Hei, jeg har nylig revet kjelleren, og som dere ser på tegningen jeg har laget, har jeg en heving ved kanten av betongplaten mot ytterveggene. Det blir litt krøll med nivelleringen siden den må være før selve hevingen der. Høyden er ca 30-40 mm, den endrer seg siden det er en grov betongplate.

Jeg vurderte om det er en god idé å dra nivell lekterne så nærme man kan hevingen og deretter bygge veggen på kanten der jeg legger plastklosser mellom svillen og betong.

Diagram som viser en betongplate med en kant på 220 mm mot yttervegg, illustrerer høydeforskjell i kjeller.

Det viktig at høyden mellom platen og overkant av lekt (Bygghøyde til overkant lekt) ikke er lenger enn 70 mm. Årsaken til det er at vi har en trapp som skal gå ned mot dette gulvet, og tidligere gulv hadde 70 mm lektere som lå direkte mot platen.
Illustrasjon av kjellerbygging med nivåregler, sponplate, betongplate og plastkloss ved yttervegg. Viser høydeforskjell ved kant av betongplaten. Sånn hadde jeg tenkt, har dessverre glemt å tegne isolasjon mellom nivell lektene og bak veggen.

Jeg mister omtrent 2 kvm ved å måtte flytte frem veggen, så rommet går fra 37 kvm til 35 kvm, noe jeg kan leve med.

Hvordan ville dere gjort det? Vi var litt inne på også å droppe nivell og bare støpe betong på platen så den blir jevn og fin, og deretter kjøre med platon matte, celleplast, aldringsbestandig plast, gulvplate, klikkgulv. Så tenker vi å dra platonmattan bak lektene og åpne opp mot øvre takvinkel så luften får sirkulere, men den tanken blir litt vanskelig nå når vi har den heving på kantene, selve hevingen om vi støper og jevner ut gulvet, så vil vi da ha 2 - 4 cm.

Som sagt er vi litt usikre på alternativene her, så alle forslag er velkomne! Takk på forhånd!

35m2 med 220mm høydeforskjell blir nesten 8 kbm betong, jeg hadde nok valgt å isolere med noen sterk celleplast 150mm eller lignende. Alternativt nivelleringsgulv.
Hvorfor skal du dekke betong med platonmatte, plast, celleplast osv? Har du radonproblem, eller kraftig fukt?

Hubbe73 Hubbe73 skrev:
35m2 med 220mm høydeforskjell blir nesten 8 kbm betong, jeg hadde nok valgt å isolere med noen sterk cellplast 150mm eller lignende. Alternativt nivellgulv.
Hvorfor skal du dekke betong med platonmatte, plast, cellplast osv? Har du radonproblemer, eller kraftig fukt?
Beklager det 220mm bredde høyden er 30 - 40 mm avhengig av hvilken side av platen man er på. Ber om unnskyldning for uklarheten.

Nei ingen problemer på platen, drenert 2012, tørt og fint. Å støpe var bare et alternativ, vi er mest inne på nivell nå men vi vet ikke hvordan vi skal bygge vegg og gulv når man har en sånn forhøyning.

kanskje støpe av med EPS? og så legge foam og gulv på det? platon og masse plast mellom gjør bare at det ikke kan slippe ut evt. tilkommende fukt. Eller så legger du fliser over hele gulvet.

Hubbe73 Hubbe73 skrev:
kanskje støpe av med EPS? og så legge foam og gulv på det? platon og masse plast imellom gjør bare at det ikke kan slippe ut eventuell tilkommende fukt. Eller så går du for fliser over hele gulvet.
Du tenker at man støper opp til forhøyningen og deretter bare legger gulv på? Føles som det blir litt for kaldt. Er tanken da at veggen bygges med klosser men klikkgulvet ligger på foam på selve eps? Tror du at konstruksjonen jeg tegnet hadde fungert bra for å ha ventilasjon i kjelleren?

