Bygger hus og selvfølgelig et kinorom. 3 vegger består av ytongblokker 365mm tykke og lurer nå på om jeg bare skulle montere gipsskiver på dem for å få god akustikk? 2 av veggene ligger under bakken så det er kanskje ikke bra å skru gips direkte mot disse?

• Et stilrent kjøkken med trehvite skapfronter, innebygd ovn, oppvaskmaskin og stålvask. Kjele på komfyren og tre planter på benken.
Dette er MrZ avdeling, men hva mener du med god akustikk? Og hva skal gipsen være bra for.

Om penger ikke var en faktor, ville jeg ha valgt betong i veggene for å hindre lyd i å trenge ut, lettbetong er jo ikke noen høydare.

Vil du styre etterklangstiden?
Vil du endre etterklangstiden frekvens selektivt?
Vil du styre refleksjoner?
Vil du hindre lyd inn eller ut av rommet?

osv.

• Plantegning av en bolig med stue, kjøkken, bad, soverom og et utenomhusområde med sittegruppe.
poiu skrev:
Dette er MrZ avdeling, men hva mener du med bra akustikk? Og hva skal gipsen være bra for.

Om penger ikke var en sak så hadde jeg valgt betong i veggene for å stoppe lyd fra å trenge ut, lettbetong er jo ikke noen høydare.

Vil du styre etterklangstiden?
Vil du endre etterklangstiden frekvens selektivt?
Vil du styre refleksjoner?
Vil du hindre lyd inn eller ut av rommet?

osv.
Siden jeg har lagt litt penger i taket (nedhengt tak og så Ecophon A) så tenkte jeg å gjøre litt med veggene også. Mest for lydisolering men bak fronthøyttalere og lignende burde akustiske justeringer gjøres?

Klart du skal gjøre ting med veggene. Gipsen er jo lydisolerende, men knapt noen fenomen når det gjelder romakustikk med mindre du bruker perforerte plater som fungerer som Helmholtz-absorbenter.

Gjør det hele enkelt. Tegn opp en nøyaktig plantegning over høyttalere (stereo og senter) samt hvor det er tenkt å sitte når man sitter alene. Og gjerne i seksjon også hvis du har tenkt å vinkle høyttalerne nedover eller oppover. Vi gjør det enkelt og tegner rett og slett rette streker fra høyttalerens diskant gjennom sentrum av din lytteposisjon til veggen den møter først, bakre eller sidevegg spiller ingen rolle. Her er den første refleksen, den skal tas hånd om. Men hvis den faller inn mot veggen i 30 grader, faller den ut med 120 grader. Og spretter videre. Du skal først og fremst se til å minimere refleksjoner som dukker opp i lytteposisjonen innen 10 millisekunder eller noe. Usikker om jeg husker rett der. Ta hånd om disse refleksjonene først. Diskant pleier dog å reflekteres fordi man velger å ha et salongbord i veien, noe som er et sant mareritt, men et praktisk valg...

Men lag tegninger og se hva som skjer ved 1., 2., 3., 4. og 5. refleks. Man vil jo ikke ha dem inn i lytteposisjonen som sagt...
Diskant er jo enkelt å lede bort da det fungerer som lys kan man si...

Dog er mellomregister litt vanskeligere da det krever "tykkere" absorbenter... Absorbentens tykkelse skal være 1/4 av lengden på den bølgelengden den skal være mest effektiv mot... Sjekk for eksempel hvor du har størst problem med dimensjonering av rommet... Hvor møtes overtoner osv. Der skal du gjøre et inngrep osv....osv....

Dog vil jeg påstå at man skal legge nøyaktig like mye penger på romakustiske tiltak som man har gjort på høyttalere og forsterker...

Et dårlig rom gjør et bra anlegg dårlig, men et bra rom kan ikke gjøre et dårlig anlegg bra... Dog bedre...
Dimensjonering er viktig, og det har du allerede gjort, noe vi har konstatert tidligere...

