Jeg holder på med å renovere et gammelt toetasjes hus fra 1910 der de har gjort slik at de støtter opp himlingen med en stålbjelke ovenpå bjelkene istedenfor å ha stendere under. Stålbjelken henger i hanebjelkene som så er forsterket med hjelp av takstolene.
Jeg har hatt en konstruktør der som har gjort beregninger og spesifisert en limtrebjelke som er 115x495mm. Problemet nå er at jeg vil få ned bjelken til 405mm, men den konstruktøren jeg har brukt har ikke lenger tid til å hjelpe, og jeg kan ikke ansette en ny.
Jeg gjorde en beregning på byggbeskrivningar.se og fikk frem følgende om 115x495 bjelken:
Antall stolper: 2 stk
Åpningsmål [L1]: 4500 mm
Høyde [H]: 3000 mm
Bredde, hus: 9000 mm
Avstand til bærende
innervegg [B1]: 4500 mm
Takvinkel [α]: 42°
- Limtre 115×495 GL30c, deformasjon 10 mm (L/468), utnyttelsesgrad 68%
Gjorde også en beregning med en mindre åpning for å se når jeg kan gå ned til 405 og kom frem til følgende:
Åpningsmål [L1]: 4300 mm:
- Limtre 140×405 GL30c, deformasjon 11 mm (L/377), utnyttelsesgrad 67% (Interessant at deformasjonen er høyere og utnyttelsesgraden lavere)
Problemet er at ingen har denne bredden på limtre hjemme så det ble bestillingsvare og drar avgårde litt i penger.
Så, jeg funderte på om det kunne være mulig å bruke doble 90x405 mm eller 115x405 tom?? Tenker at jeg også kan lime dem sammen til en bjelke? Burde vel øke bæreevnen ytterligere?
Åpningsmål [L1]: 4000 mm:
- Limtre 115×405 GL30c, deformasjon 11 mm (L/376), utnyttelsesgrad 74%
Åpningsmål [L1]: 3800 mm:
- Limtre 90×405 GL30c, deformasjon 11 mm (L/337), utnyttelsesgrad 90%
Håper noen kan hjelpe meg med beregninger for en lavere bjelke.
Jeg har hatt en konstruktør der som har gjort beregninger og spesifisert en limtrebjelke som er 115x495mm. Problemet nå er at jeg vil få ned bjelken til 405mm, men den konstruktøren jeg har brukt har ikke lenger tid til å hjelpe, og jeg kan ikke ansette en ny.
Jeg gjorde en beregning på byggbeskrivningar.se og fikk frem følgende om 115x495 bjelken:
Antall stolper: 2 stk
Åpningsmål [L1]: 4500 mm
Høyde [H]: 3000 mm
Bredde, hus: 9000 mm
Avstand til bærende
innervegg [B1]: 4500 mm
Takvinkel [α]: 42°
- Limtre 115×495 GL30c, deformasjon 10 mm (L/468), utnyttelsesgrad 68%
Gjorde også en beregning med en mindre åpning for å se når jeg kan gå ned til 405 og kom frem til følgende:
Åpningsmål [L1]: 4300 mm:
- Limtre 140×405 GL30c, deformasjon 11 mm (L/377), utnyttelsesgrad 67% (Interessant at deformasjonen er høyere og utnyttelsesgraden lavere)
Problemet er at ingen har denne bredden på limtre hjemme så det ble bestillingsvare og drar avgårde litt i penger.
Så, jeg funderte på om det kunne være mulig å bruke doble 90x405 mm eller 115x405 tom?? Tenker at jeg også kan lime dem sammen til en bjelke? Burde vel øke bæreevnen ytterligere?
Åpningsmål [L1]: 4000 mm:
- Limtre 115×405 GL30c, deformasjon 11 mm (L/376), utnyttelsesgrad 74%
Åpningsmål [L1]: 3800 mm:
- Limtre 90×405 GL30c, deformasjon 11 mm (L/337), utnyttelsesgrad 90%
Håper noen kan hjelpe meg med beregninger for en lavere bjelke.
Du kan absolutt sette to bjelker ved siden av hverandre, da deler de lasten. Det gjør ingen forskjell å skru dem sammen.
Jeg husker ikke formelen/beregningen i hodet, men vår konstruktør var veldig tydelig på at to 45 mm regler ved siden av hverandre (uten å skru dem sammen) fikk samme nedbøying som en 90 mm regel/bjelke om last, åpningsmål og høyde på bjelke og regler var like.
Så husker jeg at når man regner på nedbøying og styrke så er det lineært samband på bredde og kvadratisk samband på høyden, så det han sa virker rimelig.
Jeg husker ikke formelen/beregningen i hodet, men vår konstruktør var veldig tydelig på at to 45 mm regler ved siden av hverandre (uten å skru dem sammen) fikk samme nedbøying som en 90 mm regel/bjelke om last, åpningsmål og høyde på bjelke og regler var like.
Så husker jeg at når man regner på nedbøying og styrke så er det lineært samband på bredde og kvadratisk samband på høyden, så det han sa virker rimelig.
Kult!T Testarn skrev:Du kan absolutt sette to bjelker ved siden av hverandre, da deler de lasten. Det gjør ingen forskjell å skru dem sammen.
Jeg husker ikke formelen/beregningen i hodet, men vår konstruktør var veldig tydelig med at to 45 mm stendere ved siden av hverandre (uten å skru dem sammen) fikk samme nedbøyning som en 90 mm stender/bjelke om last, åpningsmål og høyde på bjelke og stendere var like.
Så husker jeg at når man regner på nedbøyning og styrke så er det lineært samband på bredde og kvadratisk samband på høyde så det han sa virker rimelig.
Takk for superbra info.
Jeg snakket også med min kontrollansvarlig og han bekreftet det samme. 2 stk 90x405 så ut til å gi omtrent samme bæreevne som en 115x450
Når jeg studerte til gitarbygger vet jeg at det fantes en eller annen formel hvor vi regnet på forskjellen om man la til 1 mm på høyden eller 1 mm på bredden, men kommer ikke på den nå.
Hei, kan man sette 3 stk ved siden av hverandre? Vi har et eldre fritidshus med lav takhøyde, og det eneste alternativet som jeg ser det er 3 stk limtrebjelker eller muligens stålbjelke. Stålbjelke blir helt andre summer, og det kan jeg heller ikke fikse selv, så det unngår jeg.
Det er ingen begrensning på hvor mange du kan ha i bredden. Det er bare fundamentet som må være der for å gi støtte.B Bjoen skrev:
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Beräkning av egentyngd
Lösvirke & Timmerhus -
Varför dubbla inkommande telekablar?
Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G -
Doble bjelker, trenger jeg å tette og/eller lime?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Dubbla tätskikt i nybygge
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Beräkning / verifierig limträbalkar carport
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus