Tok beslutningen om å bryte opp steingulvet og skyfle ut all jorden under, som lå like opp på betongsokkelen. Nå ser man tydelig at rammen ble støpt først (50-tallet?). Man gravde kanskje opp en firkantet grøft som man kastet en masse stein i, så en treramme oppå det som man helte betong i. Så bygde man veggene i betonghullstein, og til slutt helte man ut litt steinblandet betong på jordgulvet der inne for å ha et fint gulv :x ikke rart at huset trakk fukt nedenfra! Men nå er det gjort og huset står som fjellet, ingen setninger så langt. Og i dette tilfellet kan jeg nok med sikkerhet si at gulvet IKKE var bærende.. puh. Nå skal jeg legge fiberduk, singel og noen styrofoam eller isodren-plater kanskje? Og så støpe nytt gulv. Og litt fin klinker etterpå. Kanskje burde jeg også armere det nye gulvet fast i sokkelen? Tenkte dere ville vite fortsettelsen på prosjektet mitt, så jeg vedlegger noen bilder her fra "utgravingen".
jo, det ble også en hel del drenering rundt huset. Livrem og bukseseler.

Bilde av kjellergulv med jord og steiner, delvis fjernet for renovering. Veggen viser grunnmuren og det gamle betongsokkelen. Feiekost i hjørnet.

Utgravd kjeller med fjernet stengulv, solid søyle, og eksponert jord, viser renoveringens fremdrift. Murvegger med grønske i bakgrunnen.

• Liker
salahunreal
  • Laddar…
Armere fast det nye gulvet i sokkelen høres ikke riktig ut, la det flyte. Vurder om du skal ha noe plast for radontetting. 20 cm celleplast pleier man å legge, 8-10 cm betong med 6150 nett i.

Jeg støpte et nytt betonggulv på stampet jord i kjelleren i vår. Firmaet boret armeringspinner inn i sokkelen rundt omkring og armeringsnett og alt. Ble skikkelig bra, men små sprekker oppstod rundt søylene (anvisninger).
Hvis du støper opp på en gammel kant/sokkel, sørg for at sjiktetykkelsen over denne ikke blir for tynn, ellers sprekker det der også.

Radon? kan det finnes der? i jorda? trodde det bare var på berggrunn.. flytende betonggulv? blir det ikke vipplig med frigoliten under? tenkte ha maks 10 cm frigolit.

jeg har i tur og orden.. jorden, fiberduken, 20 cm singel.. til dags dato. tenkte starte med frigolit nå.. men kanskje burde sjekke radongreia da først?

Hvis du legger byggfolie (0,2 mm tykt) over frigoliten så har du en ganske bra sperre mot fukt og radon.

Ikke glem å komprimere singel skikkelig med padda

Red ut om det finnes markradon i ditt område, finnes jo i større eller mindre mengde overalt.

Flytende betonggulv er standardmetoden oppå celleplast. Isolasjonen og ditt singel setter seg alltid litt med tiden og da får du fine sprekker i gulvet langs med veggene. OM platen sitter fast i veggen....

Søk på "källarprojekt" på forumet så finner du flere prosjekttråder som viser hvordan man gjør det.

Takk! skal sjekke dette!

men om man skal ha flytende betonggulv og ikke armerer det fast i veggen/sokkelen så vil det vel bli en glipe der som ev. radon kan komme opp? Jeg har lett etter "flytende betonggulv" - hva det er og hvordan man gjør det.. kan noen sende meg en direktlenke? virker også som at radonmåling ikke kan gjøres nå uten må vente til gulvet er ferdigstøpt og tørket. målingen gjøres tydeligvis om vinteren når huset er mer oppvarmet og tilstengt. Derimot skal jeg faktisk sjekke med grustaket der jeg kjøpte singelen, om de har noen garanti for at det ikke inneholder radon. Takk for alle svar og tips.

1. Ditt grus inneholder ikke radon. Det kommer ut av bakken i gassform. Ingen byggematerialer som selges i dag er radonholdige.
2. For å tette mellom plate og vegg mykfuger man, f.eks. Sika har flere varianter beregnet for fuging mellom bygningsdeler.
3. Flytende: du trenger ikke gjøre annet enn å la være å armere det fast i veggen. Jeg hadde en tynn isoporplate mellom vegg og plate for å hindre platen i å feste seg til sokkelen, men man kunne nok like gjerne ha trukket opp markduken eller plasten for å oppnå det samme.

• Liker
salahunreal
  • Laddar…
MathiasS skrev:
1. Ditt grus inneholder ikke radon. Det kommer ut av bakken i gassform. Ingen byggematerialer som selges i dag er radonholdige.
2. For å tette mellom plate og vegg mykforer man, f.eks. Sika har flere varianter beregnet for fuging mellom bygningsdeler.
3. Flytende: du trenger ikke å gjøre annet enn å la være å armere det fast i veggen. Jeg hadde en tynn isoporskive mellom vegg og plate for å forhindre platen i å feste seg i sokkelen, men man kunne nok like gjerne ha dratt opp markduken eller plasten for å oppnå det samme.
Takk for svarene! Et spørsmål bare, armerte du det flytende gulvet?

Absolutt, som sagt tidligere, man legger 6150 (6mm jern, 15cm ruter) netting i betongen for å redusere risikoen for sprekker.

• Liker
salahunreal
  • Laddar…
Når jeg gjorde samme type jobb la jeg også tynn cellplast (1 cm) mot veggene før støping, etterpå skar jeg den i høyde med gulvet, gravde bort cs 1 cm dypt, og fylte med mykfuge for å hindre radon. Dessuten plastfolie under gulvet som tidligere sagt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.