4.662 lest ·
10 svar
5k lest
10 svar
Bison Vindskydd 100 alt pro i stedet for board overetasje
Hei jeg skal til høsten innrede overetasjen på et älvsbyhus, ifølge anbefalinger fra älvsbyhus så skal man sette luftspalte på ca 45mm, deretter skal man sette opp en board, vanlig eller oljeherdet er uklart.
siden älvsbyhus har valgt å ha takstolene sine med større mellomrom enn standard cc120 så stemmer ikke mye.
Jeg sjekket da med bison om å bruke deres vindpapp i stedet for oljeherdet board anså de at det skulle fungere bra da den skal ha riktig damptetthet samt er vannavvisende og vindtett.
Hva mener dere vil spare enormt med tid å kunne skyte fast en film i stedet for mange småbiter av board da den ikke er bredere enn 1220 så ville det bli rundt 4-5 stykker per fag.
siden älvsbyhus har valgt å ha takstolene sine med større mellomrom enn standard cc120 så stemmer ikke mye.
Jeg sjekket da med bison om å bruke deres vindpapp i stedet for oljeherdet board anså de at det skulle fungere bra da den skal ha riktig damptetthet samt er vannavvisende og vindtett.
Hva mener dere vil spare enormt med tid å kunne skyte fast en film i stedet for mange småbiter av board da den ikke er bredere enn 1220 så ville det bli rundt 4-5 stykker per fag.
Denne kan kanskje hjelpe deg på veien: http://alvsbyhus.forum24.se/alvsbyhus-about3285.html
Er nylig ferdig med vår overetasje og jeg brukte Masonite plater.
Veldig enkelt var bare takstolene i hjørnene som var større enn 120.
De andre flere mindre så bare å kutte av Masoniten.
Ulempen jeg kan komme på med en eller annen film/vev er vel at den kanskje kan presses opp mot yttertaket?
Om man bruker løsull fyller de jo på til det stopper i skråtaket.
Bruk masoniten er mitt tips enkelt og sannsynligvis klart billigst.
Veldig enkelt var bare takstolene i hjørnene som var større enn 120.
De andre flere mindre så bare å kutte av Masoniten.
Ulempen jeg kan komme på med en eller annen film/vev er vel at den kanskje kan presses opp mot yttertaket?
Om man bruker løsull fyller de jo på til det stopper i skråtaket.
Bruk masoniten er mitt tips enkelt og sannsynligvis klart billigst.
Jeg brukte T-vind duk i taket da jeg bygde min garasje.
Ble dog problem at isolasjonen presset opp duken mot råsponten på sine steder. Så jeg måtte gå etter og skyte inn lekter midt mellom takstolene for å få til luftspalten.
Holder på med taket på huset nå, her blir det masonit.
Ble dog problem at isolasjonen presset opp duken mot råsponten på sine steder. Så jeg måtte gå etter og skyte inn lekter midt mellom takstolene for å få til luftspalten.
Holder på med taket på huset nå, her blir det masonit.
Dessverre har Älvsbyhus i de nye husene ikke et eneste fag som er cc120, det varierer mellom cc137 til cc140. Hadde det bare vært noen enkelte fag som man enten saler ned eller kapper en Masoniteskive, er det ikke noe problem, men nå skal det gjøres på hele taket. Om jeg skulle sette sånn litt tykkere vindsperre, ville jeg i så fall ikke kjørt med løsull, men vanlig steinull/glassfiber.
Blir jo ikke direkte vanskeligere om de er 137 eller 140 med masonite, men spill kan også reddes. Du setter jo en 45 mm regel på hver side, men du skal også ha en i midten. Sag en plate på 140, sett opp, neste blir 1 meter den skjøtes med midtre regelen. Midtre regelen blir ikke eksakt i midten, men hva gjør det. Så neste plate kappes 40 cm neste 140 da blir det 60 "over" den kappes ned til 40 osv
Da blir det bare en spillbit på 20 cm som du kaster på annenhver plate. Det er vel fullt godkjent svinn?
Nei, det er jeg enig i, ikke spik gjennom plasten.
Jeg festet midtregelen ved å skru fast masoniten i midtregelen med gipsskruer før jeg satte opp platen.
Så får masoniten svikte litt til isolasjonen kom på plass.
Jeg tenker, hva skjer den dagen yttertaket skal byttes med bærelekter og undertak?
Når det sitter masse skruer/spikre nedenfra... skikkelig trøbbel å få løs kan man jo gjette.
Jeg festet midtregelen ved å skru fast masoniten i midtregelen med gipsskruer før jeg satte opp platen.
Så får masoniten svikte litt til isolasjonen kom på plass.
Jeg tenker, hva skjer den dagen yttertaket skal byttes med bærelekter og undertak?
Når det sitter masse skruer/spikre nedenfra... skikkelig trøbbel å få løs kan man jo gjette.
Klikk her for å svare