ???
//KoW
hvordan man lager en bjelke på en litt smartere måte.
En konvensjonell limtrebjelke er jo ganske så stivt konstruert: Samme materialtykkelse hele veien.
Sirbo hadde sin kusine blikkenslageren, som bygde en bjelke
med hjelp av plywood (i.st.f. en masse tre), som er litt klokere.
Så, fasthetsspesialister:
om man bygger en bjelke med for eksempel 2 stk 45x95 med 12x360
plywood imellom, og limer og spikrer godt,
Skjematisk skisse:
|XXXX|
| |
| |
| |
|XXXX|
hva tilsvarer det fasthetsmessig for limtrebjelke?
Noen som forstod? ???
//KoW
Jeg lette frem mine gamle gymnasiekunnskaper og regnet på ditt bjelk-eksempel.
Når du sier "tilsvarer styrkemessig" så må man dele det opp i to forskjellige egenskaper hos bjelken:
1: Formstivheten, dvs. hvor stor nedbøyning bjelken vil få.
2: Bøymotstanden, dvs. hvilken belastning bjelken tåler før den knekker.
Ifølge mine beregninger tilsvarer din boksbjelke 95x360 en limtrebjelke 95x300 når det gjelder formstivheten og 95x238 når det gjelder bøymotstanden. Jeg har bare regnet på lektene. Kryssfinéret har jeg sett bort fra.
Er det noen som kommer frem til noe annet?
Nå er dette en forenklet og teoretisk beregning. Jeg mistenker at hvis man belastet boksbjelken til den brast, ville den gå i stykker på en helt annen måte enn den massive.
Når du sier "tilsvarer styrkemessig" så må man dele det opp i to forskjellige egenskaper hos bjelken:
1: Formstivheten, dvs. hvor stor nedbøyning bjelken vil få.
2: Bøymotstanden, dvs. hvilken belastning bjelken tåler før den knekker.
Ifølge mine beregninger tilsvarer din boksbjelke 95x360 en limtrebjelke 95x300 når det gjelder formstivheten og 95x238 når det gjelder bøymotstanden. Jeg har bare regnet på lektene. Kryssfinéret har jeg sett bort fra.
Er det noen som kommer frem til noe annet?
Nå er dette en forenklet og teoretisk beregning. Jeg mistenker at hvis man belastet boksbjelken til den brast, ville den gå i stykker på en helt annen måte enn den massive.
Jeg kan legge til før noen andre gjør det: det finnes en sterk grunn til å bruke massive bjelker istf kassebjelker og det er brannsikkerheten. En kassebjelke brenner opp og mister styrken sin mye raskere enn en massiv bjelke. Jeg har sett opplysninger på at limtre til og med er mer brannsikkert enn stålbjelker.
Du snakker om noe som kalles "Lettbjelke" på svensk eller "Fabricated Wood" på US Engelsk.KnockOnWood skrev:
Da jeg arbeidet i USA, testet de dette "virke" til ca. 1,200 kg / meter eller forkastet produksjonsomgangen.
Men de lager ikke 360 mm høyde på denne klassen, men noe nærmere 2 x 45x70 med en eller to kryssfinerplater a 12 mm mellom på en ca. høyde 200-240 mm.
Det går også å avstive med tre lag
top regler 2" x 3"
kryssfiner + sponplate + kryssfiner
bunn regler 2" x 3"
men nå snakker vi ekstreme styrker og massevis av automatmatet polyuretanlim og automatiske gjæringssager med produksjon av 600 meter i timen
Det hadde vært gøy om noen kunne linke til Svenske verdier, mål og modeller.:x
PS. // merk at kryssfineret er innfrest i not i respektive 2x3" regel og ikke utenpåliggende, siden et utenpåliggende skulle gi dårligere styrke i vrimoment og langsgående skjæring av bjelken i sin helhet.
Brannfaren øker definitivt som nevnt ovenfor, og ja, limtre er bedre enn stål for stålets egenskaper endres allerede ved oppvarming og herding endres permanent til mykere materiale.
Sist redigert:
Hjemmelagde bærende konstruksjoner fungerer fint til bygningselementer hvis funksjon ikke er direkte knyttet til vitale dels bæreevne. Eksempelet med speildøren var jo bra.
I en sammensatt bjelke går lasten over til skjærspenninger i grenselaget mellom de forskjellige materialene. Det betyr at det stilles svært høye krav til vedheften mellom kryssfinér og tre i den hjemmelagde boksbjelken.
På fabrikken har de svært spesielle limtyper, noen er tokomponent, men det finnes også typer som herder med varme eller UV-lys.
Riktig bra er nok vanskelig å få til uten en ordentlig presse. I tillegg er jo bjelker man kjøper klassifisert og godkjent, noe som gjør at man trygt kan bestille det som konstruktøren har tegnet inn.
I en sammensatt bjelke går lasten over til skjærspenninger i grenselaget mellom de forskjellige materialene. Det betyr at det stilles svært høye krav til vedheften mellom kryssfinér og tre i den hjemmelagde boksbjelken.
På fabrikken har de svært spesielle limtyper, noen er tokomponent, men det finnes også typer som herder med varme eller UV-lys.
Riktig bra er nok vanskelig å få til uten en ordentlig presse. I tillegg er jo bjelker man kjøper klassifisert og godkjent, noe som gjør at man trygt kan bestille det som konstruktøren har tegnet inn.
Oi, dette må være forumrekord i trådoppdatering. Jeg kan i alle fall fortelle at limtrebjelken som jeg tenkte på da jeg startet tråden, og som Svedalahem, Sville og David energisk frarådet meg å bygge, likevel ble bygget. Den utgjorde en del av en isjakt. Jeg har også bygget atskillige lettbjelker av bjelker og plyfa, som jeg har brukt i huskonstruksjoner.
Ja det var et kult trådlyft ... 
Saturnus lager sine egne limtrebjelker.
http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/94599-mer-limtrae.html
Det kan finnes litt mer skrevet om'et i en annen tråd, søk med forumets søk på limtrebjelke* og bruker saturnus ...
Saturnus lager sine egne limtrebjelker.
http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/94599-mer-limtrae.html
Det kan finnes litt mer skrevet om'et i en annen tråd, søk med forumets søk på limtrebjelke* og bruker saturnus ...