Trenger å støpe opp ca 20-25 mm på eksisterende betonggulv, hele overflaten!
Vil det fungere med forutsetningene på bildet nedenfor?
Hva må jeg tenke på? Hvilken betong?

Betonggulv med ujevn overflate og en del med teppe, murvegger på venstre side og trestol med rosa gjenstander i bakgrunnen.
Rom med uferdig betonggulv og trepanelvegger. Et teppe og en krakk står på gulvet under oppusning. Lysrør i taket.

Hva er egentlig spørsmålet? Ser ingen form eller lignende. Skal du jevne til 25-30mm på så liten flate går det vel bra med flytsparkel, grov/finbetong om det er 25mm. Industrisparkel om du ikke skal ha ferdig gulv. Bruk primer. Når det gjelder form er det umulig å se på bildene om kanten rundt er tett. Sett en tape rundt og forsegle nederst hadde jeg gjort.

• Liker
Lexington og 1 annen
  • Laddar…
Kantene skal såklart tettes, tenkte mest om kaka oppå blir for liten og at vi må meisle mer, men sier du kjør så kjør vi!

Slipstøp eller flytsparkel er best til det du tenker å gjøre. Betongen kommer mest sannsynlig ikke til å holde da den blir for tynn og kan reise seg i kantene.

• Liker
Lexington
  • Laddar…
Hva skal det være for overflatebelegg?

Vi vet ikke overflatebehandling ennå, fruen vil ha betonggulv, men jeg tror ikke vi klarer det selv, så min tanke er fliser!

Matti_75 Matti_75 skrev:
Slipsats eller flytsparkel er best til det du tenker å gjøre. Betongen vil mest sannsynlig ikke holde da den blir for tynn og kan reise seg i kantene
Slipsats?

Ja, det er et produkt du kan bruke i stedet for flytsparkel. Den er billigere, men du må jevne den til selv da den ikke flyter ut.

• Liker
Lexington
  • Laddar…
Lexington Lexington skrev:
Vi vet ikke overflatebehandling ennå, kona vil ha betonggulv, men jeg tror ikke vi fikser det selv, så min tanke er fliser!
Da hadde jeg siktet på industrisparkel, blir hun ikke fornøyd med resultatet legger du fliser.

• Liker
Lexington
  • Laddar…
Kan gi litt tilbakemelding kanskje.
Ingenting er gjort ennå, men planen er å fylle ut større hull med en sekk grovbetong (det som skimtes under matten på bilde 1 og litt til venstre mot teglveggen). Etter det flytesparkler vi til riktig nivå og etter det enten mikrosement eller kalksteinsgulv.

Nå har vi støpt opp de verste hullene med finbetong, neste steg blir flytsparkling (ma-ti kanskje) og etter det har vi bestemt oss for kalksteingulv!

En ny cementflate i en døråpning, omgitt av teglvegg og sponplate, med reparerte hull fylt med finbetong klar for flytspackling.

Tokrenset gulvet og prime, så støpte vi på ca. 2 cm finbetong, nå vann, vann, vann, krysse fingrene og håpe på det beste og at vi slipper kantreising.
Hvor lenge tror dere man trenger å holde på med vanning? Holder det til lørdag? Overflaten er ca. 8 kvm om det spiller noen rolle.

Nygjort betonggulv, ca. 2 cm, med mursteins- og trevegger i et rom. Betongen er nylagt og venter på å herde før videre arbeid.

Så blir det 10 mm flyt på dette og til slutt kalkstein.

Vann og dekk med plast så trenger du ikke å vanne like ofte

• Liker
Lexington
  • Laddar…
Ser virkelig bra ut så langt, men man skal vel ikke rope hei ennå!
Hva tror dere om flytesparkel, når tør man flyte? Vente en måned?

Lexington Lexington skrev:
Tokvasket gulvet og primet, så støpte vi ca. 2 cm finbetong, nå vanning, vanning, vanning, krysse fingrene og håpe på det beste og at vi slipper kantreisning.
Hvor lenge tror dere man trenger å holde på med vanningen? Holder det til lørdag? Overflaten er ca. 8 kvm om det spiller noen rolle.

[bilde]

Så blir det 10 mm flyt på dette og til slutt kalkstein.

Anbefaler en tynnflytende sparkel så du ikke bruker en grov fibersparkel i ditt tilfelle. Men hvorfor kunne du ikke sparklet fra betongen, hadde vært lettere med 2,5-3 cm og du kunne brukt fibersparkel. 400kg på 8 kvm

• Liker
Lexington
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.