Hei!

Skal bygge om min sommerhytte og trenger billig byggemateriale. Finnes det noen steder hvor man kan få bra pris på trelast og annet. Jeg kunne tenke meg å kjøpe bedre brukt.

Det blir nok enklere å svare om du forteller hvor i landet det gjelder.

Oi!

Noen ganger tenker man mye, men skriver ikke alt. Jeg bor i Stockholm.

www.byggigen.se eller www.blocket.se om du vil ha brukt materiale. På Blocket pleier det noen ganger å dukke opp nytt også.

Min erfaring er at det ikke er altfor stor prutemulighet på trevirke. Vi fikk rabatt på det lokale byggevarehuset som gjorde at prisen ble som byggmax-priser.

Når det gjelder gips, har Byggmax vært uslåelige - frem til Bauhaus nylig solgte 240-plater billig (jeg bruker dem som takgips).

Når det gjelder OSB, har K-rauta vært billigst med en pris på 119 kr per plate.

Isolering, enkle dører og annet smått og godt pleier å være prisgunstig på Byggmax.

Skruer og spiker har jeg oftest handlet på Biltema og Byggmax. Tror Biltema er noe billigere på skruer.

Tørket tregulv på Nackagatan i sør har hyggelige priser på tregulv, men best pris fikk jeg når jeg handlet via kontakter.

Maling har jeg kjøpt litt her og der, men har kontakter ute for å handle direkte fra produsentene.

Konklusjon:
Jeg har handlet mye materiale og har blitt mer gjerrig for hver måned som har gått. Etter et års bygging begynner man å få tak på hvor man skal lete. Det finnes noen forskjellige måter å angripe problemet på:

1) Søk laveste pris på varehusene rundt Stockholm.
(f.eks. byggmax, biltema, k-rauta)

2) Start firma, åpne konto hos grossistene og handle direkte fra dem.
(f.eks. Ahlsell, Alcro, Malmbergs, Beijer fasad och betong)

3) Utnytt kontakter som brorens kompis sin fetter...
(ja, der vet du selv hvordan ditt kontaktnett ser ut)

4) Handle på postordre.
(f.eks. Tumstock.se, Rinkabyror.se, skanskabyggvaror.se, bygglagret.se)

4) Handle i utlandet.
(reis sørover med stor bil - har dog ikke brukt denne kanalen)

5) Kjøp foredlede byggevarer fra andre deler av Sverige - arbeidskraft og lokaler er DYRE i Stockholm.
(vinduer, ytterdører, trapper, kjøkken osv osv osv)

Rivners i Länna selger nytt og brukt.

Akb i Länna har et utvalg med utskjotsvirke(blåmerket) som pleier å være billigere enn Byggmax.

Men oi hva man kan snuble på... her fantes det jo en masse nyttige tips som jeg kan dra nytte av! :) Måtte igjen lovprise dette fantastiske forumet og dets innbyggere!

Hei!

Takk for veldig bra ideer. ;D ;D

Jeg kommer til å begynne å bygge sent på våren, så jeg kommer tilbake med hvordan det har gått for meg.

Gorth

Mitt siste påfunn er å handle brytere i Tyskland.

Nettbutikken vil imidlertid ikke sende til Sverige, så jeg måtte nok en gang kontakte alle jeg kjenner (både perifert og nært) for å finne en tysker som kan motta varene og sende dem videre til Sverige.

Bryterne er noe spesielle, hvorav prisen er vanvittig høy her i Sverige, men i Tyskland (der akkurat disse produseres) koster de en tredjedel av prisen her.

Hvilke snakker jeg om? Jo, rustfrie Jung-brytere (www.jung.de) og det er Treotham (www.treotham.se) som er generalagent i Sverige.

Jeg fortsetter å tipse da ingen andre henger seg på.

Merket at man får 20% rabatt på Flügger om man er medlem i Villaägarnas Riksförbund. Det er jo helt greit om man ikke har kontakter i malebransjen.

Det finnes flere slike rabattavtaler som jeg selv sjelden har benyttet...

Gjennom HSB:s medlemskap får man rabatt ved Måleributiken i Alvik, og DET har jeg benyttet i alle fall.

Fasting65 skrev:
Mitt siste påfunn er å handle brytere i Tyskland.

Webshopen vil dog ikke sende til Sverige så jeg måtte enda en gang kontakte alt og alle jeg kjenner (både perifert og nært) for å finne en tysker som kan motta varene og sende dem videre til Sverige.

Bryterne er noe spesielle hvor prisen er sykt høy her i Sverige, men i Tyskland (der akkurat disse produseres) koster de en tredjedel av prisen her.

Hvilke snakker jeg om? Jo, rustfrie Jung-brytere (www.jung.de) og det er Treotham (www.treotham.se) som er generalagent i Sverige.
Adressen til webshoppen tar jeg gjerne.

Oi, slurvete av meg å ikke slenge ut adressen - her kommer den:
http://www.elektro-scheid.de/shop/

Husk at man må sette sammen bryteren med tre deler: underdel/chassis, vippe og ramme.

På denne måten har man samme chassis uansett ytre egenskaper - modularitet.

Ved hjelp av produkt-pdf:en fra Treotham
http://www.treotham.se/pdf/grossist/E-nr_rostfritt.pdf
så har jeg lært at selve underdelen til for eksempel en enkel vippe heter 506U, koster € 3,31.

Deretter må man kjøpe en ES 2990 (vær nøye med å ikke kjøpe noen annen vippe for det finnes mange forskjellige), pris € 5,14.

Sist men ikke minst tar man rammen som heter ES 2981, €6,32.

OBS: Vippe og ramme er da rustfri, vil man ha modell LS 990 må man bestille brosjyre for produktnummer - eller lære seg tysk  :-/

Summa €14,77 for en rustfri bryter som koster 395 kr i Sverige.

EDIT!
Skrev feil priser først, NÅ er det priser for rustfri enhet!

Når det gjelder skrue og spiker i litt større partier, så er en bedrift i Skövde veldig billig. Swerotec heter de.
Kjøpte blant annet gipsskrue 32mm der for 56kr/1000st

Har Swerotec en nettside?

Fasting65 skrev:
Oj, slurvete av meg å ikke legge ut adressen - her kommer den:
[lenke]

Husk at man må sette sammen bryteren med tre deler, underdel/chassis, vippe og ramme.

På den måten har man samme chassis uavhengig av ytre egenskaper - modularitet.

Med hjelp av produkt-pdf-en fra Treotham
[lenke]
så har jeg lært meg at selve underdelen til eksempelvis en enkel vippe heter 506U, koster € 3,31.

Deretter må man kjøpe en ES 2990 (vær nøye med å ikke kjøpe noen annen vippe for det finnes mange forskjellige), pris € 5,14.

Sist men ikke minst tar man rammen som heter ES 2981, €6,32.

OBS: Vippe og ramme er da rustfri, vil man ha modell LS 990 må man bestille brosjyre for produktnr - eller lære seg tysk  :-/

Summa €14,77 for en rustfri bryter som koster 395 kr i Sverige.

EDIT!
Skrev feil priser først, NÅ er det priser for rustfri enhet!
Takker !

Tror ikke Swerotec har noen hjemmeside. men deres telefonnummer er 0500-471600.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.