Nå vet jeg ikke nøyaktig hva jeg har skrevet og hva som er relevant egentlig... Får skylde på at jeg har fredagskoma:-)

Men presiser mer:-)

mr Z skrev:
klart du skal gjøre noe med veggene. Gipsen er jo lydisolerende, men neppe noe fenomen når det gjelder romakustikk, med mindre du bruker perforerte plater som fungerer som helmholtzabsorbenter.

Gjør det hele enkelt. Tegn en nøyaktig plantegning over høyttalere (stereo og center) samt der det er tenkt å sitte når man sitter alene. Og gjerne i seksjon også om du har tenkt å vinkle høyttalerne nedover eller oppover. Vi gjør det enkle og tegner rett og slett rette streker fra høyttalerens diskant gjennom sentrum på din lyttestilling til veggen den møter først, bakre eller sidevegg spiller ingen rolle. Her er den første refleksen, den skal tas hånd om. Men hvis den faller inn mot veggen i 30 grader så faller den ut med 120 grader. Og spretter videre. Du skal fremfor alt sørge for å minimere refleksjoner som dukker opp i lytteposisjonen innen 10 millisekunder eller noe sånt. Usikker på om jeg husker rett der.. Ta hånd om disse refleksene først. Diskanten pleier imidlertid å reflekteres fordi man velger å ha et sofabord i veien, noe som er et rent mareritt, men et praktisk valg...

Men lag tegninger og se hva som skjer ved 1., 2., 3., 4. og 5. refleksen. Man vil jo ikke ha dem inn i lytteposisjonen som sagt... Diskant er jo enkelt å lede bort siden det fungerer som lys kan man si...

Men mellomtoner er litt vanskeligere da det krever "tykkere" absorbenter.... Absorbentens tykkelse skal være 1/4 av lengden på den bølgelengden den skal være mest effektiv mot... Sjekk for eksempel hvor du har størst problem med dimensjonering av rommet... Hvor møtes overtoner osv. Der skal du gjøre et inngrep osv... osv....

Men jeg vil påstå at man skal legge nøyaktig like mange kroner på romakustiske tiltak som man har gjort på høyttalere og forsterkere....

Et dårlig rom gjør ett bra anlegg dårlig, men ett bra rom kan ikke gjøre et dårlig anlegg godt... Bare bedre....
Dimensjonering er viktig og det har du allerede gjort som vi har konstatert tidligere...

Nå vet jeg ikke helt hva jeg har skrevet og hva som egentlig er relevant... Får skylde på at jeg har fredagskoma:-)

Men presiser mer:-)
;D Tusen takk.

Vi begynner med gipsplatene, gjør de noe nytte eller skal jeg bare pusse veggene som jeg tenkt fra starten kanskje ikke passende å montere gips rett mot en kjellervegg?

Så trekker jeg strøm og høyttalerkabler nå (ja i alle fall når jeg ikke snekker fasaden..) så mitt dilemma er at jeg må få høyttalerne på riktig lytterposisjon, hvor høyt skal surround høyttalerne sitte og hvor? jeg har 2 plackpearl som bør sitte bak siden de er store og 2 andre som skal sitte på høyre og venstre vegg.

En tegning på hvordan det skal se ut finnes her....
http://www.minhembio.com/Knystahall

Pusse veggene.

Dette kan jeg ikke særlig godt, så jeg spør:
Vil man ha et lytterom som farger lyttingen, eller vil man ha et "dødt" rom for surroundsystem?

Det blir jo veldig stor forskjell på hva man setter på veggene.

Bygger man et dødt rom, løser seg første refleksjonen direkte.

Så lurer jeg litt på hva Mr Z mener med første refleksjonen.
Det jeg har lært er at det er refleksjoner som kommer etter 10 ms? som er forstyrrende, hvis de er sterke i forhold til "første bølgefronten".

Deretter kan man jo leke så mye man vil.

Forskjellig hulltegl, med eller uten absorbent bak.
Prismor på veggene (diffusor).
Selektive absorbenter, f.eks. helmholz uten demping.

Når det gjelder absorbenter kan man trikse litt (hvis man bygger selv), mesteparten av dempingen skjer i overflatelagene og nesten ingen ved veggen.
Derfor kan man sette dem på skrå i takvinkelen eller som fritt hengende skjermer der de ikke er så mye i veien.
(Gjelder naturligvis bare for total etterklangstid, ikke for spesifikke refleksjoner, men da kan en reflektor/diffusor være et alternativ)

Selvfølgelig skal man fjerne sterke sene refleksjoner vilker. Men det jeg mener er at sterke tidlige refleksjoner oppleves som det samme signalet av øret, noe som er et forvrengt signal, en slags phaser som ikke er helt morsom med mindre man liker psykedelika:-) Med første refleks mener jeg der lyden reflekteres første gang. I et hjemmestudio er dette ofte på mikseren eller bordet man sitter ved, som man løser med en stoffbit. I et hjemmekinosystem er det det forbannede sofabordet... Dog mener jeg den refleksen som er enklest å håndtere. Den som reflekteres først av en vegg. Dog skal man nok ikke dempe den for hardt slik at man får et dødt rom. Man vil jo ha en styrt etterklang, ellers blir lyden for tørr. Det går jo an å fukte opp med effekter som pleier å finnes på noen forsterkere, men disse er mer eller mindre verdiløse vil jeg påstå...

Et dødt rom er heller ikke noe moro å ha da surroundhøyttalerne skal ha minimal retningsvirkning uten å skape diffuse lydfelt fra sin posisjon. Derfor skal man helst rette surrounden mot veggen samt ha en diffusor bak. Så har jeg hørt, men om det er riktig vet jeg ikke, det finnes vel tusen læresetninger her.... Dog så vil jeg påstå at dette er en riktig konklusjon... Man kan jo bygge sitt rom i henhold til LEDE-prinsippet (LiveEndDeadEnd). Men jeg vet ikke om det er så bra i et surroundsystem. Studioer pleier å være bygget på denne måten. Der man demper den fremre halvdelen og åpner den bakre med diffusorer. Visst er det smart å dempe refleksjoner bak frontene, men man vil jo ikke dempe det så markant som i et studio der man ikke vil ha hele romakustikken. Rommet skal farge lyden men ikke ødelegge den.

Dog pleier den største skurken være subwooferen da folk har en tendens til å like bass av en eller annen grunn. Nå er jeg ingen konge på plassering av subwoofere, men hjørner er jo en klassiker om man vil skape stor basseffekt... Dog er det bassen som pleier å bli det største problemet i mindre rom da den ikke riktig får plass. Takhøyden setter ofte den verste grensen. Så personlig ville jeg nok kjørt med tyngre gardiner i skinner rundt hele rommet i 2 skift for å ha mulighet til å påvirke romakustikken enkelt og uten permanente tiltak. Samt 2 tube traps i hjørnene, muligens 4, avhengig av hvor dundrende bassen er... For hvor mye teori man enn lirer av seg så er det jo opplevelsen hos lytteren som er nummer én.... Og jeg lever definitivt ikke som jeg lærer:-)

Mikael_L
I Hififorum kan du sikkert finne en hel del informasjon om akustiske tiltak. http://www.hififorum.nu

Jeg ville nok først bare bygge rommet og mest tenke på evt. behov for demping av lyd fra rommet og ut til resten av huset. Regulerte vegger ville jeg sørget for å redusere "kasselyd" i, gjennom f.eks. dobbeltgips.

Deretter ville jeg testet ut forskjellige akustiske tiltak når anlegget og sitteplassene er på plass.
Så tror jeg at du allerede kan planlegge for behovet for diffusorer/absorbenter, på de stedene hvor du får førsterelflekser.
Disse stedene er altså de plassene på gulv, tak og vegger som du ser høyttalerne i om du setter et speil der. Førsterelfleksene er forstyrrende fordi de er kraftigst.

Diffusorer er vel enklest, litt av hvert kan brukes, typ eggkartonger og sånt. En bokhylle der bøkene ikke står så perfekt innsatt fungerer også bra, og IKEAs trepersienner/jalusier.
Jeg har tenkt på å lage en trekasse, ca. 15 cm høy, som har glassull skåret i tapper, belysning og deretter et vakkert stoff på, på hver sidevegg. Det blir både belysningsplafond, absorbent og dekorasjon samtidig.
På gulvet pleier et teppe å gjøre underverker.
I taket ville en slags hullplate med isolasjon bak mest sannsynlig være penest, og det er kanskje best å bygge fra begynnelsen da.

