3.732 lest ·
18 svar
4k lest
18 svar
Trengs konstruksjonstegninger?
Side 1 av 2
Hei,
Har kjøpt hus med totalentreprise og finner ingen konstruksjonstegninger blant tegningene og lurer da på om det er nødvendig eller hensiktsmessig å ha ved eventuell salg eller ombygging.
Kan en snekker se på vårt hus om man kan rive en vegg etc. ved omgjøring eller legge igjen åpent til tak med nytt bjelkelag for nytt rom osv, sånne enkle praktiske ting.
Behøves konstruksjonstegningen så jeg skal maile og forsøke å få disse?
Har kjøpt hus med totalentreprise og finner ingen konstruksjonstegninger blant tegningene og lurer da på om det er nødvendig eller hensiktsmessig å ha ved eventuell salg eller ombygging.
Kan en snekker se på vårt hus om man kan rive en vegg etc. ved omgjøring eller legge igjen åpent til tak med nytt bjelkelag for nytt rom osv, sånne enkle praktiske ting.
Behøves konstruksjonstegningen så jeg skal maile og forsøke å få disse?
Om du har en totalentreprise, da er det nok entreprenøren som står for konstruksjonstegninger.
Hans ansvar!
Om du skal gjøre endringer, da er det entreprenøren som skal avgjøre hva som går an å gjøre.
Han tar med stor sikkerhet ekstra betalt for dette.
Hans ansvar!
Om du skal gjøre endringer, da er det entreprenøren som skal avgjøre hva som går an å gjøre.
Han tar med stor sikkerhet ekstra betalt for dette.
Huset finnes allerede og står på plass. Jeg tenkte om jeg vil gjøre egne endringer om f.eks. 5 år eller om det er en fordel om man skulle selge om 10 år om de kanskje har en plan på å gjøre om avhengig av hvordan konstruksjonen er?
Det er vel alltid bra å ha så mye info som mulig om huset uansett om man skal selge eller bygge om.
Sørg for at du får dem og helst i A1 format og/eller dwg filer.
Sørg for at du får dem og helst i A1 format og/eller dwg filer.
Hei igjen,
Et lite oppfølgingsspørsmål
Hvis jeg vil bygge ut eller rive en vegg eller tette igjen åpen himling på mitt nybygg om 3 år, går det an ut ifra å se hvordan huset ser ut (trent byggøye) å fikse dette uten eksisterende konstruksjonstegninger uten for mye ekstraarbeid?
Et lite oppfølgingsspørsmål
Hvis jeg vil bygge ut eller rive en vegg eller tette igjen åpen himling på mitt nybygg om 3 år, går det an ut ifra å se hvordan huset ser ut (trent byggøye) å fikse dette uten eksisterende konstruksjonstegninger uten for mye ekstraarbeid?
Å bygge ut går nok uten, rive en vegg kan være litt vanskeligere, sette igjen et innertak? å gjøre overetasjen mener du?
Hva er det for hustype?
Kan du legge opp en plantegning eller noe lignende?
Hva er det for hustype?
Kan du legge opp en plantegning eller noe lignende?
Jeg har en funkisbolig på to plan, 5m høy og med 65m2 bebygget areal. Over TV-sofaen er det ingen etasje/rom. Om vi ønsker å bygge et ekstra soverom der om noen år, og legge bjelkelag i samme nivå som resten av plan 2, er det mulig, eller er det noe som kan bli vanskelig uten tegningen?
Hvordan kan jeg formulere meg i en e-post til husleverandøren (totalentreprenør) slik at han ikke ser det som en bestilling som koster skjorta hvis det ikke inngår i kjøpet?
Hvordan kan jeg formulere meg i en e-post til husleverandøren (totalentreprenør) slik at han ikke ser det som en bestilling som koster skjorta hvis det ikke inngår i kjøpet?
Det kan ikke trenges tegning for det, en seriøs snekker har kontroll på hvordan man løser det da.
Der er ev spennvidden et større problem men det løser man med f.eks. Moelvens beregningsprogram
Der er ev spennvidden et større problem men det løser man med f.eks. Moelvens beregningsprogram
Har ikke kommunen krevd det for byggetillatelsen?
Det er jo Alltid bra å ha så mye tegninger og info som mulig om huset sitt, det er lett å glemme hvordan man gjorde det selv om man bygger selv
Det er jo Alltid bra å ha så mye tegninger og info som mulig om huset sitt, det er lett å glemme hvordan man gjorde det selv om man bygger selv
Medlem
· Västra götalands län
· 49 innlegg
Har også for meg at kommunen skal ha alle konstruksjonstegninger for å endelig godkjenne byggetillatelsen. Bygger plassbygd hus nå med totalentreprise og jeg har fått alle konstruksjonstegninger uten å engang spørre etter dem.
//Andreas
//Andreas
Jeg ringer kommunen i ettermiddag og sjekker med dem. Jeg har jo byggesett-hus, så kanskje ikke trengs konstruksjonstegninger om huset har blitt godkjent i en eller annen instans?
Skal kommunen ha energiberegning på huset i byggesøknaden?
Skal kommunen ha energiberegning på huset i byggesøknaden?
Sist redigert:
Medlem
· Västra götalands län
· 49 innlegg
Tror kommunen vil ha inn en energibalanseberegning