Hei alle!
Jeg har tenkt å legge fliser i den kommende gangen og lurer på om følgende konstruksjon i gulvet gjør det tilstrekkelig stivt:
Trebjelkelag CC 60
Tverrgående lekter 28*120 på tvers av bjelkelaget
Gulvgips 13 mm på tvers av lektene
Flislim
Fliser

I lektene skal jeg legge vannbåren gulvvarme.

Fungerer dette, eller må jeg ha CC30 eller dobbelt gips? Tenker litt på byggehøyden mot øvrige gulv.

Jeg tror det er tvilsomt om det der fungerer. Tenk på at du skal ha varmefordelingsplater også. De gjør i sin tur at du ikke kan lime gulvgipset med godt resultat (det kan kanskje limes mot platen, men det er vanskelig å få platen tilstrekkelig godt festet mot spredt panelet).

Et alternativ (som du bør sjekke med produsenten av flytsparkel) er at du bruker sporfreste 22mm sponplater (slynger i sporene), varmefordelingsplater, som skal skrus med en haug med skruer. I denne konstruksjonen er det viktig at platene sitter ordentlig fast.

Deretter legger du armeringsnett og flytsparkler 20-30mm (eksakt tykkelse på sparkel bør du få sjekket med produsenten). Det er mulig at det holder med 15mm sparkel. Vi gjorde det slik på det ene badet, brukte 30mm sparkel fordi jeg ikke stolte på at den sporfreste platen var like stiv som en vanlig sponplate. Ifølge sparkelprodusenten (MAXIT) skal man i prinsippet kunne ha et hvor som helst dårlig gulv under, hvis man sparkler 30mm med armering. Så brukte vi Mapei sparkel som var billigere, så jeg håper vi ikke gjorde en tabbe der.

Det finnes noen fallgruver i konstruksjonen. Den sporfreste platen har god bøyestivhet "på lengden", men den holder så vidt når man løfter på tvers (sporene går nesten gjennom platen). Det gjør at man spesielt ved vendesporene hvor slangen vender, må støtte godt slik at platen får bra støtte.

Så finnes det litt ulike meninger om flytsparkling på Al-plate. Mapei har en spesiell primer (ikke nevneverdig dyrere enn vanlig primer) som man skal bruke på aluminium. Skal visstnok være risiko for en kjemisk reaksjon mellom sparkelen og metallen, primeren isolerer.

Jeg VET at cc30 OG dobbeltgips funker. Skulle ikke bygge svakere enn det, men det kan funke.

Johan Gunwerth på forumet har gjort en interessant løsning synes jeg. CC60 på bjelkelaget, limt/skrudd gulvspon, slange i opp-ned-vendte plater, primer, 31mm finbetong, fix, klinker.

Hvilken dimensjon har trebjelkelaget?

Jeg forstår ikke helt din glesregling med 28x120. Økt bredde der gjør så vidt jeg vet ikke noe spesielt for stivheten. Har du plass kunne du bytte ut din glesregling med 45x70 og legge den på flaten på en passende cc. Det tror jeg ville gjøre det enda stivere.

28x120 eller 22x120 er en bra dimensjon når man legger 20mm gv-slang. Det blir da 30mm mellom hver planke og slang i annenhver sprekk.

Da forstår jeg selv om det føles litt unødvendig å fylle ut all plass med massivt tre som ikke bidrar til noe mer enn å holde en slange på plass.

Kan gi deg noen flere gode grunner:

Lett å gå på mens man jobber
God plass til å skru øvre lag på - mindre risiko for å tråkke i slangen.

Kan man tillate seg så mye som 45 mm på spaltepanelen så finnes det nok bedre løsninger totalt sett. 45x70 havner så glissent at det neppe holder med et lag gips oppå, kanskje ikke engang to.

J
Lim på strimler av plywood på siden ellers så blir det stivt som f*n

Det er ikke bæreevnen der regelen finnes som er problemet, men der den ikke finnes....

31mm finbetong totalt? skal det ikke være ca 3-4cm over sløyfen? for å forhindre at det sprekker?

Centimeterne som foreskrives oppå sløyfen finnes der for å spre varmen så man slipper et varmstripet gulv. Dette problemet er i denne løsningen fikset ved hjelp av de opp-ned-platene som sprer varmen betydelig mye bedre.

Lurt.

Jeg vil jo helst ikke at byggehøyden skal overskride omliggende gulv som totalt bygger 53 mm fra bjelkelaget og det blir det jo om man skal støpe 30-35 mm under flisene.
Må man lime gulvgips?

Dobbelt gulvgips limes med hverandre.

53 mm er jo nøyaktig hva Johans løsning bygger + fliser selvfølgelig. Det blir jo perfekt?

Bjelker på cc30+ 22mm spredt + dobbel gulvgips bygger riktignok litt lavere, 48mm.

Glesen er 28+ Dobbel gulvgips, 26 + klinker 7 Da er jeg oppe i 61 mm uten å engang ha fix under. ;-)

28mm gles er unødvendig på cc30 bjelker og kanskje ikke tilstrekkelig på cc60 (i hvert fall tør ikke jeg gå god for det).

På den andre siden. 10-20mm forskjell mot øvrige gulv er "ingenting" og terskel eller terskellist fikser dette lett. Dere kommer ikke til å tenke på dette mer enn et par dager.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.