Dette var noen _tanker_ fra meg, for jeg er knapt noen akustikkekspert, bare fordi jeg har bygd noen høyttalere selv. ;)

Nå tror jeg at jeg er med.
Det er vel snarere filtereffekter/interferens mellom signalene vi snakker om.
(Ellers pleier man jo å snakke om første bølgefronten og at det ikke spiller noen rolle om det kommer et nytt, til og med sterkere signal innen 10 ms? det oppfattes som samme som den første. Brukes ved f.eks. høyttalersystem utendørs.)

Det gjelder virkelig å sette en diffusor på veggen hvis man retter den mot veggen. Allerede med høyttaleren rettet mot rommet risikerer man kamfiltereffekter.

Å erstatte etterklang med "ekoeffekter" tror jeg ikke på i det hele tatt, ikke i et lytterom.

Plassering av vanlige høyttalere mot vegg pleier ikke å bli anbefalt hvis jeg husker riktig.
Man risikerer tydeligvis ganske påtagelige filtereffekter pga buer og noder blir veldig påtagelige med den plasseringen.
Subwooferen kanskje arbeider med bølgelengder så dens dim. ikke skaper det problemet, ikke vet jeg.

Burde man ikke fra begynnelsen ta hånd om bassmodusene i rommet?
Høyere opp i frekvens blir jo det meste statistisk fordelt og man trenger ikke bekymre seg så mye for stående bølger.
Tubetraps antar jeg er helmholtzresonatorer, men er de avstemt for hvert rom?

He he nå flytter vi opp ett hakk:-)

Basmoderne skal man forsøke å ta hånd om allerede i dimensjoneringsstadiet, men dette krever litt vinkler og greier som man i 99 av 100 tilfeller dessverre ikke har plass til, vil jeg påstå.

Høyttalere mot vegg er noen ganger en nødvendighet da det finnes noen som krever nettopp dette. Dog er dette ganske uinteressant om man ikke har skaffet seg et slikt par:-)
Subwooferen blir jo som sagt mer markant ved hjørneplassering eller om den står for nær en vegg.. Har for meg at den helst skal stå 1.5 m fra veggen, men det avhenger av dimensjon av kasse, element osv. Man kan sikkert beregne det om man har for mye fritid.

Tube traps er Helmholtz, men de trenger ikke være stemte, selv om det ikke skader om de er det. Man kan jo relativt enkelt finne resonansfrekvensen i rommet samt regne ut noder og hele den pakken. Har for meg at jeg har sett et sånt lite Excel-ark for nettopp dette. Det er riktignok ganske forenklet, men antakelig tilstrekkelig presist til at en "vanlig" lytter ikke skal irritere seg på det. Personlig ville jeg brukt ørene mine til jeg ble fornøyd, men det er klart først ville man nok gjøre en liten matematisk øvelse for å ha litt teori å stå på og noe å gå ut ifra...
Så vil jeg minnes at det finnes et nøyaktig program for innmåling der man mater inn en modelfil og deretter skriver inn høyttalerkoordinater samt annen data for høyttalerne, så får man en fin oversiktlig tegning på noder, refleksjoner og hele greia... Dog har jeg for meg at man også skal kalibrere dette ved hjelp av testsignaler i rommet også....

Om man nå er en rå audiofil på grensen til pervers... Men som Onkel Barbro sa "Det finnes ingen snarveier til den perfekte lyden"

Ok men hvor skal høyttalerne plasseres, senter over eller under lerretet? Frontene rett ved siden av lerretet? Surroundene 2 ved siden av hver? 2 bak hver? Så subwooferen 1,5 m fra veggen sa du, hmm, det kan bli et problem? Som sagt, skal jeg trekke alle kablene nå, og det hadde vært bra om alt fikk en plassering så jeg slipper å flytte om det senere = siden jeg trekker rør i veggene :-/

Draven skrev:
Ok men vad skal høyttalerne plasseres centern over under duken? Frontene rett ved siden av duken? Surrene 2 ved siden hver? 2 bak hver? Så subwooferen 1,5 m fra veggen sa du hmm, det kan bli et problem?
Som sagt skal jeg trekke alle kabler nå og det ville vært fint om alt fikk en plassering så jeg slipper å flytte det senere = ettersom jeg trekker rør i veggene :-/
Center og stereo paret skal helst sitte i samme høyde, det er første kravet. Så skal det fra primær lytteposisjon være like langt til sentrum mellom stereoparet som det er mellom stereoparets diskanter. Altså, hvis du har 4 meter mellom diskantene på dine front stereoburker, skal du tenke deg en rett linje mellom disse. Eksakt i senter mellom dem skal det da være 4 meter til din lytteposisjon.

Surroundburkene er jeg dog mer usikker på da jeg ikke er direkte innstilt i surroundplasseringen, men de bakre burkene skal skape diffust lyd og skaper jo ikke direkte så mye elendighet da frontene håndterer 90 % av lyden, så jeg kan tenke meg at det er ganske åpent egentlig. Men jeg kan ha voldsomt feil...
Hvis du har en god nivåkontroll på subben kan du hjørneplassere den, men vær forberedt på å ha den mye lavere i volum... For du kan få ganske bra respons på den... Men alt går å løse... jo...

Mikael_L
Om man har et "firkantet" rom, dvs alle vegger og tak og gulv parallelle med motsatt overflate, så vil man få en frekvensrespons som er ujevn i de lavere frekvensområdene.
Mellom de plane overflatene blir det stående bølger med en frekvens som er 1/2 bølgelengden av avstanden mellom veggene. + multipler av denne frekvensen, men det er grunnfrekvensen som ødelegger mest.
Resultatet kan bli veldig "bumlete" og upresis bass.

Det (teoretisk) ideelle er å la to vegger og taket helle litt.

Et annet problem er det som mrZ har vært inne på en del, høyttalere som står plassert ved vegg eller i hjørne får en kraftig forsterkning i lavere registrene, noen ganger ønskelig, noen ganger ikke. Hvis jeg husker teorien rett så gjengis bølgelengder opp til elementdiameteren uten romforsterkning og lavere frekvenser enn det forsterkes/svekkes av omkringliggende vegger og lignende. (Litt forenklet)

Men selv har jeg egentlig ingen praktisk erfaring med dette, uten det er nok mest innlært kunnskap, så jeg anbefaler bl.a. følgende tråder i et annet forum:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12431
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54652

Der det går an å lese om del om akustikk og rommet.

//ML

Hvor store ting er det du har tenkt draven?

Det er en stor forskjell på subwuffer type brusback og basskasser type skoeske, respektive subwoffer type oljetank og basskasser type oljefat.

De førstnevnte tar snarere hånd om mellomregister enn bass.

Har du de senere tingene så må du fikse akustikken i bassregisteret, kanskje må man til og med bruke elektriske båndpassfilter for ikke å mate ut for mye i visse moder.
Men nå begynner det å bli litt "state off the art". :)

poiu skrev:
Hvor store ting er det du har tenkt draven?

Det er en enorm forskjell på subwoofere som brus-kasse og basskasser som skoeske, vs subwoofere som oljetank og basskasser som oljefat.

De førstnevnte tar heller hånd om mellomregister enn bass.

Har du de senere tingene så må du fikse akustikken i bassregisteret, kanskje man til og med må bruke elektriske båndstoppsfiltre for ikke å mate ut for mye i visse moduser.
Men nå begynner det å bli litt "state of the art". :)
Nja, jeg hadde tenkt å beholde det jeg har avhengig av hvordan det høres i det nye biorommet :-/

Forsterker HK avr-430
Hele Blackdiamond-serien fra audiopro (2fronter 1 senter 2surround)
Og så to lavbudsjett Sony surround for å få 7.1 lyden
Deretter en 12" proson subwoofer. Muligens komplettere med 1 subwoofer til... kanskje?

Så ingen oljetanker tror jeg...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.