4.459 lest ·
7 svar
4k lest
7 svar
Betonggulv med nivåforskjell. Hvordan fikse?
Jeg har revet en lettbetongvegg i sokkeletasjen for å lage et stort rom av to små. Det viser seg at gulvene i respektive rom ikke er i nivå, det skiller 15 mm. På betonggulvet har det ligget en linoleumsbelegg, helt uanfridd etter nesten 50 år (huset bygget i 1960), noe som vel må bety at det ikke er noe fuktproblem i betongen. Vi vil gjerne ha et 7 mm parkettgulv. Hvordan fikser man best nivåforskjellen? Det føles unødvendig å bruke flytsparkel siden den eksisterende gulvflaten er jevn og fin.
Mistenker at flytsparkel er det beste alternativet. Alternativt cellplast som er laget for gangtrafikk i riktig størrelse.
Enklest er vel ellers å lage en terskel og ha ulikt nivå i rommene, men det er kanskje ikke et alternativ?
Enklest er vel ellers å lage en terskel og ha ulikt nivå i rommene, men det er kanskje ikke et alternativ?
Den tynneste celleplasten ligger dessverre på 20 mm. Du skrev om parkett som er 7 mm? Det må være laminatgulv du tenker på eller? Jeg har nylig lagt et laminatgulv som er 9 mm tykt. Alternativet er at du flytende legger renoveringsgips (6 mm) og et laminatgulv på 9 mm, så kommer du opp i 15 mm. Noen vil nok protestere når jeg vil legge gips direkte på betongen, men har du ikke hatt noen fuktproblemer før, skal det nok fungere bra. Gips er jo tross alt et dødt materiale, selv om det ikke er 100% fuktmotstandsdyktig. Sjekk på Optimera når det gjelder gulv. Der kjøpte jeg mitt. Håper du finner en løsning!
Du kunne legge ut 12 mm type mursand og deretter 1 lag 3mm masonite, så slipper du avrettingsmasse, masoniten kan du tape sammen. Bare sørg for at sanden ikke kan "smutte ut" i hull i gulv eller vegg, så fungerer det bra.
Sand er billig, ca 185 kr/tonn, og er dessuten lyddempende.
Mange leiligheter på -60 tallet ble bygget på denne måten, men da hadde de 100-150mm sand under den spontede masoniten, og de fungerer fortsatt.
MvH Jawen
Sand er billig, ca 185 kr/tonn, og er dessuten lyddempende.
Mange leiligheter på -60 tallet ble bygget på denne måten, men da hadde de 100-150mm sand under den spontede masoniten, og de fungerer fortsatt.
MvH Jawen
Tror det ble litt forvirret, siden laminat skal legges i "begge" rommene kan det jo ikke regnes med som forhøyende. Legger man 6mm gips mangler det jo 9mm til det blir samme nivå.Onelight skrev:Tynneste cellplasten ligger dessverre på 20 mm. Du skrev om parkett som er 7 mm? Det må være laminatgulv du tenker på eller? Jeg har nylig lagt et laminatgulv som bygger 9 mm. Alternativet er at du flytende legger renoveringsgips (6 mm) og et laminatgulv på 9 mm så kommer du opp i 15 mm. Noen skriker nok når jeg vil legge gips direkte på betongen men har du ikke hatt noen fuktproblemer før skal det nok funke bra. Gips er jo tross alt et dødt materiale selv om det ikke er 100% fuktavvisende. Sjekk på Optimera når det gjelder gulv. Der kjøpte jeg mitt. Håper du finner en løsning!
Men en 13mm plate burde fungere da 2mm forskjell garantert ikke vil synes.
Dog er jeg skeptisk til gips på betong, pappen kan lukte vondt om det blir fukt.
Men på den annen side så legger du jo plast først så det burde jo ikke være noe problem i det hele tatt, ellers ville jo også tregulvet gått i stykker. Du kan også legge plywood eller annen valgfri plate.
Husk å legge trepapp mellom gulv og plate som lyddemper. Bruker du 13mm gips så bygger sikkert pappen 1mm også og da blir det bare 1mm forskjell noe som aldri kommer til å merkes.
Selv synes jeg flytende sparkel virker som det absolutt letteste og sikreste. Hvorfor vil du ikke bruke det?
Sist redigert:
Årsaken til at jeg helst vil unngå flytende avrettingsmasse er:
1 det eksisterende gulvet er jevnt og fint
2 jeg har aldri jobbet med flytende avrettingsmasse (ok, jeg kan jo sette bort jobben)
3 kan man være sikker på at flytende avrettingsmasse er et ok materiale i dag, ingen risiko for farlige emisjoner?
Jeg vurderer platon yellow line (plastmatte med knotter, bygger 3 mm) som fuktbarriere mot betongen og deretter, som du foreslår, kryssfiner eller annen plate (finnes kryssfiner 12 mm?).
Men jeg har ikke helt utelukket flytende avrettingsmasse.
1 det eksisterende gulvet er jevnt og fint
2 jeg har aldri jobbet med flytende avrettingsmasse (ok, jeg kan jo sette bort jobben)
3 kan man være sikker på at flytende avrettingsmasse er et ok materiale i dag, ingen risiko for farlige emisjoner?
Jeg vurderer platon yellow line (plastmatte med knotter, bygger 3 mm) som fuktbarriere mot betongen og deretter, som du foreslår, kryssfiner eller annen plate (finnes kryssfiner 12 mm?).
Men jeg har ikke helt utelukket flytende avrettingsmasse.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Hvordan skal man fikse nivåforskjell ved ny og gammel vegg / dør?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Hur fixa betonggolv som dammar
Golv -
Hur fixa poröst betonggolv?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Göra om garage till boendeyta - hur fixa iskallt betonggolv?
Värme allmänt -
Hur fixa till nivåskillnad på betonggolv?
Grund & Markarbeten