Hei!
Planlegger en utbygging av huset mitt med 7,2x9,6 meter ytterdimensjoner i to plan. Fire soverom i andre etasje og kjøkken/stue i åpen løsning i første etasje. Jeg skulle trenge litt hjelp med å dimensjonere mellomgulvet.
Min tanke er en hea-bjelke i midten langs rommet med en støtte i midten. Deretter trebjelker som stikkes inn i hea-bjelken fra siden. Spennvidden bør således bli ca 5m for hea-bjelken og 3,3m for trebjelkene. Hvilken dimensjon på hea-bjelken bør brukes, hvor grov støtte og hvilke trebjelker?
Eller noen som kanskje har et bedre forslag?

Takk skal du ha.
Det ser ut til å være en hel del kompetanse her, og jeg ville vært veldig takknemlig om noen tok på seg oppgaven med å dimensjonere bjelkelaget mitt:)

Regn gjerne også på 7,2x10,2, om det gjør noen forskjell på bjelken.

buicken skrev:
...jeg ville vært veldig takknemlig om noen tok på seg oppgaven å dimensjonere mitt bjelkelag:)
Sånt kan jeg ikke, men jeg skal fortelle hvordan "beregningen" av min bjelke ble gjort:
På byggemøtet ble det diskutert det store åpne spennet over stuen, og hvordan det skulle bygges.
Min kvalitetsansvarlig kikket på plantegningen, tenkte etter ca 10 sekunder, og sa "Vi tar en 200 mm HEA-bjelke". Så fikk det bli. Bjelken kostet 5.000 kr og hviler på en 95x95 mm trestolpe i hver ende.

Hei. Jeg har regnet på dette for deg og dimensjoner som er passende er følgende:
Bærebjelke HEA 220
Bjelker 45x220

Jeg har regnet på 10 meters spennvidde med støtte på midten. Støttene har jeg ikke regnet på men velger du 95x95 så er du på den sikre siden.

Lykke til med byggingen // Marcus

Tusen takk!!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.