Som overskriften sier, vi holder på og fjerner en vegg mellom storstuen og et soverom, for å få inn mer lys og luftigere storstue.

Vi har fjernet sponplatene som satt på veggene mellom rommene, men latt stokken/reglene som disse satt i, være.
Og hver plate hadde sin egen "ramme" med tre regler som de satt spikret i, den regelen i midten for hver har vi fjernet.
Målte høyden mellom tak og gulv før og etter, taket sank 5 mm når man fjernet en midtregel i hver "ramme" så å si, husker ikke nå sånn her, men si at det var 2360 mm og så 2355 mm (i hver ramme).

Da ble jeg litt fundersom og stoppet der. :)
Så spørsmålet er om jeg trenger å fikse en bjelke imellom, eller om det kanskje er risikofritt.

Huset er et 1½ plan fra -73, vedlegger tegninger på kåken og veggen i seg selv.

• Arkitektegning av et 1½-etasjes hus fra 1973, viser en tverrsnitt og en fasade mot gaten med gavltak og vinduer.
  • Plantegning av et hus i 1½ etasje fra 1973, med detaljerte rominndelinger og mål. Viser bunnplan og loftsplan.
  • En vegg med fjernede sponplater viser trestenderverk; et brytejern er lent mot veggen. Arbeidet pågår i et rom i et hus fra 1973.
  • Renoveringsprosjekt der en vegg mellom to rom er fjernet, med støttebjelker synlige. Pappesker, støvsuger og møbler i bakgrunnen.
F finntrollet skrev:
Som rubrikken sier, vi holder på og fjerner en vegg mellom det store rommet og et soverom, for å få inn mer lys og luftigere store rom.

Vi har tatt bort sponplatene som satt på veggene mellom rommene, men latt stå igjen stammen/reglene som disse satt i.
Samt hver plate hadde sin egen "ramme" med tre regler som de satt spikret i, den regelen i midten på hver har vi tatt bort.
Målte høyden mellom tak og gulv før og etter, taket sank 5mm når man tok bort en midtregel i hver "ramme" for å si det sånn, husker ikke nå sånn her, men si at det var 2360mm og så 2355mm (i hver ramme).

Da ble jeg litt fundersom og stoppet der. :)
Så spørsmålet er om jeg trenger å fikse en bjelke imellom, eller om det kanskje er risikofritt.

Huset er en 1½-etasjes fra -73, legger ved tegninger på huset og veggen i seg.

Om jeg forstår deg riktig så er overliggeren i hver ramme nå bøyd nedover? Altså at du har to forskjellige mål i hver ramme et lavere i midten og et høyere i kanten?

Konstruksjonen i seg ser ikke bærende ut imo.

Den veggen har høyst usannsynlig noen bærende funksjon
Derimot er veggen som akvariet står mot bærende.
Det fremgår av seksjonstegningen

• Liker
Ulltand
  • Laddar…
Nei den ser ikke ut til å være bærende.

H
GoC GoC skrev:
Den veggen har høyst usannsynlig noen bærende funksjon
Derimot er veggen som akvariet står mot bærende.
Det fremgår av seksjonstegningen
Står ikke akvariet mot en yttervegg?
Veggen rett overfor akvariet, dvs mellom kjøkken og stue er vel sannsynligvis bærende, eller?

• Liker
Joak
  • Laddar…
H hrt skrev:
Veggen motsatt akvariet, dvs mellom kjøkken og stue er vel sannsynligvis bærende, eller?
Så ser det ut til å være ja. Men uansett så er ikke den skramlete sponplateveggen bærende.
Mens hjertemuren i huset er bærende.

• Liker
hrt
  • Laddar…
Ser ut som om alle er enige, men hvorfor sank taket 5 mm?

Veggen med akvariet er yttervegg ja, og rett overfor er midten av huset.

Mjo var jo nettopp at taket sank litt som gjorde meg undrende... Men nå når jeg tenker etter, så målte jeg jo mot rammen som vi slo løs en regel fra. Den kanskje bare lå i spenn?

Kanskje løsne en til i midten og måle mellom gulv og tak da. ‍♂️

• Liker
daala
  • Laddar…
H
F finntrollet skrev:
Veggen med akvariet er yttervegg ja, og rett over er midten av huset.

Mjo var jo nettopp at taket sank litt som gjorde meg litt bekymret... Men nå når jeg tenker etter, så målte jeg jo mot rammen som vi slo løs en bjelke fra. Den kanskje bare lå i spenn?

Kanskje ta løs en til i midten og måle mellom gulv og tak da. ‍♂️
Ja nå må du måle igjen. Spenningen er oliiidlig ;)

F finntrollet skrev:
Veggen med akvariet er yttervegg ja, og rett overfor er midten av huset.

Jo, det var jo nettopp at taket sunket litt som gjorde meg bekymret... Men nå når jeg tenker etter, så målte jeg jo mot rammen som vi slo løs en regel fra. Den lå kanskje bare i spenn?

Kanskje løsne en til i midten og måle mellom gulv og tak da. ‍♂️
Så kan det jo være. Kjør på!

Da har vi bånkat loss tre av fire som var igjen i midten, målte før og etter mellom gulv og tak, 2385mm før og sank bare 1-2mm etterpå.

Har smøget på overetasjen mens søsteren har målt nede, gikk ikke an å se taket bevege seg, ikke når jeg gjorde litt gymnastikk med små hopp..

• Liker
FoJjen og 1 annen
  • Laddar…
Tomture61
H hrt skrev:
Veggen rett ovenfor akvariet, dvs. mellom kjøkken og stue, er vel sannsynligvis bærende, eller?
Den er bærende, ja. Synes på grunnen som er forsterket akkurat der.

Hva med dette? Smask på betong så man får det jevnt med resten av platen der?

• Bilde av en parkettkant og et ujevnt underlag med betong som stikker opp, med materialer og spiker i forgrunnen.
  • Gulv med åpnet kant som viser betong og treverk langs en ufikset del av parketten.
H
Hva er planen så? Beholde eksisterende gulv?

H
F finntrollet skrev:
Hva sier du til dette? Smask på betong så man får det jevnt med resten av platen der?
Hvor går vp-røret?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.