Hei! Skal åpne opp en vegg mellom kjøkken og stue. Har tittet en del på internett og brukt et beregningsverktøy men tenkte å høre med noen.
Å sette opp en bjelke på 450 mm er litt vel grovt da man vil måtte gå limbo, eller har jeg gjort noe feil? Å veksle ut eller å regne om til en stålbjelke er noe jeg har tenkt på, men jeg må vel henvende meg til en konstruktør for et slikt spørsmål?
takk på forhånd!
Å sette opp en bjelke på 450 mm er litt vel grovt da man vil måtte gå limbo, eller har jeg gjort noe feil? Å veksle ut eller å regne om til en stålbjelke er noe jeg har tenkt på, men jeg må vel henvende meg til en konstruktør for et slikt spørsmål?
takk på forhånd!
Nei, det der virker å ligge i de målene jeg har sett på forumet for den størrelsen på åpning i hjertevegg.Packebror skrev:
Hei! Skal åpne opp en vegg mellom kjøkken og stue. Har sett en del på internett og brukt et beregningsverktøy, men tenkte å høre meg for.
Å sette opp en bjelke på 450mm er litt vel grovt da man vil måtte gå limbo, eller har jeg gjort noe feil? Å veksle av eller å regne om til en stålbjelke er noe jeg har tenkt på, men trenger vel å vende meg til en konstruktør for en slik sak?
takk på forhånd!
Du kan jo gå ned i høyde om du velger en bredere limtrebjelke, men dessverre ikke så mye. Ville nok satset på en stålbjelke for å slippe en bjelke som inngriper på høyden såpass mye.
Ja så mye har jeg forstått med, og derfor jeg er inne på å gjøre akkurat det du sier, å ha en stålbjelke. Men da er det en konstruktør som bør kontaktes antar jeg?T Tompafix skrev:
Antar at du har lagringslaster på ca 39 kN (2x).
Da burde en HEA200 (med høyde 190 mm) funke.
Da burde en HEA200 (med høyde 190 mm) funke.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Hur beräknas bärförmåga på limträbalk som sticker ut från fasad?
Lösvirke & Timmerhus -
Hjelp til å beregne dimensjon på limtrebjelke omgående.
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Beräkna nedböjning på limträbalk för pergola
Altan & Uteplats -
Beregne limtrebjelke carport?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Lyftbom av limträbalk - beräkna maxlast
Verktyg & Maskiner