Trenger å bore et antall 56mm hull for spotlights i en 15mm ekskive.

Tror ikke helt på mitt hullbor-sett (et sånt med 6-7 forskjellige løstagbare skjær man kan velge mellom).

Noen gode ideer om hvordan jeg best gjør dette for et fint og nøyaktig resultat?

// Janne

Stikksag?
En spot burde jo ha en ramme på iallfall 5-10mm som kan dekke evt. feil, så det er den presisjonen du trenger når du sager i så fall...

/K

Mmmm, tenkte på det også, men 56mm er ganske smalt. Kan iof sage en stjerne først for å gjøre det lettere. Hadde det funnes en borreløsning hadde det vært enklere og raskere ;)

Det fungerer utmerket med din hullsag selv om den er av enklere type. Kan ikke tenke meg at spottene krever eksakt mm-presisjon så skulle det bli 58 på grunn av at sagen ikke sentrerer riktig gjør det ingenting, ta det bare rolig og kjør ikke med for høy hastighet så skal det fungere.

Skal ta og prøve med en spillbit. Mitt borersett virker bare så ranglete, derav min tvil.

jeg skulle lage 102 mm-hull i 38 mm eik (for en powerport) og det var den enkelt farligste oppgaven hittil under min renovering. Jeg snurret mer enn hullsagen når det kuttet noe vanvittig. Det endte med at jeg kjørte sagen baklengs (!?) for å lage et ca 10 mm dypt spor, deretter brukte jeg 22 mm trebor og stikksag til hullet var klart, det fungerte utmerket.

Om det er en løs planke kanskje du kan finne et verksted som har en solid søyleboremaskin + et godt bor som kan hjelpe deg? Men det er kanskje optimistisk å finne slike små verksteder nå for tiden..... :(

Det er veldig stor forskjell på å bore 102 mm hull og 56 mm. Skaff en hullbor av høy kvalitet, ikke et sånt sett med 8 bor for 39,90. Du må bruke en skikkelig bormaskin, en vanlig skrudriller holder ikke.

Mål ytterdiameteren på dine spotter (ytterringen den som dekker hullet), deretter måler du ytterdiameteren på den delen som skal inn i hullet. Da ser du innenfor hvilken toleranse du bør ligge. Og du ser hvor stort hull du kan ha.

Jeg brukte biltemas hulltagningssett til mine spotter, og de er ikke de beste, fungerte perfekt.

Alternativt, bor med ditt sett et lite spor på ca 3-5 mm, bor et hull med en trebor på innsiden av sporet, rett gjennom og kjør deretter med stikksagen etter ditt boret spor som mal. Da får du det pent. Tror ellers det kan være ganske kjedelig å bore med et hulltagningssett som ikke er av god kvalitet i eik som er en "smule" hardt...

Lykke til!

naresjo: Det var et bra tips. Har litt å spille på da innerdiameteren er 56 mm og ytteren er 70 mm. Jeg prøver og ser hvordan det går.

• Hullsag fra Starrett med hardmetalltenner, egnet for harde treslag og MDF.
P-Plass: Hva koster disse?

Ginflyer skrev:
P-Plass: Hva koster disse?
Sikkert ikke billig, men se det slik: nå har du en god grunn til å kjøpe skikkelig bra greier! :)

Et alternativ er å frese ut hullene med håndoverfresen, kommer man ikke igjennom så kan den freste kanten hjelpe til å styre stikksagens blad litt.

/Kent

Alle grunner til å skaffe kvalitetsgreier er alltid velkomne ;)

Jeg vurderte å frese det ut, men lurte på om det var riktig vei å gå da det i fresesammenheng er et lite hull. Fikk mitt sirkelanslag til 1010:en i går, får se om det er et alternativ.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.