Jeg skal gjærsage listverk rundt et par trekantede vinduer (egentlig firkantede) og trenger litt hjelp med beregningene... er dårlig på dette.
Det er de to øvre vinklene jeg tenker på.
Når jeg grovt anslo på den høyre siden, fikk jeg det til rundt 49-50 grader, noe jeg gjorde ved å prøvesage på 47 grader, som er maks på min sag, og da var det litt avvik. Prøvebitene gikk ikke helt sammen. Det er neste problem...
Finnes det sager som klarer mer enn 47? Har lest andre tråder om å sage kiler og legge i sagen for å vinkle listen, men det virker litt komplisert.
Når jeg grovt anslo på den høyre siden, fikk jeg det til rundt 49-50 grader, noe jeg gjorde ved å prøvesage på 47 grader, som er maks på min sag, og da var det litt avvik. Prøvebitene gikk ikke helt sammen. Det er neste problem...
Finnes det sager som klarer mer enn 47? Har lest andre tråder om å sage kiler og legge i sagen for å vinkle listen, men det virker litt komplisert.
Renovator
· Kalmar län
· 2 596 innlegg
arctan( (595-150)/1980 ) = 12,7 grader gir deg den spisse vinkelen. Den andre vinkelen blir da 90-12,7 = 77,3 grader. På saga regnes vinkelinnstillingen som 0 grader ved et rettvinklet kutt. For å gjære riktig skal du stille saga på 90 - halve vinkelen (f.eks. 90-77,3/2 = 51,4 grader).G gluecifer skrev:Jeg skal gjærsage salningslister rundt et par trekantede vinduer (egentlig firkantede) og trenger litt beregningshjelp…er dårligst på dette.
Når jeg grovt anslo på den høyre siden fikk jeg det til rundt 49-50 grader, noe jeg gjorde ved å prøve å sage på 47 grader som er maks på saga mi, og da var det litt avvik. Prøvebitene gikk ikke helt sammen. Det er neste problem…
Finnes det sager som klarer mer enn 47? Har lest andre tråder om å sage kiler og legge i saga for å vinkle listen, men det virker litt kronglete.
Når saga ikke rekker til har jeg en trekant av en bit MDF jeg legger mellom virke og anlegg. F.eks. 30 grader er lett ved å lage en rettvinklet trekant der en katet er dobbelt så lang som den andre. På den måten får du 30 grader ekstra til saga sitt normale maksimale utslag.
Takk Bernieberg! 51,4 kan jo stemme veldig bra da.
Men den korte sidens vinkel, med prøverbiter og øyemål virker det som om det ligger rundt 40 grader.
Er det da 77,3/2 = 38,65 som sagen skal stilles på?
Og kan jeg nå ved hjelp av de utregnede gradene beregne hvordan vinkelen på to kiler (som mellomlegg) burde være?
Men den korte sidens vinkel, med prøverbiter og øyemål virker det som om det ligger rundt 40 grader.
Er det da 77,3/2 = 38,65 som sagen skal stilles på?
Og kan jeg nå ved hjelp av de utregnede gradene beregne hvordan vinkelen på to kiler (som mellomlegg) burde være?
Renovator
· Kalmar län
· 2 596 innlegg
Vinkelen oppe til venstre i figuren din er 77,3 grader og da skal sagen stilles på 51,4 grader ifølge tidligere beregning.
Vinkelen oppe til høyre er 90+12,7 = 102,7 grader. Da skal sagen stilles på 90-102,7/2 = 38,7 grader.
Hvis 47 grader er maks på sagen din, kan du for eksempel lage en 30 graders trekant ifølge tidligere, og da stiller du sagen på 21,4 grader for at summen skal bli rett. Du kan lage den trekanten med vilkårlig vinkel, så lenge du kjenner til hva vinkelen er, slik at du kan regne ut den gjenværende delen som sagen skal justeres.
Vinkelen oppe til høyre er 90+12,7 = 102,7 grader. Da skal sagen stilles på 90-102,7/2 = 38,7 grader.
Hvis 47 grader er maks på sagen din, kan du for eksempel lage en 30 graders trekant ifølge tidligere, og da stiller du sagen på 21,4 grader for at summen skal bli rett. Du kan lage den trekanten med vilkårlig vinkel, så lenge du kjenner til hva vinkelen er, slik at du kan regne ut den gjenværende delen som sagen skal justeres.
Renovator
· Kalmar län
· 2 596 innlegg
Bare teste på en spillbit så kan man jo prøve til det går 
Et julegavetips er en gjæringsvinkel. Den måler vinkelen og har en egen skala for hva sagen skal stilles på, typ denne (finnes i forskjellige prisklasser avhengig av presisjon og kvalitet).
https://m.lightinthebox.com/sv/p/mi...2jnHsVyCF5y6PRsyERoCpm4QAvD_BwE#header_anchor
Et julegavetips er en gjæringsvinkel. Den måler vinkelen og har en egen skala for hva sagen skal stilles på, typ denne (finnes i forskjellige prisklasser avhengig av presisjon og kvalitet).
https://m.lightinthebox.com/sv/p/mi...2jnHsVyCF5y6PRsyERoCpm4QAvD_BwE#header_anchor
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Program för att beräkna ekonomi nytt boende
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Hur beräknar man dimension på väggreglar?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Hur beräknar jag ut träffyta på vägg för spotlight
Belysning -
Hur beräknas bärförmåga på limträbalk som sticker ut från fasad?
Lösvirke & Timmerhus -
Hjelp til å beregne dimensjon på limtrebjelke omgående.
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi