Hei! Skal åpne opp en vegg mellom kjøkken og stue. Har tittet en del på internett og brukt et beregningsverktøy men tenkte å høre med noen.
Å sette opp en bjelke på 450 mm er litt vel grovt da man vil måtte gå limbo, eller har jeg gjort noe feil? Å veksle ut eller å regne om til en stålbjelke er noe jeg har tenkt på, men jeg må vel henvende meg til en konstruktør for et slikt spørsmål?

takk på forhånd!

• Byggebeskrivning nettside med beregningsverktøy for tak- og gulvvekt, samt snøsonevalg. Viser valgte materialtyngder i kN/m².
  • 3D-modell av et 1 1/2-etasjes hus med spesifikasjoner for åpning i innervegg, inkludert mål og materialvalg som konstruksjonsvirke og limtre.
  • Byggeberegningstabell for dimensjonering av bjelker med varierende deformasjon og utnyttelsesgrad, hentet fra byggbeskrivningar.se.
Packebror Packebror skrev:
Hei! Skal åpne opp en vegg mellom kjøkken og stue. Har sett en del på internett og brukt et beregningsverktøy, men tenkte å høre meg for.
Å sette opp en bjelke på 450mm er litt vel grovt da man vil måtte gå limbo, eller har jeg gjort noe feil? Å veksle av eller å regne om til en stålbjelke er noe jeg har tenkt på, men trenger vel å vende meg til en konstruktør for en slik sak?

takk på forhånd!
Nei, det der virker å ligge i de målene jeg har sett på forumet for den størrelsen på åpning i hjertevegg.
Du kan jo gå ned i høyde om du velger en bredere limtrebjelke, men dessverre ikke så mye. Ville nok satset på en stålbjelke for å slippe en bjelke som inngriper på høyden såpass mye.

T Tompafix skrev:
Nei det der virker å ligge i de mål jeg har sett på forumet for den størrelse på åpning i hjertevegg.
Du kan jo gå ned i høyde om du velger en bredere limtrebjelke men dessverre ikke så mye. Skulle nok satse på en stålbjelke for å slippe en bjelke som inngriper på høyden så pass mye.
Ja så mye har jeg forstått med, og derfor jeg er inne på å gjøre akkurat det du sier, å ha en stålbjelke. Men da er det en konstruktør som bør kontaktes antar jeg?

Antar at du har lagringslaster på ca 39 kN (2x).
Da burde en HEA200 (med høyde 190 mm) funke.

G Granngubben skrev:
Antar at du har opplagslaster på ca 39 kN (2x).
Da burde en HEA200 (med høyde 190 mm) funke.
Hadde faktisk flaksen å støte på en konstruktør i arbeidet som har regnet ut at en hea 160mm skal gjøre jobben! Noen ganger så har man flaks, takk for responsen uansett!

• Liker
Granngubben
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.