Hei!
Hvis du vil få så pent snitt som mulig med en sirkelsag, bør du sage fra undersiden eller oversiden? Ved stikksaging sager man jo fra undersiden for best resultat.
Og hvor dypt bør bladet gå? Skal det akkurat gå gjennom det som skal kappes, eller skal man "maxe" dybden for at bladet skal skjære vinkelrett mot materialet i bladets forkant??
Mvh
Hvis du vil få så pent snitt som mulig med en sirkelsag, bør du sage fra undersiden eller oversiden? Ved stikksaging sager man jo fra undersiden for best resultat.
Og hvor dypt bør bladet gå? Skal det akkurat gå gjennom det som skal kappes, eller skal man "maxe" dybden for at bladet skal skjære vinkelrett mot materialet i bladets forkant??
Mvh
Du skal sage fra oversiden. For å redusere risikoen for flis på baksiden bør du stille inn dybden slik at du akkurat sager igjennom, men ta et par mm ekstra så du sikkert sager igjennom, selv om du for eksempel løfter litt på slutten av snittet.
Jeg hadde nok testet med å förritsa, ifølge festools arbeidsbeskrivelse for melaminplater som henvises til i denne tråden: http://www.byggahus.se/forum/moebelsnickeri/100443-saga-i-hoegblank-spanskiva.html
Om ikke hadde jeg saget fra baksiden, med dybden innstilt på bare 2-3 mm ekstra. Oversiden av laminatplaten hadde jeg lagt mot f.eks. en mdf-plate (som altså sagbladet skjærer ned i 2-3 mm).
Samt selvfølgelig, som mikael skriver, teste på en restbit først.
Om ikke hadde jeg saget fra baksiden, med dybden innstilt på bare 2-3 mm ekstra. Oversiden av laminatplaten hadde jeg lagt mot f.eks. en mdf-plate (som altså sagbladet skjærer ned i 2-3 mm).
Samt selvfølgelig, som mikael skriver, teste på en restbit først.
Sier akkurat det motsatte og er enig med Jeppe.Farzan skrev:
Du sager fra undersiden. Oversiden fliser oppover. Sørg for å stille klinga dypt slik at tennene får vinkel til å sage tvers over flaten, noe som gir minimal sjanse for flising. Stiller man grunn så sager tennene langs med og det gir større risiko for flising.
Foruten flising kan overflaten som skal være synlig skades eller misfarges av sagenes anleggsoverflate hvis man sager fra oversiden. Dog ingen fare på laminat.
Det er vel mulig at det er annerledes når det er laminat (som ikke fremkom fra starten her) men jeg synes det høres merkelig ut at det skulle være mindre risiko for flising på den siden hvor klingen går UT i forkant. Jeg har gjort en hel del snitt i eikeskive på den måten jeg beskriver og aldri fått noen flising. Dog taper jeg alltid - det glemte jeg å skrive.
?
Klingen går ut (sagende) på den siden du har sagen. Derfor skal du sage fra undersiden. På motsatt side sager klingen inn. Derfor skal du ha sagen dypt stilt, og den siden skal være den siden du vil ha med fint snitt.
Jeg teiper aldri. Blir knivskarpe kanter hvis man sørger for å ha dypt stilt sag.
Klingen går ut (sagende) på den siden du har sagen. Derfor skal du sage fra undersiden. På motsatt side sager klingen inn. Derfor skal du ha sagen dypt stilt, og den siden skal være den siden du vil ha med fint snitt.
Jeg teiper aldri. Blir knivskarpe kanter hvis man sørger for å ha dypt stilt sag.
Sirkelsag og stikksag, til forskjell fra f.eks buesag, får normalt sin flisede side på oversiden, fordi alle sager, uansett type, etterlater det mest flisete kuttet på den siden hvor bladet kommer ut av materialet. Dvs mest flis blir det på siden mot sagen for stikk- og sirkelsag samt siden borte fra sagen for f.eks buesag og multimaster.
Tape, men enda bedre en "sacrifical board", hjelper til å unngå flising. Forrissing ifølge festool-linken ovenfor fungerer bra, men krever at man har en form for styring. Ellers gjelder det å sage fra baksiden. En skinne å kjøre sagen på eliminerer alle merker fra sagen i materialet, ellers er det som Linnex skriver en risiko for at man riper/misfarger, selv om det ofte er ganske liten.
Så skal man huske på at en skinne og flisbeskyttelse for høyre side av sagen som f.eks ts55 har, generelt sett eliminerer flising på oversiden også.
Angående dybden så er mine erfaringer helt annerledes enn Linnex, jeg opplever helt klart at man får et bedre kutt når bladet bare så vidt går gjennom materialet.
Tape, men enda bedre en "sacrifical board", hjelper til å unngå flising. Forrissing ifølge festool-linken ovenfor fungerer bra, men krever at man har en form for styring. Ellers gjelder det å sage fra baksiden. En skinne å kjøre sagen på eliminerer alle merker fra sagen i materialet, ellers er det som Linnex skriver en risiko for at man riper/misfarger, selv om det ofte er ganske liten.
Så skal man huske på at en skinne og flisbeskyttelse for høyre side av sagen som f.eks ts55 har, generelt sett eliminerer flising på oversiden også.
Angående dybden så er mine erfaringer helt annerledes enn Linnex, jeg opplever helt klart at man får et bedre kutt når bladet bare så vidt går gjennom materialet.
Er ikke helt med på resonnementet.Daniel_N skrev:
Årsaken til at stikksagen fliser minst på baksiden (siden fra sagen) er vel at de vanligste stikksagbladene, de med såkalt positiv tanning, har tennene bøyd opp mot sagen, og det er på den siden hvor tennene er bøyd mot at risikoen for flising er størst (fordi det meste avhogningen skjer når bladet beveger seg i den retningen).
Sirkelsagbladet roterer så det går ned i materialet foran sagen og kommer ut på baksiden, der risiko for utslag altså burde foreligge. Så går det selvfølgelig inn igjen i bakkant på undersiden og ut på oversiden, men da beveger det seg i det allerede oppskårne snittet der det knapt bør røre materialet hvis man sager rolig og ikke presser på.
Så har jeg også opplevd det.Daniel_N skrev:
Alle sirkelsager jeg har kjørt roterer motsatt vei sammenlignet med det du skriver ...Farzan skrev:Sirkelsagbladet roterer slik at det går ned i materialet foran sagen og kommer ut på baksiden, hvor risikoen for flising derfor bør være til stede. Deretter går det selvfølgelig inn igjen i bakkanten på undersiden og ut på oversiden, men da beveger det seg i det allerede oppskårne snittet hvor det knapt bør berøre materialet hvis man sager rolig og ikke presser på.
Så har jeg også opplevd det.