Dette er min favorittskrue når det kreves presisjon med lister og annet. Ca 3mm smal. Borrspiss. Lite hode. Og torx. Og den fantes i forskjellige lengder. En utrolig praktisk skrue. Dessuten ble den solgt i løsvekt.
To skruer i ulike lengder, en kort og en lang, lagt på et hvitt underlag. Begge skruene har liten skalle og er av metall.
Men nå ser det ut som Bauhaus har byttet leverandør av skruer. Ingen steder finner jeg en gang lignende skruer. Er det noen som har noen tips om hvor jeg kan finne slike skruer? Eller lignende?

Listekrue?

Den listsktuv jeg finner er ofte for grov og har for stor skalle. Ofte er de pakket i små poser og stykkprisen på skruen blir 10 kroner stykket.

Kom gjerne med konkrete tips hvis du kjenner til et spesifikt produkt.

Grabber LTX virker likt det du søker.
Foto av en Grabber LTX62VITC listskrue med hvit finish og bits, pris 324 kr for 100-pakning. Grabber LTX skruv med borrspets, visad med vit skalle, markerad som listskruv. Visas på en prisjämförelsesida, kostar 324 kr.

Finnes med hvit, blank og kobberfarget hode.

Søk etter sokkelskruv så finner du mer lignende denne. Bauhaus har en Essve variant men den manglet nok borrespiss.

Den der grabberskruen er grovere.

Derimot ser det ut som Claes Ohlson har noe lignende. Men dårlig utvalg på lengder, og de selges i små poser. Dvs dyr skrue.

• Liker
gusvo085
  • Laddar…
3,3mm er nær ca. 3mm som du skriver.

Essve har tynn listskrue med tx10 bits til hodet. Pleier alltid å ha et par ulike lengder hjemme for samme som du skriver om.

Det er jo også et tilgjengelighetsspørsmål. Det går nok an å finne skruer å bestille på nettet. Men det er leveringstider og frakt og elendighet. Jeg savner virkelig Bauhaus-tilbudet der man bare kunne kjøpe denne skruen i løsvekt i lengder på hver 5. mm. Mye synd at de sluttet med dette.

FAST har en som er 3,2mm, torx.

Byggmax, Bårebo.
Gulv/listeskrue fra Bårebo, 3,2x40mm, designet for innfesting i lister og massive gulv. Skruen har hvitt hode og selges hos Byggmax.

FredrikR FredrikR skrev:
FAST har en som er 3,2mm, torx.
Det kan være en kandidat. Den selges jo blant annet her på byggahus. Jeg lurer på hvor man får tak i den i løpet av påskehelgen?

Skal man bare ha noen få skruer kan man vel like gjerne forbore?

Er det all løsvekt som er borte eller bare deler av sortimentet?

Z z_bumbi skrev:
Skal man bare ha noen få skruer kan man vel like gjerne forbore?

Er det all løsvekt som er borte eller bare deler av sortimentet?
Visst kan man forbore. Men det er ikke der skoen trykker. Om man f.eks. skal skru allmogelister (noen ganger må man jo klemme dem litt ekstra) og sette skruen midt i folden så vil man ha skrue med liten diameter. Både gjenge og hode. Fremfor alt hode. Det samme når man må sette en skrue veldig nær en kant. Da vil man jo ikke ha et hode som går utenfor kanten, eller moser ut treet.

Det gamle sortimentet av Bauhaus løsvekt har blitt byttet ut mot et nytt sortiment som delvis overlapper med det gamle. Men skruen i mitt første innlegg ser ikke ut til å være tilgjengelig lenger.

O Olf Oggler skrev:
Det kan være en kandidat. Den selges jo blant annet her på byggahus. Jeg lurer på hvor man får tak i den i påskehelgen?
Grabbers sortiment finnes på Hornbach-hyller. Jeg synes at 3,3mm burde anses være tilstrekkelig 3mm for å duge.

hvorfor borrespiss på listskrue, virker litt unødvendig

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.