2.022 lest ·
3 svar
2k lest
3 svar
Beregne laster/erstatte bærende vegg med bjelke

Noen som er flink til å beregne laster osv? Så at Justusandersson dessverre gikk bort i fjor hans innlegg har man lest nøye men dessverre er jeg treig til å regne på dette selv.
Nåvel, jeg vil åpne opp veggen mellom kjøkken og stue. 7,3-7,4m. Jeg er fleksibel litt grann.
Legger ved tegningene, står litt egenlaster og sånt.
rødmarkert skal bort.
nå er spørsmålet hvor kraftig bjelke trengs? Stål eller limtre. Men jeg gjetter at det blir stål da jeg gjetter ut fra hva man har sett på andre steder her i forumet at det sikkert trengs en HEA 200+
helst vil jeg jo bare ha dette på 2 støtter så det er åpent men er ikke HELT fremmed for en søyle på midten om det vesentlig reduserer dimensjonen på bjelken.
Men jeg har forsøkt googlet og sett i forumet hvordan man skal regne men jeg er lost. Tillegg! Taket i dag er laget av tegl og så noen masonitt eller lignende. Vil bytte det fremover mot rupanel, papp og tegl. Tenker at vekten økes da.
Mvh!
Ja, han var meget dyktig den mannen.B Brejj skrev:[bilde] [bilde] [bilde] [bilde] Hei!
Noen som er flinke til å beregne laster osv.? Så at Justusandersson dessverre gikk bort i fjor, hans innlegg har man lest nøye, men dessverre er jeg litt treg til å regne dette ut selv.
Nå vel, jeg vil åpne opp veggen mellom kjøkken og stue. 7,3-7,4m. Jeg er litt fleksibel.
Legger ved tegningene, står litt egenlaster og sånt.
rødt markert skal bort.
nå er spørsmålet hvor fet bjelke trengs? Stål eller limtre. Men jeg gjetter at det blir stål da jeg tipper ut fra hva jeg har sett andre steder her i forumet at det sikkert trengs en HEA 200+
helst vil jeg bare ha dette på 2 støttepunkt så det er åpent, men er ikke HELT fremmed for en søyle på midten om det vesentlig reduserer dimensjonen på bjelken.
Men jeg har prøvd å google og kikke i forumet hvordan man skal regne, men jeg er fortapt. Tillegg! Taket i dag er laget av tegl og deretter noe papp eller lignende. Vil bytte det fremover mot rupanel, papp og tegl. Tanken er at vekten økes da.
Mvh!
Da kan man mate inn alle verdiene her https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/med-meny/?cid=931
Så kan du i det minste få hvilken trebjelke som er aktuell.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Vilket ftx-aggregat ska ersätta ett rexovent rdaa-1-4-1
Ventilation -
Vad kan ersätta Decorama 4913?
Färg, Måla & Tapetsera -
Beregne laster for avveksling av bærende vegg
Bygningsfysikk -
Behöver akut hjälp, beräkna laster från påbyggnaden.
Bygglov -
Vem beräknar laster när takstolarna ska kapas?
Tak & Vind