Hei,

Amatørens aften nærmer seg hos meg, og som vanlig støter jeg på patrulje.

Det skal opp tre fester for en rullegardin.

Jeg boret et hull ifølge bildet i betongveggen, men like forbanna treffer jeg en jernbjelke alternativt en stein, men borhammeren klarer i alle fall ikke å gå lenger.

Spørsmålet er da, hvordan skal jeg sikte for å unngå lignende, horisontalt eller vertikalt?

Takknemlig for svar.

• En utsikt fra et vindu viser en hage med steiner og jord. Inne i rommet står en stige mot en vegg hvor det er boret et hull i betongen.
Hvor dypt kom du før det gikk dårlig?
Hvilket bor brukte du?

K Klass0n skrev:
Hvor dypt kom du før det gikk dårlig?
Hvilken borr brukte du?

Ca 25mm før det sa stopp, 6mm borr,

Om du tar en spiker og trykker inn og banker litt forsiktig med hammeren høres det metallisk ut da?

Ellers blir jeg litt nysgjerrig på om du kan ha kommet til å stille inn din borhammer feil?

K Klass0n skrev:
Om du tar en spiker og trykker inn og banker litt forsiktig med hammeren, høres det metallisk ut da?

Ellers blir jeg litt nysgjerrig på om du kan ha kommet til å stille inn din borehammer feil?
Tester jeg med en skrue, så kan jeg ikke si om det høres metallisk ut eller om det bare er stein.

Ikke så mye å stille inn på maskinen, det er med eller uten hammerfunksjon og det er SDS. Det er noe den treffer dog da den blir svinvarm.

Bytt til en metallbor og bor gjennom armeringen?

Høres merkelig ut.

Jeg har en mecc tools borhammer fra jula (billig skrap jeg vet) men den borer jeg 18mm hull med i naturstein og fjell. Ikke fort men det går.

Når derimot et borr er på vei til å gi opp kan det bli litt slik at det stopper opp og så blir det bare varmt.

Så neste steg er om du har et annet betongborr å prøve med?

E Et1975 skrev:
Bytt til en metallbor og bor gjennom armeringen?
Har ingen, men kanskje ender opp med det.

Minnie Mesola
Det er sikkert en armeringsjern du har støtt på. Selv borer jeg rett gjennom det med samme bor. Går ikke det har jeg boret et nytt hull ved siden av. Metallborsvarianten har jeg aldri testet.

Minnie

Hva har du for bor? Boret er jo alfa og omega når man skal gjennom noe.

K Klass0n skrev:
Låter merkelig.

Jeg har en mecc tools borhammer fra jula (billig skrot jeg vet) men den borer jeg 18mm hull med i naturstein og fjell. Ikke fort men det går.

Når dog et bor er på vei til å gi opp kan det bli litt sånn at det stopper opp og så blir det bare varmt.

Så neste steg er om du har et annet betongbor å prøve med?
Tok et nytt bor men det blir samme, blir varm med en gang.

Ingen monstermaskin på noen måte
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Det er sikkert et armeringsjern du har støtt på. Selv borer jeg rett igjennom det med samme bor. Går det ikke har jeg boret et nytt hull ved siden av. Metallborvarianten har jeg aldri testet.

Minnie
Får nok teste ved siden av først. Det er det jeg funderer på er om det nå er jern, går de vertikalt eller horisontalt?

tensiden tensiden skrev:
Hva slags bor har du? Boret er jo a og o når man skal gjennom noe.
Dewalt XLR plus samt dewalt-maskin

S Screed skrev:
Tok en ny borr men det blir samme, blir varm med en gang.

Ingen monstermaskin på noen måte

Må nok teste ved siden av først. Det er det jeg funderer på er om det nå er jern, går de vertikalt eller horisontalt?
Dessverre for dine gardiners skyld er min gjetning at ev. armering må gå horisontalt der.

K Klass0n skrev:
Dessverre for dine gardiners skyld er min gjetning at ev. armering må gå horisontalt der.
Da kanskje man skulle prøve å sikte opp litt. 2cm burde vel være nok?

S Screed skrev:
Da kanskje man skulle prøve å sikte litt høyere. 2cm burde vel være nok?
Enig, det burde være nok.

Krysser fingrene!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.