Hei!
Planlegger en utbygging av huset mitt med 7,2x9,6 meter ytterdimensjoner i to plan. Fire soverom i andre etasje og kjøkken/stue i åpen løsning i første etasje. Jeg skulle trenge litt hjelp med å dimensjonere mellomgulvet.
Min tanke er en hea-bjelke i midten langs rommet med en støtte i midten. Deretter trebjelker som stikkes inn i hea-bjelken fra siden. Spennvidden bør således bli ca 5m for hea-bjelken og 3,3m for trebjelkene. Hvilken dimensjon på hea-bjelken bør brukes, hvor grov støtte og hvilke trebjelker?
Eller noen som kanskje har et bedre forslag?
Planlegger en utbygging av huset mitt med 7,2x9,6 meter ytterdimensjoner i to plan. Fire soverom i andre etasje og kjøkken/stue i åpen løsning i første etasje. Jeg skulle trenge litt hjelp med å dimensjonere mellomgulvet.
Min tanke er en hea-bjelke i midten langs rommet med en støtte i midten. Deretter trebjelker som stikkes inn i hea-bjelken fra siden. Spennvidden bør således bli ca 5m for hea-bjelken og 3,3m for trebjelkene. Hvilken dimensjon på hea-bjelken bør brukes, hvor grov støtte og hvilke trebjelker?
Eller noen som kanskje har et bedre forslag?
Grundstött
· Halland
· 28 348 innlegg
Hei Buicken, velkommen til Bygga Hus-forumet!
Her kan du begynne å lese litt, jeg har akkurat samme konstruksjon som du skisserer:
http://www.byggahus.se/forum/byggma...aller-upp-takstol.html?perpage=15#post2073618
Her kan du begynne å lese litt, jeg har akkurat samme konstruksjon som du skisserer:
http://www.byggahus.se/forum/byggma...aller-upp-takstol.html?perpage=15#post2073618
Grundstött
· Halland
· 28 348 innlegg
Sånt kan jeg ikke, men jeg skal fortelle hvordan "beregningen" av min bjelke ble gjort:buicken skrev:
På byggemøtet ble det diskutert det store åpne spennet over stuen, og hvordan det skulle bygges.
Min kvalitetsansvarlig kikket på plantegningen, tenkte etter ca 10 sekunder, og sa "Vi tar en 200 mm HEA-bjelke". Så fikk det bli. Bjelken kostet 5.000 kr og hviler på en 95x95 mm trestolpe i hver ende.
Hei. Jeg har regnet på dette for deg og dimensjoner som er passende er følgende:
Bærebjelke HEA 220
Bjelker 45x220
Jeg har regnet på 10 meters spennvidde med støtte på midten. Støttene har jeg ikke regnet på men velger du 95x95 så er du på den sikre siden.
Lykke til med byggingen // Marcus
Bærebjelke HEA 220
Bjelker 45x220
Jeg har regnet på 10 meters spennvidde med støtte på midten. Støttene har jeg ikke regnet på men velger du 95x95 så er du på den sikre siden.
Lykke til med byggingen // Marcus
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Ta bort mellanbjälklag i gammalt timrat hus?
Lösvirke & Timmerhus -
Hvordan gjøre med dampsperren her rundt svillen og ved etasjeskillet?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Hur bäst isolera mellanbjälklag i gammalt hus med källare?
Isolering -
1800-tallshus med etasjeskiller på cc 1800
Bygningsfysikk -
Beregne bjelke mellomgulv torprenovering
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi