Står i et lite dilemma foran kommende husbygging, skal jeg legge inn et godt "dyrt" laminatgulv i huset eller legge inn et parkettgulv.!?!?!?
I mitt forrige hus valgte vi der det ble renovert å legge inn et godt laminatgulv (en eik rustikk antikk) pent etter min mening og veldig holdbart, vi valgte dette delvis p.g.a. vi har hund + små barn = slitasje & riper i parkett + prisen!

Parkett er jo behageligere å gå på men la i et hos svigermor for ca: 1½ år siden og ser jo nå hvor ille det ser ut på enkelte steder etter barn og hund.
Sikkert at et parkettgulv er slipbart, men er det verdt det med dobbel kanskje 3-dobbel leggekostnad??

Hva synes dere alle der ute??

Jeg valgte et Pergo laminat skipsdekk til vår stue (60kvm) og er meget fornøyd med det. prisen 320Kr/m2 er ikke billig akkurat, men med 30 års garanti, får man tro at det er kvalitet på dette laminatgulvet. Min syrra! pleier å påpeke at det er jo ikke noe ekte skipsdekk, nei, Gud bevare meg fra det, sier jeg da, vil ikke ha tjærelukt og drevet som havner i støvsugeren.........men hun tenker nok på Junkers gulv for en tusenlapp/m2. I soverommene har vi "ekte" parkett (260Kr/m2) men det er ikke så vanskelig å være gulv i et soverom, med minimal slitasje. Jeg kjenner meg ikke igjen, når jeg leser om andres problemer med laminatgulv, uten jeg spaserer rundt på laminatgulvet uten problemer. For øvrig har vi 60 kvm granittgulv i kjøkkendelen og hallen, merkes ingen forskjell når man går fra det ene gulvet, over på det andre.

Vi har også Pergos laminatgulv, 120m2. Vi hadde en del problemer med det i begynnelsen, men det er løst nå. Skulle uten tvil velge laminat igjen, vi har snart hatt det i 4 år og fortsatt ser det nytt ut.

saturnus skrev:
Jeg kjenner meg ikke igjen, når jeg leser om andres problemer med laminatgulv, uten jeg spaserer rundt på laminatgulvet uten problemer. For øvrig har vi 60 kvm granittgulv i kjøkkendelen og hallen, merkes ingen forskjell når man går fra det ene gulvet, over på det andre.
Men er ikke det problemet, at laminatgulv er like hardt og kaldt som granittgulv?

Hva er problemet med at gulvet skulle være hardt?

Lakkert tregulv er plastgulv. Vanskelig å slå følelsen av et skurgulv eller oljet gulv dog. Et laminatgulv kan føles litt "klaprende" å gå på, men med foam under svikter det jo litt og føles ikke like hardt som stein. Liker ikke selv kombinasjonen barnehoder og stein. Vi bruker laminat og tepper så lenge vi har hund og barn. Så blir det kilsaget for 1000+ kr /kvm! ;)

MB77 skrev:
Hva er problemet med at gulvet skulle være hardt?
Et hardt gulv er ikke like behagelig å gå på som et mykere. Et gulv som er kaldt er heller ikke verdsatt, unntatt muligens virkelig varme sommerdager.

Dette er elementært.

Det med at laminat skulle være stivere å gå på enn et gulv med trefiner eller slipt parkett er en myte. Om det er flytende gulv med foam eller limt på gulvmaterialet er avgjørende, håndpapp påvirker ikke mer enn å jevne ut og ta bort lyd. Hva kan svikte i et materiale på 8-15mm og gjøre det mykere, annet enn det jeg nevnte tidligere. Jeg har selv tatt feil på et tregulv med ekstra lakkbelegg og trodd at det var laminatgulv, hvor eieren ble litt sur da gulvet kostet rundt 600:-/m2. Har både gamle parkettgulv og laminatgulv i huset. Vårt første Pergo er fra -87 om jeg husker rett og veldig slitesterkt, men det gulvet har en plastaktig overflate som dagens gulv ikke har. Så finnes det kvalitetsforskjeller avhengig av fabrikat. Skal selv legge et laminatgulv av bra kvalitet i fritidshuset kommende vår for å få det slitesterkt og tåle både mennesker og hunder. Velger gjerne tregulv men der slitasjen er minimal ut fra at de ripes så lett, i hvert fall for en hundeeier.

Er det ikke ganske mye status involvert her? Det skal være på en viss måte "for det sa Martin".

saturnus skrev:
For øvrig har vi 60 kvm granittgulv i kjøkkendelen og gangen, merkes ingen forskjell når man går fra det ene gulvet, over på det andre.
Eksempelvis merker ikke saturnus noen forskjell på laminatgulv og granittgulv, til tross for at granittgulv er meget harde gulv.

Tregulv kan dog føles forskjellig avhengig av overflatebehandling. Mattlakkerte og oljede parkettgulv har en mykere overflate enn blanklakkerte parkettgulv. Sistnevnte føles derfor hardere og kaldere, noen ganger nesten som laminat.

Sist redigert:
Enig med Henri at laminat føles mye hardere enn tregulv eller parkett, kaldere også kan jeg si meg enig i. For min egen del blir det ikke flere laminatgulv hos meg.

Skulle være interessant å gjøre en blindtest ved å la x personer gå på laminat- og parkettgulv barbent og deretter avgjøre hva slags gulv det er. Og da både blanke og matte gulv, samt med og uten gulvvarme. Testet selv litt i går uten sokker og kjenner ingen forskjell i temperatur, derimot er det gamle Pergogulvet fra -87 litt glattere enn det gamle parkettgulvet i stuen. Merker ingen forskjell mellom soverommenes nyere lakkerte finer gulv og laminatgulvet. Med sokker merker jeg ingen forskjell annet enn litt ulik ruhet.

• Liker
Bessess
  • Laddar…
Jeg velger bort laminat fordi det er kaldere (antar at det ikke er et problem hvis man har gulvvarme). Mine foreldre hadde laminatgulv i andre etasje og det var iskaldt å gå barfot, selv om det var varmt fra underetasjen.

Et annet problem er at hvis det blir riper, så blir de ripene mye styggere. Nå ripes kanskje ikke laminatgulv så lett, men jeg var hjemme hos en venns nyrenoverte hus med valnøttlaminat som hadde noen riper som virkelig lyste.

Henri skrev:
Men er ikke det problemet, at laminatgulv er like hardt og kaldt som granittgulv?
vi har varme i gulvet, men det kan jeg tenke meg det blir, om man har kalde gulv fra begynnelsen....men da får man også tenke på, at det oftest ikke er mulig, at legge et parkettgulv med sine 14--16--18 m m tykkelse, på eksisterende gulv, da de bygger på/opp ganske regelt, da blir det enklere med laminatgulv på 7--8 mm.

Sist redigert:
Jeg tror man "låser" sin resonnement, på hva man selv har for gulv og hva man er vant til.
Anders S foreslo en test, om hva det er for gulv man går på, så på med de store mystofflene, og med slike på fossingene, tror jeg det ville være umulig å finne ut, hva det er for gulv man går på.
Men hvis man med lakkskoene med hard såle, tramper rundt på de forskjellige gulvene, kan man kanskje gjette seg til, når man går på laminatgulvet, jeg opplever lyden som noe høyere og spissere, enn hva parkettgulvene gjør. Men det pleier å være litt forskjell på hva man synes og opplever, enn hva man får frem ved en måling med desibelmåler for eksempel. Gulvene får da ligge i samme rom og underlag m m.
så her kan det se ut

070.jpg

Sist redigert:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.