Hei,
Vi har en merkelig vegg i et stort kjellerrom som vi nå er på vei til å legge fliser i. Før vi begynner å legge fliser vil vi imidlertid klargjøre om veggen kan fjernes uten å forårsake noen problemer?
Slik ser det ut: http://imgur.com/a/uA4b6
Rommet ovenfor er en stue som er noe mindre enn dette kjellerrommet, men det finnes ingen utbygd vegg slik som det finnes her i kjelleren? Hva fyller den for funksjon? Kan man rive ned den eller har den noen bærende funksjon?
Huset er bygget -71 og består av trebjelkelag med teglsteinsfasade (om det nå spiller noen rolle). Kjelleren er selvfølgelig betong og etter måling kan vi konstatere at det ikke er blåbetong.
Om man kan hugge ned denne veggen, går det bra å gjøre det med for eksempel en Makita HR2610 som kan stilles inn på å kun pigge? Finnes det noe man bør tenke på?
Vi har en merkelig vegg i et stort kjellerrom som vi nå er på vei til å legge fliser i. Før vi begynner å legge fliser vil vi imidlertid klargjøre om veggen kan fjernes uten å forårsake noen problemer?
Slik ser det ut: http://imgur.com/a/uA4b6
Rommet ovenfor er en stue som er noe mindre enn dette kjellerrommet, men det finnes ingen utbygd vegg slik som det finnes her i kjelleren? Hva fyller den for funksjon? Kan man rive ned den eller har den noen bærende funksjon?
Huset er bygget -71 og består av trebjelkelag med teglsteinsfasade (om det nå spiller noen rolle). Kjelleren er selvfølgelig betong og etter måling kan vi konstatere at det ikke er blåbetong.
Om man kan hugge ned denne veggen, går det bra å gjøre det med for eksempel en Makita HR2610 som kan stilles inn på å kun pigge? Finnes det noe man bør tenke på?
Medlem
· Västra Götealand
· 154 innlegg
Det er en kontrefor/kontrefort.
Takk! da er det ingen tvil om saken, veggstumpen får stå igjen! Visste faktisk ikke at slikt trengtes, kan ikke huske at jeg har sett så veldig mange slike konstruksjoner før, men det kan jo være at jeg bare ikke har tenkt på dem rett og slett.
For øvrig, hva hadde man brukt for maskin om ikke den jeg nevnte fungerer?
For øvrig, hva hadde man brukt for maskin om ikke den jeg nevnte fungerer?
En meiselhakker eller kombihammer, altså i prinsippet samme type maskin som du har lenket til, men sånn ca. 3-10x tyngre og tilsvarende kraftigere. Størrelsen velger man ut ifra hvor tung maskin man orker å håndtere. Jo større, desto bedre, rent generelt, men for å rive vegg blir en altfor stor maskin for tung å løfte. Den du har lenket til er passende for å fjerne fliser i meislemodus...snowjim skrev:
Noe sånn her altså:
https://www.hilti.se/borrning-och-mejsling/mejselhammare/r3140904
Er man ikke så vant kan det være lurt å gå for en noe mindre maskin, men det vil ta lengre tid.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Plocka bort gammal ringklocka
El -
Tips på rör för bortledning av avlopp & dagvatten
Vatten & Avlopp -
Moderartor, ta bort denna tråd tack (dublett och jag hittar inte ngn Ta bort-funktion)
Vatten & Avlopp -
Ta bort hydropress och enbart använda pump till borrad brunn
Vatten & Avlopp -
Hugga bort betongplint ur gammal garderob i bostadsrätt, tips och varningar uppskattas
Golv