Det kommer være kaldt selv om du legger på platon om du ikke tilfører varme. Det finnes celleplastskiver å legge på betonggulv som man legger gulvvarmekabel i. De bygger ca. 25mm. Så gjorde vi i garasjen når det ble bygget om til soverom. Funker bra, men koster vel en del å holde varmt. Veggen ville jeg satt på syllpapp eller lignende, bare bryte kapillæreffekten mellom betong og tre. Da kan du feste liggende regel i gulvet ordentlig så veggen blir stødig. Bruker du nivågulv for å jevne ut kanten kan du isolere med celleplast under, det har heller ikke noen sugeevne.

Hubbe73 Hubbe73 skrev:
Det vil være kaldt selv om du legger på platon hvis du ikke tilfører varme. Det finnes celleplastplater å legge på betonggulv som man legger gulvvarmekabel i. De bygger ca. 25 mm. så kjørte vi i garasjen da det ble bygget om til soverom. Funker kanon, men koster vel en del å holde varmt. Veggen ville jeg satt på syllpapp eller lignende, bare bryte kapillæreffekten mellom betong og tre. Da kan du feste liggende regel i gulvet ordentlig så veggen blir solid. Kjører du nivellgulv for å jevne ut karmen så kan du isolere med celleplast under, det har heller ingen sugerakt.
Aa men akkurat, da kan man legge på osb så gips før man lager gulvet og så bygger man gulvet på nivell der man legger gulvplaten mot veggen blir kanskje 4-5 cm som gulvplaten ikke får støtte men det burde ikke være noe problem. Man kan deretter legge tak vinkel lufting.

OSB og gips på gulv? Gulvspon bør du bruke, OSB har ingen fjær og not, dobbelt arbeid med gipsen og vil ikke bli bedre enn gulvspon. Gulvspon ca 125kr/m2, osb+ gips ca 200kr/m2. Med gulvspon trengs ikke støtte de siste 4-5cm mot vegg om du ikke vil ha det. Men ytterveggene bør stå mot betonggulvet (med syllpapp mellom).

Slik skal nivell bygges

• Under gulvstruktur med isolasjon, ventilasjonsrør, og et tregulv. Bærende bjelker hevet ved hjelp av justerbare stålben. Laptop og kopp oppå gulvet.
Hubbe73 Hubbe73 skrev:
Så här skal nivell bygges
Nei altså osb plate på vegg, det er to konstruksjoner. En som er nivell gulv men så skal jeg ha en indre vegg. Så kan jeg dra kantene på gulvplaten mot veggen som jeg bygger på hevinga

Ninhow Ninhow skrev:
Nei altså osb plate på vegg, det to konstruksjoner. En som er nivell gulv men så skal jeg ha en indre vegg. Så kan jeg dra kantene på gulvplate mot veggen som jeg bygger på forhøyningen
Bord med en treplate, en bærende struktur av ullisolasjon og trestenger under. En bærbar PC og kopp er plassert på toppen.
Det går mot veggen som ligger på den der klacken.

Hubbe73 Hubbe73 skrev:
OSB og gips på gulv? Gulvspon bør du bruke, OSB har ingen fjær og not, dobbelt arbeid med gipsen og kommer ikke til å bli bedre enn gulvspon. Gulvspon ca 125 kr/m2, osb+ gips ca 200 kr/m2.
Med gulvspon trengs ikke støtte de siste 4-5 cm mot veggen om du ikke vil ha det. Men ytterveggene bør stå mot betonggulvet (med syllpapp imellom.)
Aa, akkurat så. Kult, takk så mye for hjelpen!

Beste svar

bygg vegger først, så gulv. du vil ikke støtte vegg på nivellgulvet

Hubbe73 Hubbe73 skrev:
bygg vegger først, så gulv. du vil ikke støtte vegg på nivelleringsgulvet
Nå har jeg fått et bra tilbud fra Bygma! Bestilt tingene og skal dokumentere prosjektet! Igjen, takk!

• Liker
Hubbe73
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.