5.952 lest ·
15 svar
6k lest
15 svar
Betongblanding; har jeg gjort en stor tabbe??
Side 1 av 2
Medlem
· Västra Götaland
· 43 innlegg
Har brukt hele helgen på å lage en plate til en hundegård, 3,5 x 2,5 m. Glad amatør (underforstått slurvete) som man noen ganger kan være så ble et par sekker med sement p anskaffet, som deretter ble blandet i trillebåren sammen med knust (sannsynligvis 0-4) og overflødig knust 8-16 som jeg hadde på innkjørselen. Nå har jeg en følelse av at det ferdige produktet ikke er så veldig høy kvalitet betong 
Jeg la et ca 5-6 cm tykt lag (en halv kubikk totalt omtrent), og til alt dette gikk det bare med 2 sekker sement
Reflekterte ikke så mye over det når jeg jobbet med det, men har en følelse av at det nok sikkert burde gått med 5-6 sekker??
Min fundering er, vil platen gjøre nytte i det hele tatt, og finnes det noe jeg kan gjøre for å slippe å gjøre om alt? Det er som sagt til hundegården, og eneste grunnen til at jeg la betong der er så hundene ikke skal kunne grave seg ut, så det er det eneste den må tåle. Betongen vil bare bli belastet med hundenes vekt (selve gallersegmentene vil bli festet i tremøner som ligger rundt).
Takk for tilbakemelding!
Jeg la et ca 5-6 cm tykt lag (en halv kubikk totalt omtrent), og til alt dette gikk det bare med 2 sekker sement
Min fundering er, vil platen gjøre nytte i det hele tatt, og finnes det noe jeg kan gjøre for å slippe å gjøre om alt? Det er som sagt til hundegården, og eneste grunnen til at jeg la betong der er så hundene ikke skal kunne grave seg ut, så det er det eneste den må tåle. Betongen vil bare bli belastet med hundenes vekt (selve gallersegmentene vil bli festet i tremøner som ligger rundt).
Takk for tilbakemelding!
Det kommer an på hva slags sekker du snakker om
. Men hvis det er de vanlige 25 kg, burde du ha valgt 6-8 stykker. Det som er viktig, er at "sengen" = under sementen, er ordentlig pakket, hvis det nå skal holde for bikkja å gå på. Men jeg ville ha valgt å gjøre om, før det kommer for mye skitt på platen. Form en ny kant, og støp en ny plate oppå. Prøv å få med noe armering også.
Medlem
· Västra Götaland
· 43 innlegg
Ok. Litt trist beskjed, men ikke helt uventetsaturnus skrev:Det kommer an på hva slags sekker du snakker om. Men hvis det er de vanlige 25 kg, så burde du valgt 6-8 stykker. Det som er viktig, er at "sengen" = under sementen, er ordentlig pakket, hvis det nå skal holde for voven å gå på. Men jeg hadde valgt å gjøre om, før det kommer for mye skitt på platen. Form en ny kant, og støp en ny plate oppå. Prøv å få med noe armering også.
Det går bra å støpe oppå det tidligere, men gå nå ikke der oppe med gjørmete støvler. Men hvis du har jord under platen! bør du nok øke tykkelsen på den nye platen til ca. 80mm, ellers vil formentlig også den sprekke. Litt tungt å blande i trillebåren, men på den annen side kan du hoppe over den sedvanlige joggeturen. 1 spade sement til 3 spader grus, og bland det tørt først, altså hell i vann til slutt. Og så ikke gjør blandingen for løs = for mye vann. Har du mer 8-16, kan du blande inn dette til slutt, du trenger ikke stå å vende blandingen med steinen i, det holder med noen vendt tak at steinene skal blandes.
Du kan vurdere om du ikke skal støpe inn biter av helgjenget stang (M12) i den nye platen, som du deretter kan bolte fast det du ønsker som støtte til dine galler. Bedre å ha disse ferdige i platen enn å bore og plugg/ekspandere etterpå, som kan knekke platen.
Husk: alt materiale som blandes i sementen, må være rent, dvs. ingen jord i blandingen.
Du kan vurdere om du ikke skal støpe inn biter av helgjenget stang (M12) i den nye platen, som du deretter kan bolte fast det du ønsker som støtte til dine galler. Bedre å ha disse ferdige i platen enn å bore og plugg/ekspandere etterpå, som kan knekke platen.
Husk: alt materiale som blandes i sementen, må være rent, dvs. ingen jord i blandingen.
Sist redigert:
Medlem
· Västra Götaland
· 43 innlegg
Ok. Har troligvis dårlig tid til å gjøre det om igjen i sommer
Hva kommer sannsynligvis til å skje hvis jeg lar den nåværende massen ligge der? Vil den smuldre seg til sand og stein hvis man går på den??
Kjøper du cementas sekker så står den oppskriften på baksiden. Sørg dermed alltid for å ha en cementsäck liggende derfor. For øvrig synes jeg det er det samme hvilken cement man bruker, men "kokeboken" er en bonus.
Medlem
· Västra Götaland
· 43 innlegg
Får se om jeg ikke kan få leid meg en betongblander, så kanskje jeg har sjansen til å få proporsjonene litt bedre neste gang jeg prøver det. Føles litt enklere å blande større mengder på en og samme gang enn å sleive i litt etter hvert i en trillebår 
Har dessuten litt hønsenetting liggende som kan fungere som armering, så med litt flaks blir det bedre neste gang
Har dessuten litt hønsenetting liggende som kan fungere som armering, så med litt flaks blir det bedre neste gang
Hvis du har rikelig med penger og vil slippe problemet med å få til riktig blanding av sement og grus, er et alternativ å kjøpe ferdigblandet grovbetong på sekk. Da er det bare å tilsette riktig mengde vann. Det blir vel i det minste 3 - 4 ganger dyrere, men du slipper litt arbeid med å gjøre om
. .
MVH/Tigersagen
MVH/Tigersagen