Hei!
Holder på å renovere taket på en sommerhytte. Det er et pulttak.
Tanken var å legge plater på taket. Men nå har jeg begynt å vurdere betongtakstein i stedet.
Spørsmålet er hva mine kertobjelker jeg har brukt i taket tåler.
Bjelkene er av dimensjon 45X360mm.
cc mål mellom bjelkene 1200mm
Bredde på hytta (spennvidde) 4900mm
Lengde på hytta 9550mm
Takvinkel 15 grader
Snølastsone 1,5
Ligger undertak på taket, taket skal også isoleres.
Er det noen som har litt peiling på dette, eller som har en lenke til noe beregningsprogram?
Takk på forhånd!
Holder på å renovere taket på en sommerhytte. Det er et pulttak.
Tanken var å legge plater på taket. Men nå har jeg begynt å vurdere betongtakstein i stedet.
Spørsmålet er hva mine kertobjelker jeg har brukt i taket tåler.
Bjelkene er av dimensjon 45X360mm.
cc mål mellom bjelkene 1200mm
Bredde på hytta (spennvidde) 4900mm
Lengde på hytta 9550mm
Takvinkel 15 grader
Snølastsone 1,5
Ligger undertak på taket, taket skal også isoleres.
Er det noen som har litt peiling på dette, eller som har en lenke til noe beregningsprogram?
Takk på forhånd!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Velkommen til Byggahus forum!
Det finnes mange lenker til styrkedata for Kertobjelker på nettet. F.eks. denne:
https://www.metsawood.com/se/kerto-lvl/Pages/default.aspx
Kertobjelkene har en typebetegnelse som man må kjenne til for å finne rette verdier. Det er altså ikke nok med målopplysningene. Styrken ligger i samme område som limtre.
Det finnes mange lenker til styrkedata for Kertobjelker på nettet. F.eks. denne:
https://www.metsawood.com/se/kerto-lvl/Pages/default.aspx
Kertobjelkene har en typebetegnelse som man må kjenne til for å finne rette verdier. Det er altså ikke nok med målopplysningene. Styrken ligger i samme område som limtre.
Takk for lenken.
Det eneste som står på bjelkene er Ultralam aug 2015. Har kjøpt dem på blocket, så vet ikke mer..
Vet at moelven hadde et beregningsprogram tidligere, der man kunne legge inn sine mål og takvinkler mm, og deretter få frem hvilke dimensjoner som kreves. Finner imidlertid ikke den siden lenger.
Det eneste som står på bjelkene er Ultralam aug 2015. Har kjøpt dem på blocket, så vet ikke mer..
Vet at moelven hadde et beregningsprogram tidligere, der man kunne legge inn sine mål og takvinkler mm, og deretter få frem hvilke dimensjoner som kreves. Finner imidlertid ikke den siden lenger.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Ultralam er russiske bjelker. De har en nettside med adressen ultralam.com. Der finnes tekniske opplysninger. Hvis bjelkene mangler typebetegnelse, kan du alltid anse dem som tilhørende den svakeste kategorien. Det kreves imidlertid visse kunnskaper i fasthetslære for å kunne tolke opplysningene. Vektforskjellen mellom plater og betongtakstein er ikke så stor i forhold til normale snølaster. Særlig ikke hvis huset ligger lenger nord. Tegltakstein er betydelig lettere enn betongtakstein. Variasjonen mellom forskjellige produsenters betongtakstein kan være ganske stor.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Program för att beräkna ekonomi nytt boende
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Hur beräknar man dimension på väggreglar?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Hur beräknar jag ut träffyta på vägg för spotlight
Belysning -
Beregne bæreevne - flytte søyle og bytte ut takbjelke (hus 200 år)
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Beräkna bärighet för stor vägghylla?
Inredning