Hei,

Vi har en merkelig vegg i et stort kjellerrom som vi nå er på vei til å legge fliser i. Før vi begynner å legge fliser vil vi imidlertid klargjøre om veggen kan fjernes uten å forårsake noen problemer?

Slik ser det ut: http://imgur.com/a/uA4b6

Rommet ovenfor er en stue som er noe mindre enn dette kjellerrommet, men det finnes ingen utbygd vegg slik som det finnes her i kjelleren? Hva fyller den for funksjon? Kan man rive ned den eller har den noen bærende funksjon?

Huset er bygget -71 og består av trebjelkelag med teglsteinsfasade (om det nå spiller noen rolle). Kjelleren er selvfølgelig betong og etter måling kan vi konstatere at det ikke er blåbetong.

Om man kan hugge ned denne veggen, går det bra å gjøre det med for eksempel en Makita HR2610 som kan stilles inn på å kun pigge? Finnes det noe man bør tenke på?

harry73
Kan det være at veggstumpen bærer en bjelke i bjelkelaget? Jeg ville ikke bare ha fjernet den

• Liker
snowjim
  • Laddar…
S
jeg ville ikke fjerne den.
men du er helt feil om maskinen.

• Liker
snowjim og 1 annen
  • Laddar…
Det er en kontrefor/kontrefort.

• Liker
snowjim
  • Laddar…
M
Den hjelper sannsynligvis til med å stabilisere ytterveggen mot jordtrykk. Jeg ville heller ikke fjerne den.

• Liker
snowjim
  • Laddar…
VW Transporter skrev:
Det er en kontrefor/kontrefort.
En rimelig forklaring. Den er altså til for å støtte kjellerytterveggen. Å fjerne den kan få interessante men ubehagelige følger.

• Liker
snowjim
  • Laddar…
S
fahlis skrev:
En rimelig forklaring. Den er altså til for å støtte kjellerytterveggen. Å fjerne den kan få interessante men ubehagelige følger.,
akkurat. har man mye trykk på veggen blir det en fin overraskelse.
glemte helt bort at det hette så

• Liker
snowjim
  • Laddar…
Takk! da er det ingen tvil om saken, veggstumpen får stå igjen! Visste faktisk ikke at slikt trengtes, kan ikke huske at jeg har sett så veldig mange slike konstruksjoner før, men det kan jo være at jeg bare ikke har tenkt på dem rett og slett.

For øvrig, hva hadde man brukt for maskin om ikke den jeg nevnte fungerer?

snowjim skrev:
For øvrig, hva hadde man brukt for maskin om ikke den jeg nevnte fungerer?
En meiselhakker eller kombihammer, altså i prinsippet samme type maskin som du har lenket til, men sånn ca. 3-10x tyngre og tilsvarende kraftigere. Størrelsen velger man ut ifra hvor tung maskin man orker å håndtere. Jo større, desto bedre, rent generelt, men for å rive vegg blir en altfor stor maskin for tung å løfte. Den du har lenket til er passende for å fjerne fliser i meislemodus...

Noe sånn her altså:
https://www.hilti.se/borrning-och-mejsling/mejselhammare/r3140904
Er man ikke så vant kan det være lurt å gå for en noe mindre maskin, men det vil ta lengre tid.

• Liker
snowjim
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.