Hei,
Jeg skal bygge om taket på en Garasje.
Et lavskrått tak, ca. 7–10 grader.
Min tanke er å bruke Limtre 90x225mm med cc 600mm, disse vil hvile på en eksisterende Limtre 415x115mm og deretter lande på en stålbjelke som jeg har tenkt å ha over garasjeportinnkjørselen.
Taket skal så kles med rupanel og papp, og etter det legges terrassebord oppå for å kunne bruke som en terrasse. Snøsone er 1,5.
Jeg lurer på hvilken type bjelke og stolper jeg trenger for å kunne tåle vekten som blir.
Takknemlig for svar!
Jeg skal bygge om taket på en Garasje.
Et lavskrått tak, ca. 7–10 grader.
Min tanke er å bruke Limtre 90x225mm med cc 600mm, disse vil hvile på en eksisterende Limtre 415x115mm og deretter lande på en stålbjelke som jeg har tenkt å ha over garasjeportinnkjørselen.
Taket skal så kles med rupanel og papp, og etter det legges terrassebord oppå for å kunne bruke som en terrasse. Snøsone er 1,5.
Jeg lurer på hvilken type bjelke og stolper jeg trenger for å kunne tåle vekten som blir.
Takknemlig for svar!
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 innlegg
Det mangler nok info om hvordan veggen blir der porten skal være? Blir det seks meter spennvidde uten stolpe i det hele tatt eller?
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 innlegg
Fast dør og port må vel festes i noe?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Hvis du skal bruke taket som terrasse må det dimensjoneres som en balkong, med en ganske høy nyttelast som følge. En stålbjelke trenger å være av typen HEA 220 eller IPE 260. Limtre 90x225 på c/c 600 er for svakt, trenger i det minste å være 90x270. Også den eksisterende limtrebjelken, 115x415, er for svak og må forsterkes. En bjelke på midten vil også redusere kostnadene betraktelig. Likeledes å revurdere bruken som terrasse og dens størrelse.
Börjlina på midten er dessverre vanskelig da garasjeporten skal gå fritt under taket og jeg har begrenset høyde.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Ja. Lastmessig fungerer 90x225 på c/c 400, men derimot blir det litt svaiete. Du kan motvirke det ved å bytte ut råsponten mot skrulimt K-plywood, helst 24 mm. Alternativt kan du skrulime K-plywood på undersiden i stedet.KaptenCederberg skrev:
Høres ut som en god plan å skru/limme på innsiden da jeg får et "innertak"
har du også oversikt over hvilken størrelse/type stålstammer man trenger for å kunne bære opp bjelkene..
Tusen takk for svar
har du også oversikt over hvilken størrelse/type stålstammer man trenger for å kunne bære opp bjelkene..
Tusen takk for svar
"Stålstolper" mener jeg så klart
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det gjør monteringen enklere hvis stolpene har samme bredde som bjelken. Gjør man det vil de bli kraftig overdimensjonerte, men det blir penere. Det enkleste er altså å bruke bjelkens dimensjon også for stolpene. Ellers fungerer det bra med limtre også, 90x90 mm.
bare for å dobbeltsjekke, Stålbjelke HEA eller HEB 220 i ytterveggen over garasjeport.
Så Limtre 90x225mm på 400cc som lander på denne bjelken.
Jeg forsterker også den eksisterende limtre bjelken 115x415mm med en stolpe i midten. (limtre 115+115)
Stolper under Stålbjelken ønsker jeg å ha så smidige som mulig, hvilken type stålstolpe bruker man da?
er den 4-kants "hul" eller hva er best? og hva kalles de?
takk på forhånd
Så Limtre 90x225mm på 400cc som lander på denne bjelken.
Jeg forsterker også den eksisterende limtre bjelken 115x415mm med en stolpe i midten. (limtre 115+115)
Stolper under Stålbjelken ønsker jeg å ha så smidige som mulig, hvilken type stålstolpe bruker man da?
er den 4-kants "hul" eller hva er best? og hva kalles de?
takk på forhånd
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Pilar av stål tåler svært store belastninger, selv med små dimensjoner. Kvadratiske hulrør kalles for VKR. Teoretisk sett ville det vært tilstrekkelig med 50x50 mm VKR-rør, men det blir ingen god konstruksjonsdetalj med en HEA 220 liggende oppå. Pilarens dimensjon må derfor overdrives betydelig. Største VKR-dimensjonen er 120x120, tror jeg. Det er ganske mye mekanisk arbeid for å få det sammen på en pen og holdbar måte.
strålende @justusandersson
stor takk for svar.
Jeg kommer til å Gjøre det meste selv, men innser at jeg trenger å ringe en Smed som kommer og sveiser/monterer sammen stålkonstruksjonen for meg
Ett siste spørsmål for å føle meg trygg i valget av bjelke:
Jeg tenkte å velge en HEB 220 Bjelke i stedet for HEA 220 for å være på den sikre siden.
Er det stor forskjell på hvor stor vekt de klarer å bære før de "bøyer seg"?
Fordeler / ulemper?
Veldig takknemlig for dine svar
stor takk for svar.
Jeg kommer til å Gjøre det meste selv, men innser at jeg trenger å ringe en Smed som kommer og sveiser/monterer sammen stålkonstruksjonen for meg
Ett siste spørsmål for å føle meg trygg i valget av bjelke:
Jeg tenkte å velge en HEB 220 Bjelke i stedet for HEA 220 for å være på den sikre siden.
Er det stor forskjell på hvor stor vekt de klarer å bære før de "bøyer seg"?
Fordeler / ulemper?
Veldig takknemlig for dine svar