1.073 lest ·
8 svar
1k lest
8 svar
Bitumen eller klarlakk for underkonstruksjon?
Det er på tide å renovere tredekket som er 15 år gammelt.
Underkonstruksjonen (45x90mm bjelker) skal byttes ut og nå er spørsmålet om jeg best bør pensle de trykkimpregnerte bjelkenes overside (som terrassebordet monteres på) med bitumen eller klarlakk.
Hornbach anbefalte bitumen (etter grunning), men hva taler egentlig mot en klarlakk for utendørs bruk? Føles som klarlakk kunne være en lettere og minst like god løsning. Og om jeg har forstått riktig så kreves heller ingen grunning for klarlakk.
Hva mener dere?
Underkonstruksjonen (45x90mm bjelker) skal byttes ut og nå er spørsmålet om jeg best bør pensle de trykkimpregnerte bjelkenes overside (som terrassebordet monteres på) med bitumen eller klarlakk.
Hornbach anbefalte bitumen (etter grunning), men hva taler egentlig mot en klarlakk for utendørs bruk? Føles som klarlakk kunne være en lettere og minst like god løsning. Og om jeg har forstått riktig så kreves heller ingen grunning for klarlakk.
Hva mener dere?
Bra å vite angående lakken. Takk. Ja, her er et bilde av det trykte gamle treet som jeg dessverre ikke penslet med bitumen før:Z z_bumbi skrev:

Kom til å tenke på en ting. Det finnes jo båtlakk som burde være tilpasset for fuktighet. Ville det vært et alternativ?Z z_bumbi skrev:
Klikk her for å svare